حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو ؛ آیا زوم اپتیکال اپل رقیب سامسونگ می‌شود؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، دوربین

اپل به تازگی از جدیدترین پرچمداران سری آیفون ۱۴ خود رونمایی کرد تا برای یک سال دیگر نیز نمایندگانی قدرتمند در برابر رقبای خود عرضه کرده باشد. شاخص‌ترین تغییر صورت گرفته در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، مرتبط با بخش دوربین آن‌هاست. اکنون نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو منتشر شده است و باید ببینیم که آیا زوم اپتیکال اپل رقیب سامسونگ می‌شود یا خیر. با ترنجی همراه شوید.

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو ؛ زوم اپتیکال اپل رقیب سامسونگ می‌شود؟

شاید برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ تا به امروز، سیستم دوربین کاملا جدید آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس در کمال تعجب تمرکز اصلی گوشی‌های پرچمدار جدید اپل را نداشته باشد و این موضوع به خاطر چیزی است که این شرکت با عنوان جزیره پویا معرفی کرده است. با این وجود، مانند هر سال، کوپرتینویی‌ها ادعاهای بزرگ و جسورانه‌ای در مورد سیستم دوربین کاملا جدید خود در سری آیفون ۱۴ پرو مطرح کرده‌اند و گویا آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا رقبای سنتی‌شان را شکست دهند.

اما قبل از آن، بیایید ببینیم پرچمداران سری آیفون ۱۴ پرو اپل چه ویژگی‌هایی را همراه خود دارند؟ طبق گفته اپل، سیستم دوربین گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو حالا بسیار حرفه‌ای‌تر شده است و همه این پیشرفت‌ها به لطف دوربین اصلی چهار پیکسلی ۴۸ مگاپیکسلی جدید برای ثبت جزئیات بیشتر است که با حداکثر ۴ برابر وضوح برای موارد کراپ و برش تصاویر، کاربرد زیادی دارد. همچنین در بخش تطبیق پذیری، اپل یک دوربین تله فوتو با کیفیت و با زوم اپتیکال ۲ برابری به دوربین آیفون ۱۴ پرو اضافه کرده است که هم در عکس برداری و هم در فیلم برداری عملکرد خاص خود را دارد.

این دوربین‌ها روی هم رفته جزئیات بسیار بیشتری در نور بسیار کم  ارائه می‌دهند و تیم کوک و شرکت اپل گفته است که دوربین آیفون ۱۴ پرو تا ۳ برابر عکس‌های بهتری در نور کم (در دوربین جدید فوق عریض) و تا ۲ برابر عکس های بهتر در نور کم (در دوربین اصلی جدید و دوربین قدیمی تله فوتو 3x) ارائه خواهد داد.  این دوربین با ویژگی حالت سینمایی با رزولوشون 4K و ثبت ۲۴ تا ۳۰ فریم بر ثانیه (در مقابل 1080p 30fps آیفون ۱۳) و لرزشگیر کاملا جدید Action Mode برای ویدیوهای پر لرزش ارائه شده است.

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو

دوربین سلفی TrueDepth نیز با ویژگی‌های جدید عرضه شده و به تنهایی با فوکوس خودکار، تا ۲ برابر عکس‌های بهتر در نور کم یا تا ۳۸ درصد عملکرد بهتر در شرایط مناسب نوری ارائه می‌دهد همچنین یک فلاش تطبیقی ​​True Tone جدید که الگو و شدت ۹ LED جدید را بسته به فاصله کانونی عکس‌های شما تنظیم می‌کند، بنابراین سوژه شما همیشه در بهترین حالت نوری ظاهر می‌شود.

ISP ارتقا یافته دوربین آیفون ۱۴ پرو و ​​قدرت نرم‌افزاری آن از پردازنده کاملا جدید A16 Bionic بهره می‌برد که اگر نمرات بنچمارک آیفون ۱۴ پرو مکس فاش شده را معیار قرار دهیم، این عملکرد تا بیش از ۱۰ درصد قدرتمندتر از A15 Bionic آیفون ۱۳ و حدود ۴۵ درصد قوی‌تر از توانمندترین گوشی‌های پرچمدار اندرویدی مجهز به اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ کوالکام است.

برای درک بهتر، نمونه‌های عکسی که مشاهده می‌کنید، همگی توسط اپل (یا توسط اشخاص دیگری غیر از اپل) ثبت شده‌اند و به وضوح قصد دارند تا سیستم دوربین جدید آیفون ۱۴ پرو را به بهترین شکل ممکن به شما نشان دهند، بنابراین باید با کمی دیده شک به آن‌ها بنگریم. زیرا به زودی مقایسه دقیق دوربین این گوشی هوشم اپل با پیکسل ۶ پرو گوگل و گلکسی S22 اولترا سامسونگ انجام خواهیم شد. اما تا آن زمان، باید چیزی شبیه به بررسی واقعیت در مورد ادعاها و وعدههای اپل در مورد سیستم دوربین جدید سری آیفون ۱۴ پرو انجام دهیم.  آیا دوربین‌های جدید اپل موفقیت خاصی را در برابر بهترین گوشی‌های اندرویدی گوگل و سامسونگ به ارمغان خواهند آورد

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو

آیا وضوح تصویر واقعا مهم است؟ ۱۵ سال از عرضه اولین نسل از آیفون می‌گذرد و پس از مدت‌ها دیدن آیفون‌هایی با دوربین‌های نسبتا کم رزولوشن، سرانجام اپل به رقابت مگاپیکسل‌های بزرگ رفته است تا برای رقابت با پیکسل‌های و گلکسی‌های سامسونگ آماده شود. از آنجایی که این یک مطلب در دست بررسی است، اما این فرصت را پیدا می‌کنیم که چیزی که قبلا بارها گفته‌ایم را مجددا تکرار کنم.

این گفته چیزی نیست جز اینکه که به نظر ما، مگاپیکسل بیشتر لزوما دوربین و عکس‌های بهتری را به ارمغان نمی‌آورد. مگاپیکسل بیشتر هرگز معیار اصلی و تعیین کننده در یک دوربین خوب نبوده و احتمالا هرگز نیز نخواهند بود. با این حال، اینطور نیست که دوربین‌های با رزولوشن بالا پتانسیل ایجاد برخی بهبودهای قابل توجه در دوربین آیفون را نداشته باشند، همانطور که با تعدادی از تلفن‌های اندرویدی انجام داده‌اند، پس این مورد نیز برای اپل و آیفون طبیعی است.

سه مزیت اصلی استفاده از دوربین‌هایی با وضوح و رزولوشن مگاپیکسلی بالا در آیفون این است که ابتدا جزئیات در عکس‌های گرفته شده در شرایط نوری خوب (چه در حالت کامل ۴۸ مگاپیکسلی عکاسی کنید یا چه در حالت معمولی) بهبود خواهد یافت. همچنین توانایی ضبط ویدیوهای با وضوح بالا و کراپ کردن آن‌ها بدون از دست دادن جزئیات نیز فراهم خواهد شد.

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو

به عنوان مورد آخر نیز توانایی جمع آوری نور بیشتر برای عکس‌های بهتر در شرایط نوری نامناسب، امکان پذیر می‌شود. در حالی که برای دو مزیت اول، داشتن مگاپیکسل بیشتر بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما در مورد آخر احتمالا به پس زمینه نوری کمی بیشتر نیاز دارید. همانطور که اپل توضیح داده است، برای اکثر عکس ها، شما می‌تواند برای گرفتن نور، شرایط را بهینه سازی کنید.

بنابراین، سنسور دوربین ۴۸ مگاپیکسلی جدید در آیفون ۱۴ پرو، چهار پیکسل را در یک پیکسل چهارگانه بزرگ جمع‌ آوری می‌کند و ۴ برابر نور بیشتری را ارائه می‌دهد تا عکس‌های فوق‌العاده بهتری در ابعاد کلی ۱۲ مگاپیکسلی ثبت کند. همانطور که انتظار داشتیم و مانند همه گوشی‌های پرچمدار اندرویدی، آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس همچنان به طور پیش فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرند.

با این حال، این دو اکنون باید در نور کم روشن‌تر و حتی جزئیات بیشتری ارائه دهند و حداقل در شرایط عملکردی مناسب باشند. البته، سنسور دوربین اصلی که آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس دارند، ۶۵ درصد بزرگ‌تر است که مزیت دیگری (به جز رزولوشن) است که می‌تواند به نمایش جزئیات، روشنایی و حتی رنگ‌های دقیق‌تر در تصاویر کمک کند. این تصاویر همچنین احتمالا باید نویز کمتری داشته باشند و فیلترهای کمتری بر آن اعمال شده باشد، زیرا اپل نیازی به افزایش جزئیات دیجیتالی، حداقل به اندازه قبل نخواهد داشت.

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو با زوم اپتیکال ۲ برابری تله‌ فوتو

آیا آیفون ۱۴ پرو بالاخره گلکسی S22 اولترا سامسونگ که سلطان زوم کردن روی سوژه‌هایی در دور دست است را شکست خواهد داد؟ در نگاه اول، چیز جدیدی در مورد سیستم زوم آیفون ۱۴ پرو وجود ندارد و دلیل آن این است که تنها دوربین پرچمدار ۲۰۲۲ اپل که واقعا جدید و به‌روز نشده است، لنز زوم ۳ برابری است که سال گذشته در آیفون ۱۳ پرو نیز معرفی شد.

اما اینجاست که یکی دیگر از مزایای دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی به چشم می‌خورد و ظاهرا به اپل اجازه می‌دهد که بگوید آیفون ۱۴ پرو دارای یک دوربین تله فوتو با زوم اپتیکال ۲ برابری است. اگرچه ممکن است با معرفی آیفون ۱۴ پرو توسط اپل به نظر برسد که این گوشی دارای یک دوربین تله فوتو اپتیکال ۲ برابری جدید است، اما کاملا اینطور نیست، ولی به نوعی آیفون ۱۴ این کار را نیز انجام می‌دهد.

سری آیفون ۱۴ پرو اکنون دارای یک دکمه زوم ۲ برابری اضافی در منظره یاب دوربین آشنای شماست که یادآور سری آیفون ۱۱ پرو و ​​آیفون ۱۲ پرو است و از نظر فنی دوربین آیفون ۱۴ پرو را نسبت به آیفون ۱۳ پرو تطبیق پذیرتر می‌کند. با این حال، همانطور که مشخص کردیم، دوربین زوم آیفون ۱۴ پرو در زوم ۳ برابر ثابت است و این موضوع تغییری نکرده است. علاوه بر این، این گوشی مطمئنا دوربین چهارم جدیدی نیز ندارد. بنابراین، اپل در مورد چه چیزی صحبت می‌کند و آن را جادویی می‌داند؟

جایی که ممکن است با این فناوری بیشتر آشنا شوید، «Super-Res zoom» گوگل در سری پیکسل ۶ است، جایی که دستگاه‌ها از بخش ۱۲.۵ مگاپیکسلی وسط سنسورهای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی خود استفاده می‌کنند تا تصویری اپتیکال از آنچه که هستید به دست آورند. یعنی گرفتن عکس با زوم ۲ برابر و حتی بیشتر. با این حال، این تمام ماجرا نیست، زیرا گوگل همچنین از الگوریتم‌های پردازش پیشرفته‌ای برای حفظ جزئیات بیشتر استفاده کرده است.

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو

این دقیقا همان چیزی است که به دوربین پیکسل ۶ کمک می‌کند در حالی که دوربین زوم خاص ندارد، اما عکس‌هایی با زوم ۲ تا ۵ برابری بسیار بهتری را ارائه دهد. آیفون ۱۳ که همچنین لنز خاصی برای زوم ندارد احتمالا از این روش استفاده کرده است. بنابراین، کم و بیش همان فناوری بزرگنمایی جادویی را به آیفون ۱۴ پرو آورده است.

برنامه اپل این است که از این زوم تله فوتو اپتیکال استفاده کند تا به شما اجازه دهد عکس‌های حالت پرتره را با زوم ۲ برابری ثبت کنید، چیزی که اکنون به بزرگنمایی ۴۸ میلی‌متری مناسب برای پرتره‌ها برمی گردد، مانند آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس که دارای دوربین زوم ۲.۵ برابری بود. چیزی که باید دید این است که آیا عکس های ۲ برابری با دورلین تله فوتو اپتیکال در مقایسه با لنزهای زوم اختصاصی ۳ برابر واقعا کیفیت اپتیکال خواهند داشت یا خیر.

آیفون ۱۴ پرو ممکن است زوم ویدیویی را به سطحی برساند که هیچ گوشی دیگری قبلا به آن نرسیده است. سنسور چهار پیکسلی به ما این امکان را می دهد که از سه لنز ثابت سیستم دوربین پرو فراتر برویم و یک دوربین تله فوتو 2x اضافی ایجاد کنیم که گزینه‌های بزرگنمایی شما را به 0.5x، 1x، 2x و 3x افزایش می‌دهد. این دوربین تله فوتو جدید از ۱۲ مگاپیکسل میانی سنسور چهار پیکسلی برای ارائه عکس‌های با وضوح کامل و ویدیوهای 4K بدون زوم دیجیتال استفاده می‌کند.

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو

بخش دیگر از داستان بسیار چشمگیرتر زوم آیفون ۱۴ پرو این است که اپل همچنین قول فیلمهای 4K بدون زوم دیجیتال را داده است. وب سایت این شرکت وارد جزئیات ریز و تخصصی نمیشود، اما حدس می‌زنیم منظور آن‌ها این است که به لطف این واقعیت که کوپرتینویی‌ها توانسته‌اند همان تکنیک برش سنسور را مانند عکس‌ها پیاده کند، زوم ۲ برابری در ویدیو کیفیت اپتیکال خواهد داشت.

از این رو، ویدئوهای 4K بدون زوم دیجیتال و با زوم 0.5x، 1x، 2x و 3x در دسترس هستند و این امکان وجود دارد که زوم ۲ تا ۲.۹x نیز از ترفند جدیدی برای ارائه کیفیت اپتیکال استفاده کند، اما در اینجا حدس می‌زنیم که از سوی دیگر، بسیار بعید است که بزرگنمایی بیش از ۳ برابر به شما کیفیت اپتیکال را بدهد. این موضوع به آن دلیل است که دوربین زوم ۳ برابری هنوز از سنسور قدیمی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

با این حال، اگر اپل بتواند کیفیت زوم اپتیکال و نرمی آن را بین دوربین های فوق عریض و دوربین اصلی به صورت 2x و 3x به ما ارائه دهد، فوق العاده چشمگیر خواهد بود. تقریبا مثل این است که کوپرتینویی‌ها در تلاش بوده‌اند تا یک سیستم دوربین با زوم متغیر را بدون استفاده از دوربین متغیر واقعی (مانند سونی) به هم بچسباند که می‌تواند منجر به زوم ویدیویی باورنکردنی در آیفون ۱۴ پرو شود. یعنی حداقل تا ۳ برابر.

نمونه تصاویر دوربین آیفون ۱۴ پرو UWA ​​و دوربین سلفی با فوکوس خودکار

آیا اپل بالاخره دوربین‌های سلفی و زاویه دید فوق‌العاده را مانند سامسونگ جدی می‌گیرد؟ سری آیفون ۱۴ پرو همچنین دارای دوربین‌های جدید فوق عریض و سلفی هستند و ممکن است شاهد برخی از بزرگ‌ترین دستاوردها از نظر کیفیت تصویربرداری باشیم. دوربین‌های فوق عریض سری آیفون ۱۳ از عملکرد ضعیف در نور کم رنج می‌بردند و اکنون اپل وعده عکس‌های تا ۲ برابر بهتر در نور کم را داده است. همین امر در مورد دوربین سلفی با قابلیت فوکوس خودکار و با دیافراگم جدید f/1.9 صدق می‌کند که همیشه باید همه چیز را در فوکوس نگه دارید و آن‌ها را بهتر از قبل روشن‌تر کند.

همه این موارد باعث می‌شود عکس‌ها و ویدیوهای فوق عریض، ماکرو و سلفی شما در همه شرایط نوری بهتر از قبل به نظر برسند، به ویژه عکس‌هایی در نور کم که به بیشترین کمک نوری نیاز دارند. نمونه تصاویر دوربین آیفون ۱۴ پرو اپل امیدوار کننده است و سیستم دوربین ارتقا یافته قدرتمند به نظر می رسد اما برای رقبا ترسناک نیست. به طور کلی نسبت به سیستم دوربین جدید اپل (به شکل محتاطانه) خوشبین هستیم، اما از نظر فنی چیزی را که قبلا ندیده باشیم، به خصوص در پرچمداران اندرویدی، ارائه نمی‌دهد.

نمونه تصاویر اولیه از دوربین آیفون ۱۴ پرو

به گفته PhoneArena، آیفون ۱۴ پرو با ترفندهای سخت افزاری و نرم افزاری، دوربین بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورد تا کاربرانی که آیفون‌های قدیمی دارند احتمالا از آن ها استقبال کنند. همچنین، همانطور که می‌دانیم، اپل تقریبا همیشه کارها را بعد از بقیه شرکت‌ها انجام می‌دهد، اما این کار را بهتر انجام می‌دهد، بنابراین در آینده سامسونگ و گوگل ممکن است در این زمان کمی بیشتر نگران پرچمداران خود باشند.

در مجموع، آیا صرف ۱۳۰۰ دلار برای آیفون ۱۴ پرو ارزش دارد؟ این موضوع بستگی به نظر شما و انتظارات شما دارد. اما شاید بگوییم نه بهتر باشد، دلیلش این است که شایعه شده است که آیفون ۱۵ پرو بالاخره یک دوربین با زوم پریسکوپی جدید دریافت می‌کند که احتمالا از زوم اپتیکال ۶ برابری شروع می‌شود. برای ثبت تصاویر، ما شخصا معتقد نیستیم که آیفون ۱۵ پرو چنین دوربینی با زوم دوربردی داشته باشد، اما حتی یک لنز زوم پریسکوپی ۴ برابری این کار را برای شما انجام می‌دهد. در مورد درگاه USB-C چطور؟ خب در واقع یک نظریه در این مورد وجود دارد و آن هم این است که USB-C ممکن است به آیفون ۱۵ بیاید، اما این فقط یک شایعه است و هیچ چیزی به صورت قطعی مشخص نیست.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان