حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل به سرعت ۸ گیگاهرتز دست خواهد یافت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اینتل، سخت‌افزار

این روزها و در دنیای پردازنده‌ها، AMD و Intel دو رقیب قدرتمند برای همدیگر محسوب می‌شوند و هر نسل رقابت این دو شرکت جذابیت بیشتری به خود می‌گیرد. اکنون بر اساس اخبار و اطلاعات دریافتی، گویا پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل با هدف کنار زدن AMD، به سرعت ۸ گیگاهرتز دست خواهد یافت. با ترنجی همراه باشید.

پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل با هدف کنار زدن AMD، به سرعت ۸ گیگاهرتز دست خواهد یافت

AMD و سری Ryzen آن بی شک گزینه مورد علاقه کاربران و افراد زیادی در بخش رایانه‌های شخصی هستند. با این حال، این موضوع به معنای بد بودن اینتل نیست و این شرکت همچنان به خوبی رقابت را ادامه می‌دهد و بر بخش خوبی از این حوزه تجاری، به خصوص در مورد لپ‌تاپ‌ها، تسلط دارد. AMD به تازگی سری Ryzen 7000 را برای کامپیوترهای دسکتاپ معرفی کرده است و اینتل نیز به زودی پردازنده‌های Raptor Lake نسل ۱۳ خود را معرفی خواهد کرد.

به طور دقیق‌تر، این سازنده تراشه مستقر در ایالات متحده، پردازنده‌های جدید خود را در ماه آینده معرفی می‌کند. با این حال، اولین جزئیات فنی درباره عملکرد این تراشه‌های جدید توسط چندین افشاگر و در چندین خبرگزاری فاش شده است. ظاهرا نسل جدید پردازنده‌های اینتل صرفا برای حوزه گیمینگ با رقبا رقابت نمی‌کند و با پشتیبانی از سرعت کلاک ۸ گیگاهرتز، می‌خواهد رسما رکورد جهان را بشکند.

پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل

به بیان دیگر، پردازنده رپتور لیک نسل سیزدهم اینتل با یک کلاک ۶ گیگاهرتز و یک کلاک بوست شده ۸ گیگاهرتزی، بر AMD غلبه خواهد کرد. طبق اولین جزئیات دریافتی، پردازنده دسکتاپ جدید Raptor Lake در بارهای کاری تک رشته‌ای، ۱۵ درصد سریع‌تر خواهد بود. علاوه بر این، در بارهای کاری چند رشته‌ای نیز تا ۴۱ درصد سریع‌تر از Alder Lake نسل قبلی خواهد بود.

علاوه بر این، این پردازنده اولین SKU را خواهد داشت که با سرعت کلاک تا ۶ گیگاهرتز کار می‌کند. به گفته این شرکت، تراشه جدید آن‌ها با حداکثر سرعت کلاک ۸ گیگاهرتز، رکورد جهانی را خواهد شکست. در واقع، این سرعت کلاک فقط برای کسانی که از سیستم خنک کننده نیتروژن مایع استفاده کنند، امکان پذیر است. با این حال، برای رسیدن به سرعت کلاک ۸.۷ گیگاهرتز، که رکورد جهانی واقعی است، اینتل همچنان به ۷۰۰ مگاهرتز اضافی نیاز دارد. فرض اصلی بر این است که این موضوع تنها با پردازنده Core i9 اینتل قابل دستیابی خواهد بود.

پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل

به هر حال، اینتل مطمئنا در تلاش است تا یک کمپین بازاریابی برای نشان دادن ساعت چشمگیر پردازنده جدید خود ایجاد کند. حتی کلاک ۶ گیگاهرتز استاندارد نیز بیشتر از چیزی است که AMD در حال حاضر ارائه می دهد. سری Ryzen 7000 که اخیرا منتشر شده است دارای سرعت کلاک ۵.۷ گیگاهرتز در حالت حداکثر توان خود است. این موضوع احتمالا برای کسانی که تمایل دارند AMD و سری Ryzen آن را ترجیح دهند مشکلی ایجاد نکند. با این حال، این مسئله همچنان به اینتل اجازه می‌دهد تا رقیب اصلی خود در بازار پردازنده‌های دسکتاپ کنار بزند.

برای کسانی که نمی‌دانند، لازم به ذکر است که سیزدهمین نسل پردازنده رپتور لیک اینتل در پایان این ماه معرفی خواهد شد. با این حال، این پردازنده جدید به احتمال بسیار زیاد، در ۲۰ اکتبر عرضه خواهد شد. این پردازنده‌ها بر روی Intel 7 اجرا می‌شوند، که یک بهبود نسبت به Alder Lake است اما همچنان از فرآیند ۱۰ نانومتری استفاده می‌کند.

پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل

به گفته خبرگزاری GizChina، اینتل به جای اتخاذ استانداردهای جدیدتر، روند تولید قدیمی خود را اصلاح می‌کند تا پردازنده‌ها به ۲۴ هسته، ۳۲ رشته پردازشی، حداکثر ۸ هسته قدرتمند و حداکثر ۱۶ هسته کم مصرف مجهز شوند. سری دسکتاپ نیز از سری Raptor Lake-S با پردازنده‌های 65W-125W تشکیل شده است. سری لپ تاپ با نام Raptor-P و مصرف 15W-45W خواهد بود. پشتیبانی از درایوهای SSD PCIe 5.0 M.2 و حافظه دو کاناله DDR5-5600 نیز از ویژگی‌های این سخت‌افزارهای جدید خواهد بود و انتظار می‌رود که به زودی با نزدیک شدن به تاریخ معرفی این پردازنده‌ها، جزئیات بیشتری فاش شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان