همانطور که احتمالا شما هم میدانید، مدتهاست که بین چین و آمریکا یک جنگ علمی و اقتصادی بزرگ وجود دارد. در واقع آمریکا برای حفظ انحصار خود بر بازار تکنولوژیهای مدرن، حتی چین را هم به بهانههای مختلف تحریم کرده است. اما با تاکید بر این موضوع، شاهد عدم تمایل شرکت های آمریکایی به خروج از چین با وجود تنفر آمریکا از این کشور هستیم. با ترنجی همراه باشید.
در چند سال گذشته، آرام نسبی گذشته بین چین و آمریکا از بین رفته و دولت آمریکا چین را با تمام توان مورد فشار قرار داده است. در واقع یک جنگ تجاری بزرگ بین هر دو کشور وجود دارد. دولت ایالات متحده، شرکتهای چینی را از انجام تجارت در کشور خود محدود میکند و حتی کار را تا جایی پیش میبرد که چندین شرکت چینی را به بهانه امنیت ملی، در لیست سیاه تحریمها قرار میدهد.
اگر اپل تلاش میکند در بازار ایالات متحده حضور داشته باشد، تا حدی به دلیل این تاکتیکها است. شرکتهایی مانند هواوی و ZTE حتی نمیتوانند با شرکتهای آمریکایی تجارت کنند یا از فروش دستگاهها و فناوریهایشان در چین صحبت کنند. با این حال، شرکتهای آمریکایی به راحتی و تقریبا بدون مشکل خاصی در چین تجارت میکنند. در واقع، تسلا در حال حاضر بر بازار چین تمرکز کرده و قصد دارد تولید خود را در چین حتی بیشتر از گذشته گسترش دهد.
رابین دنهولم، رئیس تسلا، گفته است که برای دستیابی به هدف خود برای تولید ۲۰ میلیون خودرو در سال تا سال ۲۰۳۰، تسلا باید تواناییهای تولیدی در هر قارهای داشته باشد. ما در سرتاسر دنیا کارخانه میسازیم. دیدگاه ما این است که جهان به سمت وسایل نقلیه الکتریکی و باتریهای لیتیوم یونی در حال حرکت است و ما نیاز به دسترسی به تمام بازارهای بزرگ در سراسر جهان داریم.
پس از کارخانههای شانگهای و کالیفرنیا، تسلا اخیرا کارخانههایی را در برلین، آلمان و تگزاس ایالات متحده افتتاح کرده است. پس از ارتقای خط تولید و خلاص شدن از تاثیر اپیدمی کرونا بر خطوط تولید این شرکت، تجارت تسلا در چین تولید کامل خود را از سر گرفته است. تسلا ۷۶.۹۶۵ نسخه تولید چین از خودروهای خود را در ماه آگوست به بازار عرضه کرده است که اندکی کمتر از رکورد ۷۸.۹۰۶ ماه ژوئن بوده است. در واقع گویا تسلا قصد دارد در هر قارهای خودرو تولید کند.
دی هوم به این نکته اشاره میکند که داشتن خط تولید خودرو در هر قارهای برای تسلا بسیار مهم است، زیرا زمانی که شما در حال ساختن یک زنجیره تامین بزرگ برای مدت زمانی طولانی هستید، میخواهید خودروها تا حد ممکن مسافت کوتاهی را پیش از تحویل به مالک طی کنند و این موضوع نیاز به کمک کشتیرانی و عبور از اقیانوسها دارد و از آنجایی که همه این فرآیندها باعث افزایش انتشار دی اکسید کربن میشود، بهترین کار ایجاد کارخانه در هر قاره است.
به گفته خبرگزاری GizChina، طبق هدف گذاری تسلا، تا سال ۲۰۳۰، این شرکت سالانه ۲۰ میلیون خودروی الکتریکی تولید خواهد کرد. این میزان بسیار بالاتر از تولید کمتر از ۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ است. تسلا تنها با ارتقای خط تولید خود در کارخانه شانگهای، ظرفیت تولید سالانه کارخانه را دو برابر کرده و به حدود ۱ میلیون خودرو رسانده است. شرکتهای آمریکایی نمیتوانند از نظر تولید، فعالیت خود را از چین دور کنند.
دلایل متعددی برای این امر وجود دارد، مثلا یکی از بارزترین آنها این است شرکتهای آمریکایی بیشتر قطعات خود را از چین تهیه میکنند. بنابراین، دور بودن کارخانه از زنجیره تامین منطقی نیست. همچنین، چین نیروی کار ارزانی دارد که البته این روزها جایگزین چندان ارزانی برای آن پیدا نمیشود. نظر شما کاربران ترنجی درباره عدم تمایل شرکت های آمریکایی به خروج از چین با وجود تنفر آمریکا از این کشور چیست؟