حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کارخانه جدید TSMC تراشه های ۵ نانومتری را تا سال ۲۰۲۴ تولید خواهد کرد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | سخت‌افزار

شرکت تایوانی TSMC که بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه در جهان است، این روزها سخت مشغول توسعه خطوط تولید و افزایش کارخانجات مختلف خود است. بنابر آخرین اخبار دریافتی، گویا کارخانه جدید TSMC تراشه های ۵ نانومتری را تا سال ۲۰۲۴ تولید خواهد کرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

کارخانه جدید TSMC تراشه های ۵ نانومتری را تا سال ۲۰۲۴ تولید خواهد کرد

شرکت TSMC ساخت کارخانه مبتنی بر فونیکس خود را به زودی تکمیل می‌کند تا تراشه‌های ۵ نانومتری را در سال ۲۰۲۴ تولید کند. پس از تصویب قانون Chips and Science توسط کنگره آمریکا (لایحه‌ای که به دولت ایالات متحده کمک می‌کند تا به تولید تراشه در این کشور یارانه بدهد)، TSMC اعلام کرد که ساخت خط تولید جدید خود را به پایان رسانده است. ممکن است برای شما سوال پیش آید که ارتباط بین یک کارخانه تولید تراشه مستقر در تایوان که یک کارخانه جدید ۱۲ میلیارد دلاری را به خط تولیدش اضافه می‌کند و ایالات متحده که کارخانه TSMC’s Fab 21 در فینیکس، آریزونا واقع شده است.

در لینکدین، TSMC اعلام کرد ما اخیرا با شرکای محلی خود، قرار دادن آخرین خط تولید که در صنعت ساخت و ساز نیز به عنوان نقطه عطف بالایی شناخته می‌شود را در ساختمان FAB 21 خود جشن گرفتیم. بیش از ۴۰۰۰ شرکت کننده برای لذت بردن از این لحظه مهم در کنار ما حضور داشتند که شامل کارمندان و شرکای مختلف ما هستند. کارخانه آریزونای TSMC به موقع و در مسیر ارائه پیشرفته‌ترین فناوری نیمه رساناهای پیشرو به ایالات متحده آمده است و ما امیدوار هستیم تا تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را از سال ۲۰۲۴ در آریزونا آغاز کنیم.

کارخانه جدید TSMC

بعد از صرف ۱۶ ماه برای ساخت این ساختمان، قدم بعدی آوردن تجهیزات به آن است. این کارخانه تولید تراشه مستقل و پیشرو در جهان، امیدوار است تا سال ۲۰۲۴، تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را در ایالات متحده آغاز کند. تا زمانی که این قطعات شروع به حمل و نقل کنند، کارخانه‌های TSMC تایوان، تراشه‌های ۳ نانومتری و ۲ نانومتری را تا سال ۲۰۲۶ تولید خواهند کرد. هر چه تعداد گره‌های فرآیند تولید کمتر باشد، تعداد ترانزیستورهای به کار رفته در این تراشه‌ها بیشتر است و هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، این تراشه‌ها قدرتمندتر و کم مصرف‌تر هستند.

به عبارت دیگر، تا زمانی که واحد آریزونا TSMC، تولید تراشه‌های جدید را آغاز کند، کارخانه Fab 21، وظیفه تولید دو مدل پشت سر پیشرفته‌ترین تراشه‌ها را خواهد داشت. این موضوع عجیب نیست زیرا بسیاری از تراشه‌های مورد استفاده در صنعت خودرو با استفاده از فناوری بسیار قدیمی‌تر و بالغ ساخته می‌شوند و فرآیند تولید ۵ نانومتری در حال حاضر برای تولید خودرو به‌کار گرفته می‌شود.

شرکت TSMC فروش تراشه‌های ۳ نانومتری را اواخر امسال آغاز خواهد کرد. سامسونگ در حال حاضر شروع به عرضه تراشه‌های ۳ نانومتری به فعالان ارزهای دیجیتال با استفاده از طراحی ترانزیستور GAA کرده است که TSMC تا زمانی که محصول ۲ نانومتری را آغاز نکند (تا سال ۲۰۲۶) از آن استفاده نخواهد کرد. از هیمن روی، فعالیت تاسیسات TSMC در آریزونا ممکن است با مشکلات فرهنگی و کاری که بین کارمندان تایوانی و کارمندان آمریکایی وجود دارد، مختل شود.

کارخانه جدید TSMC

در حال حاضر تضاد فرهنگ‌های کاری زیادی وجود دارد، زیرا سبک مدیریتی مورد استفاده در تایوان با کارمندان ایالات متحده چندان سازگار نیست. یک کارمند ناشناس آمریکایی که در واحد آریزونا کار می‌کرد، سال گذشته از شیفت‌های طولانی کار شکایت کرده بود. این کارمند در مصاحبه با یک نشریه تایوانی گفت که شیفت جلسات کاری که او آن‌ها را بیش از حد سخت توصیف می‌کند، گاها تا سه ساعت در روز ادامه دارد. درست قبل از شروع ساخت تاسیسات در فینیکس، TSMC بیش از ۱۰۰ آمریکایی را که استخدام کرده بود و آن‌ها را به تایوان فرستاد تا در مورد نحوه انجام کارها در آن کشور به آن‌ها آموزش داده شود.

به گفته PhoneArena، قانون Chips and Science منجر به این خواهد شد که دولت ایالات متحده یارانه‌ای بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار به صنعت نیمه رساناهای ایالات متحده برای کمک به تولید تراشه‌های بیشتر در این کشور بدهد. هدف این است که ایالات متحده در صنعت تولید نیمه رساناها نیز خودکفا شود تا شرکت‌های حوزه فناوری مانند اپل مجبور نباشند هر بار که چین تایوان را تهدید می‌کند، درگیر مشکلات زنجیره تامین شوند. همیشه این ترس وجود دارد که چین، با تمایل خود به خودکفایی در نیمه رساناها، سعی کند تایوان را تصاحب کند و TSMC را متعلق به خود نگه دارد.

به عنوان یک کارخانه تولید تراشه مستقل، TSMC طرح‌های ایجاد شده توسط مشتریان خود را که شامل اپل (بزرگ‌ترین مشتری خود)، کوالکام (که از خطوط تولید Samsung Foundry نیز استفاده می‌کند) و ستاره‌های نوظهور Mediatek، Nvidia، Intel، AMD و دیگران ایجاد می‌کنند، می‌گیرد و قطعه نهایی را می‌سازد. TSMC با ارزش ۴۵۹ میلیارد دلار در روز جمعه و با بسته شدن بورس نیویورک، دهمین شرکت با ارزش در جهان بر اساس ارزش بازار (قیمت سهام ضربدر تعداد سهام موجود) است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان