حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مخالفت ایلان ماسک با تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای؛ یک اقدام ضد بشری؟!

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، فناوری‌های نوین

موضوع محیط زیست سال‌هاست مورد بحث و گفتگو کارشناسان و متخصصان این حوزه است. این متخصصان همواره شرکت‌های بزرگ را سدی مهم در راه حفظ محیط زیست دانسته‌اند و نیروگاه‌های اتمی را نیز خطرناک قلمداد می‌کنند. اخیرا شاهد مخالفت ایلان ماسک با تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای هستیم. با ترنجی همراه باشید.

مخالفت ایلان ماسک با تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای؛ یک اقدام ضد بشری؟!

تولید زیاد در سطح جهانی ممکن است زندگی بشر را آسان‌تر و شاید بهتر کند. با این حال، ما نمی‌توانیم آسیب‌های شدیدی را که این امر بر محیط زیست وارد می‌کند نادیده بگیریم. بیشتر منابع طبیعی که برای این فرآیندها لازم است رو به اتمام است. علاوه بر این، تخریب محیط زیست و همچنین سایر مسائل زیست محیطی که این فرآیند باعث آن میشود، همواره وجود دارد.

برخی از دوستداران محیط زیست علیه استخراج و استفاده بی رویه منابع طبیعی مبارزه کرده‌اند. در چند وقت اخیر، برخی از طرفداران محیط زیست از تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای نیز حمایت زیادی داشته‌اند. با این حال، به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای اقدامی ضد بشری است و این اقدام برای امنیت ملی دیوانه‌ کننده خواهد بود.

مخالفت ایلان ماسک با تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای

ایلان ماسک می‌گوید که «کشورها باید تولید برق هسته‌ای را افزایش دهند. وی در توییتی نوشت: از منظر امنیت ملی، تعطیلی انرژی هسته‌ای، اقدامی دیوانه‌وار و بسیار بد برای محیط زیست است. برخی از کاربران توییتر با وی موافق هستند. انرژی هسته‌ای پاک و کارآمد است و در صورت پذیرش آن، می‌تواند به طور کامل جایگزین سوخت های فسیلی شود.

اما گویا افراد به اصطلاح طرفدار محیط زیست این کار را نمی‌کنند و می‌گویند که این یک اقدام علیه بشریت است. ایلان ماسک در پاسخ به آن ها گفته است که برخی از افراد واقعا افداماتی ضد بشری و رقت‌انگیز دارند. البته شرکت‌های ایلان ماسک از منابع زیادی استفاده می‌کنند که این طرفداران محیط زیست بارها از دولت خواسته‌اند تا جلوی آن‌ها را بگیرد. همچنین خود ایالات متحده در حال تعطیلی دائمی برخی از نیروگاه‌های خود است.

گزارشی به کنگره آمریکا در سال گذشته نشان داد که ایالات متحده از سال ۲۰۱۲ تاکنون ۱۲ راکتور هسته‌ای خود را به طور دائم تعطیل کرده است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، در آمریکا ۲۰۳ راکتور تعطیل شده‌اند که در مجموع توان تولید ۹۸.۰۰۰ مگاوات انرژی را دارند. اما گذشته از هشدار درباره فروپاشی جمعیت، که او آن را تهدیدی بزرگ‌تر از گرمایش جهانی برای بشریت می‌داند، ایلان ماسک از طرفداران جدی انرژی هسته‌ای به عنوان منبع انرژی تجدید پذیر بوده است. این حتی در مواجهه با افزایش سرسام آور قیمت نفت و گاز پس از درگیری روسیه و اوکراین نیز مهم است.

مخالفت ایلان ماسک با تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای

در مصاحبه‌ای در ماه مارس، ایلان ماسک صریحا در مورد حمایت خود از انرژی هسته‌ای صحبت کرد و گفته که معتقد است تا زمانی که منابع انرژی دیگر مانند خورشیدی قابل اعتمادتر نباشند، این حمایت حیاتی خواهد بود. ایلان ماسک گفت که می‌خواهم کاملا صریح و واضح بگویک. نه تنها نیروگاه‌های هسته‌ای نباید تعطیل شوند، بلکه نیروگاه‌های هسته ای که تعطیل شده‌اند نیز باید بازگشایی شوند. این‌ منابع سریع‌ترین راه‌های تولید انرژی هستند. عدم انجام این کار این دیوانگی است و نباید نیروگاه‌های هسته ای را در حال حاضر تعطیل کنیم. وی همچنین می‌گوید که اگر خطر بلایای طبیعی در مقیاس بزرگ مانند آلمان وجود نداشته باشد، نیروگاه‌های هسته‌ای واقعا در معرض خطر نیستند.

چین از نظر تعداد واحدهای انرژی هسته ای در رتبه دوم جهان قرار دارد

در تاریخ ۹ آگوست، کنفرانس بین المللی مهندسی هسته‌ای برگزار شد. موضوع این کنفرانس، نوآوری انرژی هسته‌ای برای آینده ای بدون کربن بود. این کنفرانس به طور مشترک در پکن و شنژن تحت حمایت انجمن هسته‌ای چین افتتاح شد. تانگ بو، معاون اداره ملی ایمنی هسته‌ای و مدیر اداره نظارت بر ایمنی انرژی هسته‌ای، در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفته که تا پایان ژوئن ۲۰۲۲، چین ۵۴ واحد نیروگاه هسته‌ای در حال بهره برداری داشت.

این نیروگاه‌های هسته ای با ظرفیت نصب شده در مجموع ۵۵.۷۸ میلیون کیلووات، در رتبه سوم جهان قرار دارند. علاوه بر این، ۲۳ واحد نیروگاه هسته‌ای دیگر نیز وجود دارد که تاییدیه دارند و در حال ساخت هستند. با این موارد، چین جایگاه برتر خود را در جهان از نظر گسترش انرژی هسته‌ای حفظ می‌کند. با این حال، با توجه به تعداد کلی نیروگاه‌های هسته‌ای در حال بهره برداری و در حال ساخت، چین در رتبه دوم جهان قرار دارد.

مخالفت ایلان ماسک با تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای

وانگ شوجون، رئیس انجمن هسته‌ای چین و رئیس این کنفرانس، گفت که انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵، چین به افزایش ظرفیت نصب‌ شده شتاب بیشتری ببخشد و روند راه‌اندازی مصوب ۶ تا ۸ نیروگاه انرژی هسته‌ای را حفظ کند. هر واحد در سال ۲۰۲۵، ظرفیت نصب شده عملیات انرژی هسته‌ای به حدود ۷۰ میلیون کیلو وات خواهد رسید. تا سال ۲۰۳۵، انرژی هسته‌ای چین، ۱۰ درصد از کل تولید برق را تشکیل می‌دهد. چین در حال حاضر دارای فناوری‌های نسل سوم انرژی هسته‌ای مانند Hualong شماره ۱ و Guohe No است. در حال حاضر واحدهای فوکینگ ۵ و ۶ پروژه نمایشی چینی هوالونگ شماره ۱ و واحد کراچی ۲ پروژه نمایش خارجی به صورت متوالی به بهره برداری تجاری رسیده‌اند و حتی پروژه‌های هسته‌ای بیشتری در حال انجام است.

علیرغم فریادها و تحریکات متعدد طرفداران محیط زیست، نیروگاه‌های هسته ای بیشتری در حال توسعه هستند. در ماه ژوئن، پروژه فاز دوم انرژی هسته‌ای CNNC Sanmen رسما آغاز شد. اولین مخزن بتن در راکتور جزیره هسته‌ای نیروگاه هسته‌ای سانمن چین، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی هسته‌ای چین ریخته شد که نشان‌ دهنده آغاز رسمی فاز دوم نیروگاه هسته‌ای سانمن است.

مخالفت ایلان ماسک با تعطیلی نیروگاه های هسته‌ای

به گفته خبرگزاری GizChina، شرکت ملی هسته‌ای چین اعلام کرد که شرکت تابعه آن، یعنی وزارت هسته‌ای چین، ۱۱ واحد انرژی هسته‌ای را در پایگاه انرژی هسته‌ای Qinshan و پایگاه انرژی هسته‌ای Sanmen در ژجیانگ تکمیل و کرده به بهره‌ برداری رسانده است. همچنین به‌ طور متوالی بر فناوری‌های اصلی ۳۰۰.۰۰۰، ۶۰۰.۰۰۰ و ۱ میلیون کیلووات انرژی هسته‌ای تسلط یافته است.

در میان آن‌ها، پایگاه انرژی هسته‌ای سانمن قصد دارد واحدهای نیروگاه هسته ای راکتور آب تحت فشار کلاس ۶ میلیون کیلو وات را بسازد. واحد ۱ و ۲ فاز اول پروژه برای بهره برداری تجاری در سال ۲۰۱۸ به شبکه متصل شدند. بر اساس گزارش‌ها منتشر شده، پس از تکمیل و بهره برداری دو واحد از فاز دوم پروژه اتمی سانمن، ظرفیت کل نیروگاه اتمی سانمن به ۵ میلیون کیلو وات خواهد رسید. همچنین ظرفیت تولید برق سالانه به ۴۰ میلیارد کیلو وات ساعت خواهد رسید. این معادل کاهش انتشار سالانه ۳۰ میلیون تنی دی اکسید کربن است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان