حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

انتقاد موزیلا به اپل گوگل و مایکروسافت بخاطر اجبار به استفاده از مرورگر پیشفرض خود

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، برندهای مطرح فناوری، مرورگر

موزیلا یکی از شرکت‌های شناخته شده در دنیای فناوری است که اغلب به خاطر مرورگر محبوب آن یعنی فایرفاکس شناخته شده است. همانطور که می‌دانید، این روزها شرکت‌های بزرگ برای حف انحصار خود اقدامات مختلفی انجام می‌دهند. به همین دلیل نیز شاهد انتقاد موزیلا به اپل گوگل و مایکروسافت بخاطر اجبار به استفاده از مرورگر پیشفرض این شرکت‌ها هستیم. با ترنجی همراه شوید.

انتقاد موزیلا به اپل گوگل و مایکروسافت بخاطر اجبار به استفاده از مرورگر پیشفرض خود

شرکت موزیلا ادعا می‌کند که اپل، گوگل و مایکروسافت کاربران را مجبور می‌کنند از مرورگرهای وب پیش فرض خود استفاده کنند و به دلیل این اقدامات ضدرقابتی به این غول‌های بزرگ حوزه فناوری انتقاد کرده است. موزیلا، مالک غیرانتفاعی مرورگر فایرفاکس، اخیرا گوگل، مایکروسافت و اپل را به اجبار کردن مرورگر خود و تشویق مصرف کنندگان به سمت استفاده از مرورگرهای خود متهم کرده است.

به گفته موزیلا، نمونه‌هایی از آسیب‌هایی که به مصرف‌ کنندگان، بخاطر این رفتار انحصارگرایانه وارد می‌شود، شامل انتخاب محدود یا ناامید کردن کاربر، کیفیت پایین، نوآوری پایین، حریم خصوصی ضعیف و قراردادهای دوطرفه ناعادلانه است. این گزارش در زمانی ارائه می‌شود که اجبار کاربران به این کار، همچنان موضوعی داغ در فضای مقررات فناوری است. یکی از ناظرین رقابتی انگلیس، گزارشی نهایی منتشر کرده است که بر نگرانی‌های اساسی در مورد تسلط گوگل و اپل در بازار تاکید می‌کند.

انتقاد موزیلا به اپل گوگل و مایکروسافت

اما این گزارش دقیقا چه ادعایی دارد؟ گزارش موزیلا، شرکت‌های بزرگ فناوری را به انواع مختلفی از موارد مختلف تخلف متهم می‌کند. این موارد شامل ممانعت از کشف اپلیکیشن مستقل، استناد به اینکه چگونه برخی از شرکت‌ها، مرورگرهای مربوطه خود را با سیستم‌ عامل‌های خود عرضه می‌کنند و آن‌ها را به عنوان نرم‌افزار پیش‌فرض سیستم عامل در صفحه اصلی یا تسک بار قرار می‌دهند، می‌شود.

در این گزارش آمده است که برای بسیاری از افراد، این مکان‌ یابی راحت و سریع است و آن‌ها اقداماتی اضافی برای کشف مرورگرهای جایگزین را نمی‌بینند یا حتی آن را دنبال نمی‌کنند. موزیلا همچنین برخی شرکت‌های بزرگ فناوری را به دلیل ممنوعیت پذیرش برنامه‌های مستقل مورد انتقاد قرار داده و به این اشاره کرده است که چگونه اپل تا سال ۲۰۲۰، تنظیماتی برای کنار گذاشتن از Safari به عنوان مرورگر پیش‌فرض نداشت.

این موضوع بدان معناست که کاربران iOS که سعی اشتند از مرورگر دیگری استفاده کنند، به مدت ۱۳ سال در ادامه استفاده از Safari اجبار زیادی داشتند. این گزارش همچنین نشان داده است که چگونه Safari هنوز از iOS حذف نشده است. علاوه بر این، این گزارش، شرکت‌های بزرگ وزه فناوری را به نادیده گرفتن پذیرش برنامه‌های مستقل متهم کرده و این را حتی فاجعه آمیزتر از ممنوعیت پذیرش نرم افزار رقیب خوانده است.

انتقاد موزیلا به اپل گوگل و مایکروسافت

موزیلا ادعا کرده است که این مورد در رایانه‌های ویندوز مایکروسافت برای چندین سال وجود داشته است و گویا همچنین کاربران با اقدامات فزاینده‌ای مواجه شده‌اند که برخی از آن‌ها با هدف معکوس کردن تصمیم‌های خود برای استفاده از نرم‌افزارهای غیر مایکروسافت، به عنوان مثال، نادیده گرفتن مرورگر پیش‌فرض و انتخاب و بازگشت به Edge بوده‌اند.

یکی از سخنگویان موزیلا گفته است که مصرف‌کنندگان باید بر تجربیات آنلاین خود کنترل داشته باشند و بتوانند نرم‌افزاری را که می‌خواهند استفاده کنند. از جمله چیزی متفاوت از آنچه که ارائه‌ دهنده سیستم عامل ارائه داده است  را بتوانند انتخاب کنند. همچنین مردم نباید مجبور باشند با سیستم‌ عامل‌هایی که دائما کاربران را به نفع نرم‌افزار‌های ترجیحی خودشان هدایت می‌کنند، در تقابل باشند.

انتقاد موزیلا به اپل گوگل و مایکروسافت

به گفته TechRadar، جنگ مرورگرها موضوعی جدید نیست و در اواخر دهه ۱۹۹۰ اینترنت اکسپلورر مایکروسافت به طور معروفی Netscape’s Navigator را از بازار رقابت کنار زد. گوگل نمونه‌ای از یک شرکت بزرگ فناوری است که این اتهامات در مورد انحصارگری و نقض قوانین ضد انحصاری، بارها ثابت شده است. در یک پست وبلاگی، کنت واکر، رئیس امور جهانی گوگل، گفت که مقررات ضد انحصاری بالقوه، یک مجموعه قوانین را بر شرکت‌های آمریکایی تحمیل می‌کند و در عین حال به شرکت‌های خارجی مجوز می‌دهد و آن‌ها تجارت فدرال را ارائه می‌دهند و کمیسیون و سایر سازمان‌های دولتی قدرت بی‌سابقه‌ای بر طراحی محصولات مصرفی دارند.

وی همچنین افزود که همه این‌ها وضعیت معکوس چشمگیری از رویکردی است که ایالات متحده را به یک رهبر فناوری جهانی تبدیل کرده است و خطر واگذاری رهبری فناوری آمریکا و تهدید امنیت ملی ما را به همراه دارد، همانطور که کارشناسان امنیت ملی دو حزب هشدار داده‌اند. نظر شما در مورد انتقاد موزیلا به اپل گوگل و مایکروسافت بخاطر اجبار به استفاده از مرورگر پیشفرض این شرکت‌ها چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان