حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فروش زیاد آیفون نمی‌تواند نگران‌های اپل را به دلیل رشد پایین این شرکت پنهان کند

گوشی‌های آیفون همواره محصولاتی پر فروش و محبوب بوده‌اند. در واقع اپل کار خود را به خوبی پیش برده است. اما مشکلاتی هستند که رشد این شرکت را کمتر خواهند کرد. بنابراین فروش زیاد آیفون نمی‌تواند نگران‌های اپل را به دلیل رشد پایین این شرکت پنهان کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

چرا فروش زیاد آیفون نمی‌تواند نگران‌های اپل را به دلیل رشد پایین این شرکت پنهان کند

غول فناوری آمریکایی، یعنی اپل، چهره عمومی بسیار مثبتی در بازار دارد. با این حال، بیشتر موفقیت اپل از تجارت گوشی‌های هوشمند آن است. آیفون معمولا آنقدر خوب می‌فروشد که صنعت موبایل به سختی شکستی را در سایر بخش های کسب و کار اپل تشخیص می‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، در سه ماهه اخیر، عملکرد فروش آیفون بسیار عالی بوده است. با این حال، در پشت این عملکرد فوق‌العاده عالی، اپل نگرانی‌های زیادی دارد.

در ظاهر، اپل هفته گذشته، گزارش سه ماهه غافلگیر کننده‌ای ارائه کرد که باعث ایجاد اعتماد بیشتر به این شرکت در بازار شده است، به‌ویژه با توجه به چالش‌های زنجیره تامین، رکود اقتصادی و پیامدهای طولانی مدت همه‌گیری که این شرکت با آن مواجه است.

فروش زیاد آیفون

درآمد ۸۳ میلیارد دلاری اپل در سه ماهه سوم با انتظارات وال استریت مطابقت داشت. در این عملکرد عالی، فروش آیفون به شکل خاصی مورد توجه بود که با درآمد ۴۰.۷ میلیارد دلاری در سه ماهه قبل، حتی بیش از انتظارات بسیاری از تحلیلگران بود. این شرکت همچنین گفت که پیش‌بینی کرده بود موانع زنجیره تامین تا ۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشد، اما اکنون به نظر می‌رسد این موضوع اغراق‌ آمیز باشد. با این حال، خبرهای خوب به همین جا ختم می‌شود. زیرا محصولات مک، آیپد و سایر وسایل پوشیدنی کاهش شدیدی در کسب درآمد ثبت کرده‌اند.

سه محصول اصلی دیگر اپل یعنی مک، آیپد و گجت‌های پوشیدنی، همگی نسبت به سال گذشته کاهش مشخصی در کسب درآمد داشته‌اند. در حالی که آیپد انتظارات تحلیل‌گران را شکست، اما عملکرد فروش مک و گجت‌های پوشیدنی بسیار کمتر از انتظارات بودند. تحلیل‌های قبلی ادعا می‌کرد که کاهش فروش مک‌ها اپل مورد انتظار بوده است. شگفتی اصلی این است که تحلیلگران چنین کاهشی را پیش بینی نمی‌کردند.

مک بوک ایر و مک بوک پرو، دو مک‌بوک محبوب اپل هستند. فروش این دو دستگاه ممکن است برای نزدیک به چهار هفته در طول سه ماهه اخیرا راکد بوده باشد. این موضوع به این دلیل است که نسخه‌های M2 مک‌ بوک ایر و مک‌ بوک پرو در ۶ ژوئن عرضه شدند، اما تا چند هفته بعد به فروش نرسیدند. مک بوک پرو تا ۲۶ ژوئن هم فروخته نشد در حالی که مک بوک ایر تا ۱۵ جولای در فروشگاه‌ها در دسترس نبود.

فروش زیاد آیفون

تاخیر در عرضه دو مدل مهم مک به این معنی است که عملکرد پرفروش‌ترین نوت بوک اپل متوقف شده است. در نتیجه فروش مک در سه ماهه سوم مالی حدود ۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش یافت. لازم به ذکر است که خرید تجهیزات اداری خانگی در سال ۲۰۲۱ بیشتر از امسال است. همانطور که گفته شد، فروش آیفون خوب است اما فروش محصولات مک چشمگیر نیست.

انتظار می‌رود که فروش مک در ماه آینده افزایش یابد و برخی از مفسران نسبت به این دسته کالهای اپل خوشبین هستند. مشکلات سه ماهه اخیر ممکن است موقتی باشند و بعید است که فروش مک به صورت ادامه‌ دار وارد روند نزولی شود. مک بوک پرو و ​​مک بوک ایر احتمالا در سه ماهه چهارم مالی رشد قابل توجهی داشته باشند. اپل با عرضه مک مینی جدید و مک بوک پرو رده بالا در اواخر سال جاری شتاب رشد بیشتری را فراهم خواهد کرد. سال آینده همچنین شاهد معرفی و عرضه مک پرو جدید، آی مک و مک بوک ایر ۱۵ اینچی خواهیم بود.

در مقایسه با مک، نگرانی واقعی مشکلات زنجیره تامین تبلت اپل و آیپد برای چندین فصل مورد توجه است. گفته می‌شود که بسیاری از مصرف کنندگان در طول سال گذشته نتوانسته‌اند آیپد مورد نظر خود را در خرده فروشی‌ها پیدا کنند. تولید کنندگان بر این باورند که آیپد ایر و آیپد پرو اپل کمی بیش از حد شبیه یکدیگر هستند و این موضوع بسیاری از مصرف کنندگان را سردرگم می‌کند. مشکلات آیپد پرو در انجام وظایف مولتی تسکینگ نیز یک نقطه ضعف است.

فروش زیاد آیفون

اپل در گزارش سه ماهه خود، کاهش فروش آیپد پرو را عامل کاهش این دسته از محصولات دانسته است. در یک دوره زمانی طولانی‌تر (حدود ۹ ماه گذشته)، این شرکت فروش پایین‌تر آیپد ۱۰ اینچی و آیپد ایر را عامل رشد راکد خود دانسته بود. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این شرکت با مشکلات تقاضا مواجه باشد و دلیل اصلی آن کمبود عرضه است. با این حال، فروش محصولات پوشیدنی اپل نیز رو به کاهش است.

موضوع نگران کننده‌تر، تجارت محصولات پوشیدنی و لوازم جانبی اپل است که شامل اپل واچ، ایرپاد، هدفون بیتس، هوم پاد و اپل تی‌وی می‌شود. در حالی که سایر رده‌های محصولات اپل نیز تحت تاثیر مشکلات زنجیره تامین، درگیری روسیه و اوکراین و همچنین مشکل کمبود تراشه قرار گرفته‌اند، تیم کوک، مدیرعامل این شرکت، تلاش خود را برای برجسته کردن تاثیر مشکلات اقتصادی بر کاهش فروش پوشیدنی‌های این شرکت انجام داده است.

او شرایط بد و مشکلات مختلف را موثر بر این بخش می‌داند. از جمله أن باید به شوک‌های کلان اقتصادی اشاره کرد. به عبارت دیگر، مردم به دلیل نگرانی از وضعیت اقتصاد، برای این محصولات کمتر هزینه می‌کنند. با این حال، تیم کوک گفته است که این مورد در مورد فروش آیفون و سایر دستگاه‌ها صدق نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد AirTag که در همان دوره سال گذشته عرضه شد، ممکن است یکی از دلایل کاهش داده‌های سال به سال اپل باشد. آن‌ها همچنین Apple TV را در سه ماهه سوم مالی سال ۲۰۲۱ ارتقا دادند. اما این ممکن است برای توضیح کاهش درآمد سالانه ۷۵۰ میلیون دلاری این بخش کافی نباشد. اخیرا در میان گزارش‌هایی مبنی بر اینکه اپل قصد دارد برنامه‌های استخدام و هزینه را در برخی دسته‌ها کند‌تر نماید، سیگنال‌های بیشتری ظاهر شده است.

فروش زیاد آیفون

تیم کوک در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ گفته است که اگرچه این شرکت به استخدام و سرمایه‌ گذاری در شرایط رکود ادامه می‌دهد، اما در آینده منطقی‌تر عمل خواهد کرد. شاید این فقط یک لفاظی در بخش روابط عمومی باشد که به این معنی باشد: ما هزینه‌ها را کاهش خواهیم داد زیرا مطمئن نیستیم که وضعیت اقتصاد در چند ماه آینده به چه شکلی خواهد بود.

به گفته GizChina، رشد تعداد کارکنان اپل نیز یکی از مشکلات فعلی این شرکت است. طبق گزارش‌ها، اپل اخیرا استخدام‌های خود را کاهش داده است. رشد کارکنان تا حد امکان کمتر خواهد شد و گاهی اوقات رشد آن حتی به صفر نیز خواهد رسید. علاوه بر این، هزینه‌های عملیاتی گزارش‌شده در بخش تحقیق و توسعه و بخش عمومی نیز پس از تعدیل تورم نزدیک به صفر، رشد خواهند کرد.

این موضوع در تضاد کامل با سال‌های گذشته است. حداقل از سال ۲۰۰۹، اپل بین ۵۰۰۰ تا ۱۲.۰۰۰ کارمند را در سال به بخش کارکنان خود اضافه کرده است. هزینه‌های عملیاتی آن نیز به سرعت در حال رشد است، که معادل حداقل ۴ میلیارد دلار در سال (برای پنج سال گذشته) می‌باشد. در حالی که اپل همچنان در حال سرمایه‌گذاری در زمینه‌های کلیدی مانند واقعیت افزوده و هوش مصنوعی است، بعید به نظر می‌رسد که به اندازه سایر غول‌های فناوری مشاغل خود را کاهش دهد. با این حال، واقعیت واضح است، اپل در حال تجربه وضعیت کندی در در رشد خود است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان