حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حذف شدن کدهای فیوشا از اندروید توسط گوگل به چه دلیلی صورت گرفته است؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، اخبار، سیستم عامل، گوگل

اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی بوده باشید، بی شک نام فیوشا (Fuchsia) را شنیده‌اید. فیوشا در واقع نام سیستم عاملی است که برخی گمان می‌کنند جایگزینی برای اندروید است. اگر چه خود گوگل این موضوع را رد کرده است، اما اخیرا شاهد حذف شدن کدهای فیوشا از اندروید توسط گوگل هستیم. با ترنجی همراه باشید.

حذف شدن کدهای فیوشا از اندروید به چه معناست؟!

گوگل چند سالی است که روی سیستم عامل فیوشا کار می‌کند. این شرکت از زمان آغاز توسعه این سیستم عامل، گفته است که فیوشا را به عنوان جایگزینی برای اندروید قرار نمی‌دهد. با این حال، این هفته، گوگل بسیاری از کدهای فیوشا را از پروژه منبع باز اندروید (AOSP) حذف کرده است. با این وجود، در حال حاضر، اندروید و فیوشا هنوز رابطه نزدیکی دارند.

سیستم عامل داخلی گوگل، یعنی Fuchsia، در حال حاضر تنها از دو نمایشگر هوشمند این شرکت، یعنی Nest Hub و Nest Hub Max پشتیبانی می‌کند. با این حال، جاه طلبی‌های گوگل به همین جا ختم نمی‌شود. گوگل همچنین امیدوار است که برخی از دستگاه‌های مجهز به Fuchsia را قادر به اجرای برنامه‌های سایر سیستم عامل‌ها مانند اندروید و لینوکس کند. البته این موضوع از نظر تئوری کاملا امکان پذیر است.

حذف شدن کدهای فیوشا از اندروید

راه‌های مختلفی برای دستیابی به این هدف وجود دارد، یکی از اولین تلاش‌های گوگل، اجرای یک نمونه کامل از سیستم عامل اندروید بر روی یک ماشین مجازی بود. به همین دلیل است که ChromeOS و Google Play Games می‌توانند از برنامه‌های اندروید در رایانه‌های شخصی نیز پشتیبانی کنند. با این حال، برخی از اشکالات احتمالی در این رویکرد وجود دارد. علاوه بر این، گوگل مسیر دیگری را نیز مورد بررسی قرار داده است و آن هم ایجاد ارتباط مستقیم بین فیوشا و اجرای اندروید است. همانطور که در سال ۲۰۱۹ گفته شدشد، گوگل پروژه‌ای را در کد AOSP ایجاد کرد که فرآیندی برای Runtime Android طراحی شده در دستگاه‌های مجهز به فیوشا را ایجاد می‌کند.

پروژه اندروید با نام «device /Google/Fuchsia» پشتیبانی خود را در فوریه ۲۰۲۱ متوقف کرد، اما تاکنون چگونگی پیشرفت خود را فاش نکرده است. این هفته، گوگل تمام کدهای «device /Google/Fuchsia» را از اندروید حذف کرد و پایان این مسیر خاص را نشان داد. اکثر این کدها شامل مواردی از فیوشا نیز هستند.

لوگو جدید سیستم عامل فیوشا گوگل (Fuchsia OS) را ببینید

پس از حذف کدهای فیوشا، پروژه اکنون فقط یک پیام ساده “TODO” دارد. این نشان می‌دهد که گوگل در حال بررسی مسیر جدیدی برای آن است. توسعه دهندگان مسئول این تغییر، روی پروژه Starnix Fuchsia کار می‌کنند. لازم به ذکر است که این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۱ به مالکیت عمومی رسید. پروژه Starnix در اصل برای این طراحی شده بود که به Fuchsia اجازه دهد تا برنامه‌ها و کتابخانه‌های توسعه یافته برای لینوکس و اندروید را به صورت محلی اجرا کند. برای دستیابی به این هدف، Starnix همچنین دستورالعمل‌های هسته سطح پایین را از لینوکس به هسته Zircon Fuchsia تبدیل می‌کند.

بیش از یک سال از پذیرفته شدن پیشنهاد Starnix و شروع به کار آن می‌گذرد. در این مدت، تیم توسعه فیوشا، پیشرفت قابل توجهی در توسعه برنامه‌های لینوکس داشته است که می‌توان آن‌ها را بر روی دستگاه‌های مجهز به فیوشا اجرا کرد. تیم پروژه Fuchsia امیدوار است که برنامه‌های لینوکس را بر روی دستگاه‌های Fuchsia نیز اجرا کند. در واقع، این مقام رسمی یک Starnix Shell اختصاصی نیز ارائه می‌کند که می‌تواند به توسعه‌ دهندگان و علاقه‌ مندان برای اجرای ایستگاه‌های کاری Fuchsia کمک کند.

حذف شدن کدهای فیوشا از اندروید

لازم به ذکر است که این پوسته یک طراحی ساده لینوکس نیست، بلکه یک توزیع کوچک اندروید همراه با سیستم عامل است. اخیرا، این ویژگی همچنین با دسترسی به عملکرد اندروید Fuchsia و Starnix از طریق دستورات adb جایگزین شده است که مسلما به آسانی دسترسی به هر دستگاه اندرویدی دیگری است. در این میان اما باید پرسید که برنامه گوگل برای گسترش فیوشا چیست؟

به گفته خبرگزاری GizChina، به نظر می‌رسد گوگل اکنون در حال آماده سازی تیم Starnix Fuchsia برای ساخت راه حلی پایدار و سازگار با اندروید و برنامه‌های آن است. نقشه راه فیوشا همچنین خواستار مدیریت بهتر فرآیند “init” اندروید است. در ماه ژوئن، پروژه‌ای برای نقشه راه دیگری وجود داشت که بیان می‌کرد گوگل می‌خواهد برنامه ساعت را به درستی در فیوشا راه‌اندازی و اجرا کند. این موضوع می‌تواند اشاره‌ای به ساعت گوگل یا ساعت رومیزی منبع باز AOSP باشد. پس از اعلام رسمی این پروژه، گوگل مجبور شد آن را از دید عموم پنهان کند.

در مجموع، به نظر می‌رسد که تیم فیوشا گوگل هنوز به فکر ساخت محصولاتی غیر از خانه‌های هوشمند است. گوگل امیدوار است فیوشا را به یک سیستم عامل همه منظوره مانند اندروید تبدیل کند که با تعداد زیادی از برنامه‌های فعلی اندروید سازگار باشد. با این حال، هنوز صحبت دیگری در مورد نوع دستگاه‌هایی که گوگل قصد دارد این طرح‌های پیشرفته را روی آن قرار دهد وجود ندارد. نظر شما کاربران ترنجی درباره حذف شدن کدهای فیوشا از اندروید توسط گوگل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان