حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همه‌چیز درباره زبان برنامه‌نویسی C++

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

دنیای برنامه‌نویسی دارای تنوعی گسترده در فرصت‌ها و مسیرهای شغلی است. وجود ابزارها و زبان‌های مختلف در برنامه‌نویسی موجب شده است تا گزینه‌های شغلی متعددی در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان قرار داشته باشد. یکی از آگهی‌های شغلی موجود در بازار کار این حوزه، آگهی استخدام برنامه نویس c++ است.

در این مقاله با معرفی این زبان برنامه نویسی، در خدمت شما علاقه‌مندان به این حوزه از برنامه‌نویسی هستیم. به شکلی که با بیان مزایای زبان سی پلاس پلاس، شما را در انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب یاری خواهیم کرد. همچنین با بررسی شرایط استخدام برنامه نویس c++، میزان حقوق و درآمد یک برنامه‌نویس c++ در ایران را موردبررسی قرار می‌دهیم.

معرفی کامل زبان برنامه نویسی C++

یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در بین توسعه دهندگان، زبان برنامه نویسی c++ (زبان سی پلاس پلاس) است. برنامه‌نویسی c++ برای اولین بار به‌وسیله فردی دانمارکی به نام بی یارنه استراس تروپ (Bjarne Stroustrup) توسعه داده شد. بی یارنه استراس تروپ که هم‌اکنون استاد دانشگاه A&M تگزاس است، کار توسعه زبان سی پلاس پلاس را از سال 1979 شروع نمود.

این زبان برنامه نویسی را می‌توان از نوع زبان‌های برنامه‌نویسی کراس پلتفرم دانست که توانایی ایجاد، طراحی و ساخت برنامه‌های بسیار کاربردی را به برنامه‌نویسان می‌دهد. به همین دلیل کارفرمایان فعال در حوزه فناوری اطلاعات، آگهی‌های استخدام برنامه نویس سی پلاس پلاس را در شهرهای مختلف منتشر می‌کنند.

زبان برنامه نویسی c++ یکی از زبان‌های برنامه نویسی شیءگرا است که دارای قابلیت های متعددی است. به دلیل همین قابلیت‌ها است که بسیاری از توسعه دهندگان، زبان سی پلاس پلاس را بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های بزرگ‌مقیاس می‌دانند.

در حقیقت زبان سی پلاس پلاس بسط یافته و توسعه داده‌شده از روی زبان سی است که می‌توان آن را بسیار قدرتمند‌تر از زبان سی دانست. با استفاده از زبان سی پلاس پلاس، کار برنامه‌نویسی راحت‌تر از برنامه‌نویسی با زبان c خواهد بود. در بخش بعدی، توضیحات بیشتری درباره مزایای استفاده از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس ارائه شده است.

خوب است بدانید که یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در بازار کار، یعنی زبان برنامه‌ نویسی جاوا، بر اساس زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است. با این تفاوت که زبان جاوا برای توزیع بخش‌های مختلف یک برنامه، بر بستر شبکه های کامپیوتری مانند اینترنت بهینه‌سازی شده است.

مزایای استفاده از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

بر اساس اطلاعاتی که سایت معتبر stackoverflow منتشر کرده است، زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس به‌عنوان یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی از نگاه توسعه دهندگان در سال 2015 شناخته شد.

به شکلی که زبان سی پلاس پلاس بعد از زبان‌های جاوا اسکریپت، جاوا، C#، PHP و پایتون، به‌عنوان ششمین زبان محبوب و پرطرفدار در بین توسعه دهندگان معرفی شده است. جالب است بدانید که برند‌های بزرگ و مطرحی مانند Bloomberg، Amazon، Google و Facebook، از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از ویژگی‌ها و مزایایی که توسعه دهندگان را به یادگیری زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس تشویق می‌کند، آورده شده است:

  • • زبان سی پلاس پلاس دارای کتابخانه استاندارد است
  • • وجود جامعه پشتیبان بزرگ
  • • مورداستفاده در پایگاه‌های داده
  • • کاربرد در حوزه‌های مختلف مانند هوافضا، خودروسازی، خدمات بانکی و حوزه بازی‌های رایانه‌ای
  • • مورداستفاده در برخی از کامپایلرها و مرورگرهای مختلف مانند Chrome و Firefox
  • • محبوبیت بالا و امکان کسب درآمد همیشگی از طریق یادگیری زبان سی پلاس پلاس
  • • مورداستفاده در سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS
  • • حقوق و درآمد بالا با ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++

یکی از دلایلی که زبان سی پلاس پلاس را به یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان تبدیل کرده است، وجود جامعه بزرگی از توسعه دهندگان و کاربرانی است که از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند.

در هنگام برنامه‌نویسی و اجرای برنامه، بروز خطا موضوعی کاملا طبیعی است. نکته‌ای که وجود دارد این است که یک برنامه‌نویس باید بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن خطای موردنظر را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام نماید.

معمولا یافتن خطا از بین تعداد کمی از دستورات و کدها، کار چندان دشواری نخواهد بود. این در حالی است که توسعه دهندگان عموما با مجموعه‌های بزرگی از کدها مواجه هستند که در برخی از مواقع، یافتن خطا در بین این کدها کار دشواری خواهد بود.

شما در صورت بروز مشکل در هنگام برنامه‌نویسی با زبان سی پلاس پلاس، می‌توانید به‌راحتی با عضویت در انجمن‌های مربوطه، سوالات خود را مطرح نمایید. از مهم‌ترین منابع برای یادگیری و دریافت حمایت از سایر کاربران، می‌توان به سایت StackOverflow و cppreference اشاره کرد. با وجود این محیط‌های حمایتی، می‌توان زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس را یک زبان ساده برای یادگیری در مقایسه با برخی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی موجود دانست.

بررسی آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++

با مراجعه به سایت‌های کاریابی مختلف، می‌توانید آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++ را پیدا کنید. کار در حوزه برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس مانند سایر حوزه‌های برنامه‌نویسی، می‌تواند به شکل دورکاری، تمام‌وقت، پاره‌وقت یا پروژه‌ای باشد.

یکی از شرایط استخدام برنامه نویس c++، داشتن سابقه کاری مرتبط است. هرچند امکان کارآموزی در این حرفه برای کارجویان وجود دارد، اما برای استخدام در شرکت‌های بزرگ با حقوق بالا، باید دارای سابقه کاری مناسب در حوزه برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس باشید.

همچنین داشتن مدرک تحصیلی در رشته‌ای مانند مهندسی کامپیوتر، می‌تواند روند کاریابی را برای شما تسهیل نماید. در ادامه برخی از شرایط مورداشاره در آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++ آورده شده است:

  • • آشنا به Microsoft Visual Studio
  • • مسلط به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و سی
  • • مسلط به Git
  • • آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی شیءگرا
  • • آشنا به زبان انگلیسی
  • • روحیه کار تیمی
  • • مسئولیت‌پذیری بالا
  • • قدرت حل مسئله

چنانچه قصد دارید برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++ در جایگاه‌های مدیریتی رزومه کاری خود را ارسال کنید، بهتر است دارای سابقه کار مدیریتی در حدود 5 سال باشید. همچنین یک برنامه‌نویس ارشد باید با توسعه دهندگان مختلف تعامل سازنده داشته باشد.

به‌علاوه وظیفه هدایت و راهنمایی اعضا در یک تیم برنامه‌نویسی، بر عهده برنامه‌نویس ارشد خواهد بود. درنتیجه داشتن روابط عمومی بالا برای کار در جایگاه‌های مدیریتی، بسیار ضروری است. در بخش بعدی، میزان حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان مبتدی و ارشد را موردبررسی قرار خواهیم داد.

حقوق و درآمد توسعه دهندگان زبان سی پلاس پلاس

بر اساس یک نظرسنجی که از بین 118 نفر از توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس انجام شده است، میزان حقوق پیشنهادی برنامه‌نویسان این زبان برنامه نویسی در سال 1401 مشخص گردید. در جدول زیر، متوسط حقوق و درآمد یک توسعه‌دهنده زبان سی پلاس پلاس در تهران آورده شده است:

سطح ارشدیتشهر محل فعالیتمتوسط حقوق توسعه دهندگان زبان سی پلاس پلاس
برنامه‌نویسان جونیور و میدلولتهران12.1 میلیون تومان
توسعه دهندگان سنیورتهران19.6 میلیون تومان

روش‌های یادگیری زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

اگر در ابتدای راه هستید و تمایل دارید برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++ رزومه خود را ارسال کنید، بهتر است این زبان برنامه نویسی را از طریق منابع معتبری که برای آموزش طراحی سایت و برنامه‌نویسی وجود دارند، یاد بگیرید.

یکی از مهم‌ترین منابع برای یادگیری برنامه‌نویسی، منابع آنلاین است. اگر دارای سطح مناسبی از مهارت در زبان انگلیسی هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی مانند Udemy، edx و LearnCpp، این زبان برنامه نویسی را بیاموزید. سایت‌های ارائه‌دهنده آموزش طراحی سایت و برنامه‌نویسی، معمولا دوره‌های آموزشی رایگان یا ارزان‌قیمتی را در اختیار علاقه‌مندان به این حوزه قرار می‌دهند.

از دیگر مزایای آموزش طراحی سایت و برنامه‌نویسی از طریق منابع آنلاین این است که معمولا مفاهیم به زبان ساده و قابل‌فهم، برای برنامه‌نویسان مبتدی ارائه می‌شوند. درنتیجه یادگیری مفاهیمی مانند دستورات ورودی و خروجی در زبان سی پلاس پلاس، بسیار راحت و سریع صورت خواهد گرفت. در ادامه به معرفی برخی از سایت‌های ارائه‌دهنده مطالب آموزشی زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس می‌پردازیم.

سایت Udemy

این سایت را می‌توان به‌منزله بهترین سایت آموزش طراحی سایت و برنامه‌نویسی برای افراد مبتدی دانست. این وب‌سایت علاقه‌مندان به یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس را با کمک اساتید باتجربه و مجرب، راهنمایی و هدایت می‌کند. درنتیجه در هنگام مواجه‌شدن با سوالات تخصصی حتی بعد از ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام برنامه‌ نویس c++، می‌توانید مطمئن باشید که این سایت از شما پشتیبانی می کند.

سایت edx

این سایت با هدف ارائه دوره‌های آموزشی رایگان و ارزان‌قیمت، به‌وسیله دانشگاه‌های MIT و هاروارد راه‌اندازی شده است. در دوره آموزشی به نام «مقدمه‌ای بر سی پلاس پلاس»، می‌توانید نحوه ایجاد توابع در زبان سی پلاس پلاس را یاد گرفته و با سینتکس این زبان برنامه‌نویسی آشنا شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی کامل یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی موردنیاز بازار کار ایران پرداختیم. زبان برنامه نویسی c++ یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار کاربردی برای ایجاد نرم‌افزارهای حرفه‌ای است. این زبان برنامه نویسی یکی از محبوب ‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است.

در این مقاله ضمن آشنایی با مزایای استفاده از این زبان برنامه نویسی، به بررسی شرایط استخدامی و میزان حقوق یک برنامه نویس سی پلاس پلاس پرداختیم. با ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام برنامه نویس c++، می‌توانید درآمد خوبی داشته و آینده شغلی بسیار خوبی را از آن خود نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات