حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

در فیلترینگ مهرماه ۱۴۰۱ کدام سایت و اپلیکیشن ها فیلتر شدند؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، برترین‌های ترنجی

به نظر می رسد که فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ تنها ابتدای راه بوده است. طی روزهای اخیر با اعمال محدودیت های بیشتر سایت و اپلیکیشن‌هایی مسدود شده اند که برخی از آن ها کاملا تعجب برانگیز است. در ادامه با هم بررسی می کنیم که در فیلترینگ مهرماه ۱۴۰۱ کدام سایت و اپلیکیشن ها فیلتر شده‌اند.

فیلترینگ مهرماه ۱۴۰۱

همه چیز از پایان ماه شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد. چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه کاربران با عدم دسترسی به Instagram روبه‌رو شدند. تقریبا ۲ ساعت پس از آن اختلال شدید واتس‌اپ و سپس مسدودشدن آن را شاهد بودیم. آخر هفته پایان تابستان ۱۴۰۱ با مسدود شدن پلتفرم شبکه اجتماعی همراه بود.

هر چند کاربران امیدوارند با عادی شدن شرایط شاهد بازشدن دوباره دسترسی به این ۲ پلتفرم Meta باشیم اما حقیقت اینجاست که با حذف شدن نرم‌افزارهای مذکور از سرویس‌های دانلود داخلی به نظر می رسد که امید پررنگی به بازگشت آن ها نباید داشت. البته که هنوز چیزی قطعی نیست و امیدواریم اشتباه از سمت ما باشد.

فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ

همزمان با مسدود کردن Instagram و Whatsapp در ایران، دسترسی به فیلترشکن و پروکسی‌ها نیز کاملا مختل شد و به سختی می توانستید به سرویس‌های فیلتر شده دسترسی داشته باشید.

مسدودیت اینترنت بین الملل اپراتورهای همراه در بخشی از هر روز

کمی بعدتر و ابتدای چهارشنبه شب اینترنت اپراتورهای موبایل نیز داخلی شدند و دسترسی به اینترنت بین الملل به کل مسدود شد. این محدودیت تا به امروز (یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱) معمولا از حوالی عصر تا نیمه شب ادامه دارد و سپس دسترسی به اینترنت بین الملل روی اپراتورهای موبایلی برقرار می شود.

فیلترینگ گوگل پلی استور و اپ استور

عصر پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ خبر مسدودشدن دسترسی به فروشگاه‌های نرم افزاری اندروید و iOS منتشر شد. به این ترتیب کاربران از تنها مبادی امن و تاییدشده گوگل و اپل قادر به دانلود و یا آپدیت نرم افزار و بازی‌های خود نیستند. فروشگاه نرم افزاری Google Play Store برای موبایل‌های اندرویدی و App Store برای موبایل‌های iOSی یک ابزار حیاتی است، به خصوص برای آیفون ها.

درباره دائمی بودن فیلترینگ گوگل پلی استور و اپ استور اطلاعی در دسترس نیست اما به نظر می رسد که این تصمیم باید مقطعی باشد.

فیلترینگ بازی Clash of Clans

فیلتر شدن بازی سرگرم کننده کلش آف کلنز از Supercell یکی از موارد عجیبی بود که اوایل روز جعمه ۱ مهرماه ۱۴۰۱ گزارش شد.

هنوز اینکه دقیقا چرا باید Clash Of Clans فیلتر شود دقیقا مشخص نیست اما حدس ما این است که از سرویس چت بین‌المللی آن نگرانی وجود داشته و منجر به این تصمیم شده باشد.

کلش آف کلنز

کلش آف کلنز

فیلترینگ وب سایت Starlink

شنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۱ درباره فیلترینگ وب سایت سرویس اینترنت ماهوراه‌ای استارلینک شنیدیم. سرویس Starlink شرکت اسپیس‌ایکس پس از اعمال محدودیت‌های مختلف روی دسترسی به اینترنت در ایران، خیلی سرزبان‌ها افتاد. با توییت‌های مختلف ایلان ماسک مبنی بر ارائه مساعدت‌هایی برای کاربران ایرانی، به نظر می رسد که تصمیم گرفته شده وب سایت این شرکت در ایران فیلتر شود، موضوعی که شاید کمترین اهمیت یا تاثیر را داشته باشد!

استارلینک ایران

استارلینک ایران

فیلترینگ Linkedin

همچنان شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ است و خبر فیلترینگ لینکد‌این (Linkedin) را می شنویم. شبکه اجتماعی تجاری و اشتغال محوری که معمولا برای جذب نیرو یا کاریابی استفاده می شود. با این وجود در ایران تصمیم گرفته شده است که این سرویس نیز فیلتر شود.

فیلترینگ Skype

بعد از ظهر شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ درباره فیلترینگ اسکایپ انجام شد. سرویس Skype برای تماس تصویری گروهی خود مشهور است اما ارایه چت متنی و تماس صوتی را هم دارد. به نظر می رسد که این ابزار ارتباطی کم طرفدار بین عموم مردم نیز باید بسته باشد. البته این اولین سرویس مایکروسافت نیست که این روزها فیلتر می شود.

فیلترینگ وب سایت مایکروسافت و Xbox

چند ساعت بعدتر در ابتدای شامگاه ۲ مهر ۱۴۰۱ فیلترینگ وب سایت مایکروسافت و Xbox خبرساز شد. سرویس هایی که دقیقا مشخص نیست چرا به فیلترینگ رسیدند اما خب همین است که هست!

در حال حاضر یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ هنوز خبر جدیدی از فیلترینگ سرویس جدیدی به دستمان نرسیده است. با این حال ۹ سرویس و اپلیکیشن که هر کدام در یک زمینه فعالیت دارند فیلتر شده اند و هنوز مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.

شما سرویس دیگری که فیلترشده باشد را سراغ دارید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)