حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هکر ۱۷ ساله راک استار و اوبر دستگیر شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، حملات سایبری

همانطور که اطلاع دارید، اخیرا دو شرکت راک استار و اوبر، قربانی جدیدترین موج حملات گروه هکری Lapsus$ شده‌اند و به واسطه این اتفاق، حجم زیادی از اطلاعات کاربران و همچنین محتواهای عنوان GTA VI منتشر شده است. اما در آخرین تلاش‌های صورت گرفته، هکر ۱۷ ساله راک استار و اوبر دستگیر شد. با ترنجی همراه باشید تا به بررسی این خبر بپردازیم.

هکر ۱۷ ساله راک استار و اوبر دستگیر شد

شامگاه ۲۲۲ سپتامبر، NCCU انگلیس یک پسر ۱۷ ساله را دستگیر کرد. گمان می‌رود که او همان هکری باشد که سیستم اوبر را دور زده و محتوای زیادی از GTA 6 را که هنوز معرفی نشده، منتشرده کرده است. این بزرگترین هک دنیای سرگرمی، نه تنها در تاریخ GTA بلکه در تاریخ صنعت بازی‌های رایانه‌ای نیز بوده است. گروه Lapsus$، یک گروه هکر است که پشت پرده این ماجرا است.

هکر دستگیر شده یکی از رهبران گروه هک معروف بین المللی Lapsus$ است. او نام مستعار teapotuberhacker را دارد و در دنیای جرایم سایبری بسیار شناخته شده است. علاوه بر Rockstar، این گروه بارها به غول‌های حوزه فناوری مانند مایکروسافت، اپل، سامسونگ و انویدیا نیز حمله کرده است. در حال نیز یکی از رهبران گروه هکری لاپسوس در زندان است.

هکر ۱۷ ساله راک استار و اوبر

در مارس ۲۰۲۲، گروه هکر Lapsus$ داده‌های ۱ ترابایتی انویدیا را به سرقت برد. پس از آن، این گروه بیانه‌ای را مطرح کرد که درایورهای GPU برای سیستم‌های ویندوز، macOS و لینوکس باید قبل از پایان ۴ مارس کاملا منبع باز شوند. در همان ماه، Lapsus$ دوباره به سامسونگ حمله کرد. این گروه هکر حدود ۱۹۰ گیگابایت اطلاعات کد منبع جزئی به سرقت رفته از سرورهای سامسونگ را منتشر کرد.

به طور کلی، ماه مارس برای Lapsus بسیار پر درآمد بوده است. جدای از هک‌ و سرقت‌های اطلاعاتی ذکر شده، مایکروسافت نیز تایید کرد که این گروه هکری به سیستم‌های این شرکت دسترسی محدودی داشته است. پیش از این، Lapsus$ ادعا کرده بود که با موفقیت به سیستم‌های مایکروسافت دسترسی پیدا کرده، آن‌ها را هک کرده و کد منبع دستیارهای صوتی Bing و Cortana را به دست آورده است.

هکر ۱۷ ساله راک استار و اوبر

به گفته خبرگزاری GizChina، در همان زمان، Apple Insider گزارش داده بود که کد منبع Apple Health مورد استفاده برای توسعه پروژه Globant “Earn Your Apple Watch” ممکن است به سرقت رفته باشد. در این ماجرا نیز گروه هکری Lapsus$ دخالت داشته است. پیش از این، اوبر گفته بود که با FBI و وزارت دادگستری ایالات متحده در تماس بوده است. اگرچه Rockstar بیانیه مشابهی صادر نکرده است.

اما دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنیم با FBI نیز همکاری کرده است. جهت یادآوری باید ذکر کنیم که GTA 6 تا دو سال دیگر عرضه خواهد شد؛ اما پیش از معرفی و عرضه رسمی، این نوجوان توانسته بود اسرار بسیاری را از این عنوان پر طرفدار فاش کند. نظر شما درباره دستگیری هکر ۱۷ ساله راک استار و اوبر چیست؟ آیا هک شدن راک استار و لو رفتن کد منبع GTA VI می‌تواند باعث تاخیر در عرضه این بازی شود؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان