حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فناوری XeSS اینتل چگونه می‌تواند عملکرد موثرتری در افزایش نرخ فریم ارائه دهد؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اینتل، کارت گرافیک

بی شک شما هم می‌دانید که در دنیای سخت‌افزارها، برای ارائه یک عملکرد مناسب و پایدار، توان نرم‌افزاری باید به کمک قدرت سخت‌افزاری آید. در دنیای سرگرمی این موضوع خیلی حساسیت بیشتری دارد. اما حالا باید گفت که فناوری XeSS اینتل چگونه می‌تواند گیمرها را در مسئله افزایش فریم ریت هیجان زده کند؟ با ترنجی همراه باشید.

فناوری XeSS اینتل چگونه می‌تواند گیمرها را در مسئله افزایش فریم ریت هیجان زده کند؟

فناوری XeSS اینتل ظاهرا  قرار است قبل از معرفی Arc A770 GPU، راه اندازی شود. اینتل با فناوری XeSS که رقیب Nvidia DLSS و AMD FSR است، یک فناوری افزایش نرخ فریم را ارائه کرده است. این توضیحات که توسط استاد بازاریابی گرافیک اینتل، Ryan Shrout گردآوری شده است و توسط VideoCardz مشاهده شده است زمینه‌های زیادی را پوشش می‌دهد، از جمله بازی‌هایی که پشتیبانی می‌شوند، نوع عملکرد ورودی آن و شیوه افزایش آن و … .

می‌توان انتظار داشت همچنین مشکلاتی در مورد سازگاری با پردازنده‌های گرافیکی غیر از کارت‌های گرافیک Intel Arc در این فناوری وجود داشته باشد. فناوری XeSS اینتل برای تعدادی از بازی‌های معروف، از جمله در Call of Duty: Modern Warfare II در زمان عرضه، تنظیم شده است. بنچمارک‌های مختلفی با استفاده از کارت گرافیک Arc A770 ارائه شده و این فناوری در مجموعه‌ای بیش از عناوینی است که با وضوح 1440p و حالت تنظیمی برای سریع‌ترین نرخ فریم با XeSS اجرا می‌شوند.

فناوری XeSS اینتل

برخی از افزایش‌های حجیم در Ghostwire Tokyo مشهود است، که با حداکثر جزئیات و با ردیابی پرتو، به ۲۵ فریم در ثانیه نسبتا کند به نظر می‌رسد، اما با XeSS در حالت بهینه‌ شده، ۵۳ فریم در ثانیه بسیار دریافت می‌شود که کمی بیش از دو برابر حالت قبلی است. در عنوان Hitman 3 نیز شاهد دو برابر شدن مشابهی در نرخ فریم هستیم که از ۳۴ فریم در ثانیه (بدون XeSS) به ۶۸ فریم در ثانیه با این ویژگی خواهد رسید. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، سایر افزایش‌ها کمتر هستند. به عنوان مثال، Shadow of the Tomb Raider از ۶۲ فریم بر ثانیه به ۸۷ فریم در ثانیه می‌رسد، اما بازهم این مقدار یک حجم مناسب است (با توجه به به کارگیری حداکثر جزئیات و ردیابی پرتو).

فناوری XeSS اینتل همچنین حالت‌های با کیفیت و فوق‌ کیفیتی را ارائه می‌کند که به جای افزایش نرخ فریم مانند حالت Performance، بر کیفیت تصویر ارتقا یافته تمرکز می‌کنند. به علاوه حالت متعادلی وجود دارد که بین کیفیت و عملکرد کلی تعادل دارد. با تنظیم این حالت متعادل، Shadow of the Tomb Raider از ۶۲ فریم بر ثانیه به ۷۹ فریم در ثانیه می‌رسد که بازهم یک جهش ارزشمند است، اما به صورت آشکارا کندتر از حالت Performance با ۸۷ فریم در ثانیه است.

فناوری XeSS اینتل

اینتل همچنین در مورد پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی صحبت کرده است و خارج از کارت‌های گرافیکی Arc خود، محصولات Nvidia و AMD می‌توانند از XeSS بهره ببرند. هر پردازنده گرافیکی که از HLSL Shader Model 6 پشتیبانی کند، برای سرعت بخشیدن به بازی‌ها با فناوری XeSS مناسب است، در واقع، این به معنای کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر مانند سری 900 Nvidia (از هشت سال پیش تا حال حاضر) است و شنیدن چنین موضوعی عالی است. این یک موهبت آشکار برای کسانی خواهد بود که از کارت‌های قدیمی‌تر انویدیا استفاده می‌کنند و به وضوح نمی‌توانند از DLSS بهره‌مند شوند.

با توجه به بازی‌هایی که از فناوری XeSS پشتیبانی می‌کنند، همانطور که اشاره کردیم، این فناوری قرار است از همان ابتدا در Modern Warfare II قرار گیرد و در اینجا لیست کامل بازی‌هایی که در حال حاضر با فناوری افزایش نرخ فریم اینتل کار می‌کنند، آمده است:

  • Call of Duty: Modern Warfare II
  • Arcadegeddon
  • Ghostwire Tokyo
  • Vampire Bloodhunt
  • Ghostbusters Spirits Unleashed
  • Naraka Bladepoint
  • Super People
  • Gotham Knights
  • DioField Chronicle
  • Dolmen
  • Chivalry II
  • Redout II
  • The Settlers
  • Death Stranding: Director’s Cut
  • The Rift Breaker
  • Hitman III
  • Chorus
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Anvil Vault Breakers

فناوری XeSS اینتل

آیا این فناوری می‌تواند جادویی برای افزایش و بهبود عملکرد در بازی‌ها باشد؟ این موارد از برخی نتایج چشمگیر در ظاهر هستند، اگرچه مانند همیشه، ما باید مراقب معیارهای داخلی باشیم، نه فقط برای اینتل، بلکه برای هر شرکتی، زیرا این موارد آزمایشاتی هستند که محصولات را از نظر کیفیت به بهترین شکل نشان می‌دهند و باید گفت که کمی جنبه بازاریابی دارند.

با این حال، فناوری XeSS یک فناوری ارتقاء در مقیاس زمانی است، درست مانند Nvidia DLSS، هوش مصنوعی نیز در ترکیب آن قرار دارد. بنابراین ما امیدواریم که به چیزی به اندازه برداشت Team Green (انویدیا) در افزایش نرخ فریم موثر باشد. اما گاهی اوقات امید کاربران از بین می‌رود یا حداقل به طور کامل گیمرها نا امید‌ می‌شوند. اینتل خاطرنشان می‌کند: «ما برای گیمرها و توسعه‌ دهندگان در سراسر جهان هیجان‌ زده هستیم تا تکنولوژی XeSS را تجربه کنند و زمانی که پردازنده‌های گرافیکی مجزای سری A700 در دسترس قرار گیرند، این قابلیت عرضه می‌شود».

و این موضوع خود کمی مبهم است. دقیقا چه زمانی قرار است کارت‌های گرافیک دسکتاپ A700 در دسترس قرار گیرند؟ به هر حال، پردازنده گرافیکی Arc A380 به تازگی در ایالات متحده به فروش رسیده است (اگرچه از نظر فنی، این پردازنده گرافیکی مقرون به صرفه در حال حاضر بازهم در دسترس موجود نیست و ما گمان می‌کنیم که این به دلیل تقاضای بسیار زیاد برای آن نباشد).

فناوری XeSS اینتل

اگر XeSS واقعا قرار است در Call of Duty: Modern Warfare II، آن هم در زمان عرضه بازی حضور داشته باشد، به این معنی است که هم فناوری و هم A770 باید ظرف دو ماه، حداکثر در پایان اکتبر، وارد بازار شوند. در حالی که این امکان وجود دارد، با عرضه سری Arc Alchemist اینتل تا اینجای کار، اگر صادق باشیم، واقعا چنین احتمالی به نظر نمی‌رسد. البته هنوز هم ممکن است اتفاقی بیفتد، اما با تمام تاخیرها و عرضه کند پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ Arc تاکنون، خوش بین بودن به این موضوع سخت است.

از برخی جهات، این موضوعات درباره XeSS مانند کنترل کردن آسیب به نظر می‌رسد، در حالی که در جاهای دیگر این صنعت ، صحبت در مورد کارت‌های گرافیک Intel Arc تماما در مورد این بود که پردازنده‌های گرافیکی چقدر مشکل برای ظرفیت و موجودی اینتل ایجاد کرده‌اند. در واقع تحلیلگران در مورد اینکه آیا حضور در این زمینه، به سادگی زیان‌های این شرکت را کاهش نمی‌دهد و سود خاصی نصیب آن نخواهد کرد،موافقند و حداقل می‌توان گفت این شرکت باید با اینتل رقابت سختی داشته باشد.

فناوری XeSS اینتل

به گفته TechRadar، با این نوع صحبت‌ها که انتظارات را به‌ طور همه جانبه با پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه Arc کاهش می‌دهد، دیدن پایانی خوش برای همه شرکت‌ها دشوار است. با این حال، ما هنوز نمی‌توانیم قضاوت کنیم و مطمئنا در مورد XeSS، باید رویکرد باز اینتل را در تهیه منابع برای پردازنده‌های گرافیکی رقیب را تحسین کنیم (به همان روشی که AMD با FSR انجام داد، اما انویدیا با DLSS که به کارت گرافیک RTX نیاز دارد، قطعا این کار را نکرد).

زمان مشخص خواهد کرد و حداقل قیمت Arc A380 در ایالات متحده نشان دهنده قصد اینتل برای کاهش قیمت محصولات AMD و Nvidia است. پس باید آماده هر احتمال باشیم و در این مرحله، اینتل تمام تلاش خود را برای احیای مجدد Arc Alchemist انجام می‌دهد، بنابراین شاید شاهد باشیم که پردازنده‌های گرافیکی رده بالا نیز از این روند پیروی کنند، اما به شیوه‌ای بزرگ‌تر و با کاهش قیمت. دقیقا مطابق چیزی که شایعات نشان می‌دهند و قبلا به آن اشاره شده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان