حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عملکرد آیفون ۱۴ بدون تراشه ۴ نانومتری و با سایر پیشرفت‌ها هم می‌تواند پر سرعت باشد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

سری آیفون ۱۴ اپل، مورد انتظارترین گوشی‌های این شرکت برای عرضه هستند که زمان زیادی نیز تا معرفی آن‌ها باقی نمانده است.در این مدت شایعات زیادی در مورد تراشه این دستگاه‌ها مطرح بود. در همین رابطه، گویا عملکرد آیفون ۱۴ بدون تراشه ۴ نانومتری و با سایر پیشرفت‌ها هم می‌تواند پر سرعت باشد. با ترنجی همراه باشید.

عملکرد آیفون ۱۴ بدون تراشه ۴ نانومتری و صرفا با پیشرفت‌های جانبی چگونه است؟

در حالی که کمتر از دو ماه تا رویداد سپتامبر که اپل قرار است در آن خانواده آیفون ۱۴ را معرفی کند، باقی مانده است، شایعات پیرامون این گوشی‌ها هر روز بیشتر می‌شود. اپل معمولا همه گوشی‌های خود را به یک تراشه یکسان مجهز می‌کند، اما امسال تنها آیفون ۱۴ پرو ۶.۱ اینچی و آیفون ۱۴ پرو مکس ۶.۷ اینچی به تراشه A16 Bionic مجهز خواهند شد، در حالی که آیفون ۱۴ پرو ۶.۷ اینچی و ۶.۱ اینچی به تراشه A16 مجهز خواهند شد، گویا نسخه‌های معمولی آیفون ۱۴‌، صرفا تراشه A15 Bionic سال گذشته را دریافت خواهند کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تراشه A16 مبتنی بر فناوری پردازش ۵ نانومتری TSMC خواهد بود و به همین دلیل از فرآیند پردازشی مدرن ۴ نانومتری که اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ کوالکام را که برترین گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۲۲ را تامین می‌کند، کمی عقب‌تر است. فناوری ۴ نانومتر (N4) یک فناوری کاملا جدید نیست، بلکه یک نسخه پیشرفته از فناوری ۵ نانومتری است.

عملکرد آیفون ۱۴ بدون تراشه ۴ نانومتری

بنابراین، اگرچه اپل چیز زیادی را سر این موضوع از دست نمی‌دهد، اما همچنان برخی معتقدند این ویژگی، آن قدر مهم هست که ارزش حضور آن در آیفون ۱۴ حس شود. در هر صورت نباید نگران بود، زیرا اپل در بخش‌های دیگر نیز بهبود‌های زیای اعمال خواهد کرد. اخیرا Macworld گزارش مفصلی را منتشر کرده است که پیشرفت‌های عملکردی را که می‌توانی در سری آیفون ۱۴ انتظار داشته باشیم را بیان می‌کند.

مدل‌های معمولی آیفون ۱۴ احتمالا تراشه A15 با 5 هسته گرافیکی سال گذشته را دریافت می‌کنند

اول از همه، اگرچه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ مکس به تراشه قدیمی A15 Bionic مجهز می‌شوند، اما شایعه شده است که این دو دستگاه با ۶ گیگابایت رم عرضه می‌شوند. علاوه بر این، آن‌ها همچنین ممکن است یک نسخه از A15 Bionic را با پنج هسته گرافیکی دریافت کنند که سری پرو آیفون ۱۳ را پشتیبانی می‌کرد. آیفون ۱۱۳ و آیفون ۱۳ مینی دارای ۴ گیگابایت رم و نسخه مجهز به چهار هسته گرافیکی تراشه A15 بودند. اپل ممکن است چند تغییر دیگر را نیز ایجاد کرده و تراشه را حتی دستخوش تغییر نام کند.

خانواده آیفون ۱۴ و هر آنچه که باید درباره آن‌ها بدانید

در مورد تراشه A16، احتمالا با استفاده از سومین پیشرفت بزرگ فناوری ۵ نانومتری، این تراشه با فناوری N4P ساخته خواهد شد که از نظر تئوری افزایش عملکرد ۱۱ درصدی را در مقایسه با فناوری N5 که تراشه A14 آیفون ۱۲ بر اساس آن ساخته شده است را به همراه دارد. همچنین راندمان توان و بهبود ۶ درصدی در چگالی ترانزیستور نیز ۲۲ درصد بهبود خواهد داشت.

تراشه A15 آیفون ۱۳ با استفاده از فرآیند پردازش نسل دوم N5P ساخته شده است و CPU آن نسبت به نسل قبلی آنقدر ارتقا یافته بود که اپل به خود زحمتی برای مقایسه آن با A14 نمی‌داد، به گونه‌ای که این تراشه هنوز هم بسیار سریع‌تر از تراشه‌های اندرویدی رقیب است. اگرچه دستاوردهای GPU بسیار چشمگیر بود، اما این افزایش قدرت CPU بسیار مورد توجه قرار گرفت.

عملکرد آیفون ۱۴ بدون تراشه ۴ نانومتری

Macworld می‌گوید که A16 Bionic احتمالا حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد ترانزیستور داشته باشد که این رقم در تراشه آیفون ۱۳ حدود ۱۵ میلیارد است. A16 نیز احتمالا به دو هسته با توان بالا و چهار هسته با مصرف انرژی پایین مجهز خواهد شد. برخلاف آنچه شایعات گفته بودند، بعید است که تراشه A16 حدود ۴۰ درصد پردازنده سریع‌تری نسبت به A15 داشته باشد، اما با توجه به اینکه شایعه شده است که مدل‌های پرو از استاندارد جدیدتر LPDDR5 استفاده می‌کنند، این موضوع شاید بتواند منجر به بهبود پهنای باند حافظه، تا ۵۰ درصد شود.

با فرض اینکه حداکثر سرعت کلاک بالاتر باشد، می‌توان انتظار داشت که تراشه جدید ۱۵ درصد عملکرد سریع‌تری ارائه دهد. همچنین، اپل می‌تواند مجموعه دستورالعمل‌های جدید ARM را در طراحی این تراشه بگنجاند که این کار نیز می‌تواند به افزایش عملکرد آن کمک کند. این نشریه همچنین نظریه مهمی را مطرح کرده است که بر اساس آن، عملکرد GPU می‌تواند ۲۵ تا ۳۰ درصد بهبود یابد.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ ​​پرو مکس به احتمال زیاد دارای سنسور دوربین جدید ۴۸ مگاپیکسلی هستند و احتمالا به پردازنده سیگنال تصویر قوی‌تری نیاز خواهند داشت. پردازنده‌های ویدیویی فعلی اپل از HEVC و ProRes پشتیبانی می‌کنند اما از کدک AV1 پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین پشتیبانی از AV1 مورد دیگری است که می‌توانیم از آیفون ۱۴ پرو انتظار داشته باشیم.

عملکرد آیفون ۱۴ بدون تراشه ۴ نانومتری

و در نهایت، گوشی‌های جدید می‌توانند دارای مودم اسنپدراگون X65 باشند که نسبت به X60 قدیمی، در جدیدترین آیفون‌های اپل کارآمدتر است و همچنین از حامل‌های گسترده‌تر mmWave نیز پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت بالاتری دارد که امکان دریافت خروجی بهتری را در دنیای واقعی فراهم می‌کند. آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس نیز ممکن است ناچ قدیمی را کنار گذاشته در پانچ هول‌هایی به شکل دایره و بیضی استفاده کنند. همه گوشی‌های این سری می‌توانند از دوربین سلفی بهتر و قابلیت‌های پیام‌رسانی ماهواره‌ای نیز برخوردار باشند.

رم پایه بیشتر و افزایش عملکرد کلی‌تر برای آیفون ۱۴ در نظر گرفته شده است

سری آیفون ۱۴ اپل می‌تواند با ۶ گیگابایت رم شروع شود، اما فقط مدل‌های پرو استاندارد سریع‌تری دارند. نسخه پایه آیفون ۱۳ به ۴ گیگابایت رم مجهز می‌شود و همه گوشی‌ها از فناوری LPDDR4X استفاده می‌کنند، علی‌رغم اینکه این رم جدیدتر، سریع‌تر و کم مصرف‌تر است، اما رم‌هایی با فناوری LPDDR5 برای احتمالا برای سری پرو آیفون ۱۴ در نظر گرفته شده‌اند. طبق گزارش جدید DigiTimes (به گفته MacRumors)، آیفون ۱۴ با حداقل ۶ گیگابایت رم عرضه خواهد شد.

آیفون ۱۴ با نمایشگر ۶.۱ اینچی و آیفون ۱۴ مکس با نمایشگر ۶.۷ اینچی احتمالا از استاندارد LPDDR4X پیروی می‌کنند. این در حالی است که آیفون ۱۴ پرو با نمایشگر ۶.۱ اینچی و آیفون ۱۴ پرو مکس با نمایشگر ۶.۷ اینچی، به رم‌هایی با فناوری LPDDR5 مجهز خواهند شد که این موضوع خود می‌تواند این دستگاه‌ها را همتراز با گوشی‌های پرچمدار سامسونگ کند.

علاوه بر این، تنها آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس به تراشه جدید A16 Bionic مجهز می‌شوند که ممکن است پیشرفت چشمگیری نسبت به A15 Bionic نداشته باشد، اما به صاحبان نسخه Pro عملکرد بهتری می‌دهد. آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ مکس نیز با تراشه A15 Bionic همراه می‌شوند. همانطور که گفته شد، به نظر می‌رسد این تراشه‌ها سریع‌تر از تراشه‌هایی باشند که بهترین گوشی‌های اندرویدی را همراهی می‌کنند. (اگرچه به نظر می رسد کوالکام در حال کاهش فاصله خود با اپل است).

عملکرد آیفون ۱۴ بدون تراشه ۴ نانومتری

تراشه جدید A16 Bionic، همراه با فناوری رم LPDDR5، می‌تواند عملکرد قابل توجهی را به مدل‌های پریمیوم آیفون ۱۴ ارائه دهد. دلیل چنین موضوعی این است که به زبان ساده، هرچه RAM سریع‌تر باشد، سرعت پردازش نیز بیشتر می‌شود. رم سریع‌تر، سرعت انتقال اطلاعات به اجزای مختلف را افزایش می‌دهد.

به گفته PhoneArena، رم ۶ گیگابایت تنها گزینه برای آیفون ۱۳ پرو و ​​پرو مکس بود، اما گزارش جدیدی گفته است که آیفون ۱۴ پرو احتمالا یک گزینه ۸ گیگابایتی را نیز ارائه می‌دهد. همچنین، این سری می‌تواند با ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی شروع شود که با توجه به اینکه آیفون ۱۳ مینی با حداقل ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود، یک کاهش محسوب می‌شود. از طرف دیگر، نسخه‌های پرو ممکن است با ۲۵۶ گیگابایت به جای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی نسخه‌های قدیمی عرضه شوند.

همانطور که گفته شد، آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس دارای بریدگی‌های بیضی شکل و دایره‌ای و یک دوربین جدید ۴۸ مگاپیکسلی هستند. با وجود این پیشرفت، اما باز هم ممکن است این دستگاه ها همچنان در زمینه دوربین از گلکسی S22 اولترا عقب بمانند. ظاهرا این سری در ماه سپتامبر در کنار سه مدل ساعت، از جمله اپل واچ پرو که ممکن است حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد، معرفی خواهد شد. نظر شما درباره عملکرد آیفون ۱۴ بدون تراشه ۴ نانومتری چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان