حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مبارزه با انحصاگری خواسته اصلی کمپین‌های تکنولوژی محور است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، برندهای مطرح فناوری

در چندین و چند سال اخیر، موضوع انحصارگری شرکت‌ها بسیار مورد توجه قانون گذاران قرار گرفته است. از آن جایی که این موضوع باعث تک قطبی شدن بازار و از بین رفتن خلاقیت می‌شود، گویا در همین رابطه نیز، مبارزه با انحصاگری خواسته اصلی کمپین‌های تکنولوژی محور است. با ترنجی همراه باشید.

مبارزه با انحصاگری در دنیای تکنولوژی چگونه امکان پذیر است؟!

اخیرا فعالان حقوق دیجیتال از سناتورهای ایالات متحده خواسته‌اند تا به آنچه که به نظر آن‌ها یک مشکل اساسی و آزار دهنده در اکوسیستم آنلاین تکنولوژی است، رسیدگی کنند. از آلفابت (شرکت مادر گوگل و یوتیوب) گرفته تا متا (شرکت مادر فیس بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ)، اپل و آمازون، تنها تعداد انگشت شماری از شرکت‌های آمریکایی – معروف به Big Tech، بازار را در انحصار خود دارند.

در حالی که کاربران اینترنت می‌توانند با استفاده از ابزارهایی مانند بهترین خدمات VPN از خود به صورت آنلاین محافظت کنند، اما آن‌ها هنوز انتخاب زیادی در مورد پلتفرم برای استفاده ندارند. به همین دلیل است که ۲۹ سازمان مدنی، بر اساس ماده ۱۹ (دسترسی سریع و تلاش برای آینده)، نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند.

به طور خاص، آن‌ها معتقدند که قانون نوآوری و انتخاب آنلاین آمریکا (American Innovation and Choice Online Act) و قانون بازارهای برنامه باز (Open App Markets Act)، نشان دهنده وجود یک روش منحصر به فرد و فرصتی برای تغییر این سیستم است.

مبارزه با انحصاگری

ماریا لوئیزا استاسی، رئیس اتحادیه قانون و سیاست اخیرا گفته است که قدرت عظیم فناوری بزرگ بر زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما برای مدت زمانی طولانی، کنترل نشده است. این آسیب عظیمی به دموکراسی وارد کرده و مردم را به عادی سازی نقض حقوق اساسی خود سوق داده است و سیاست برای بازارهای دیجیتال را با مشکل روبرو کرده است. حالا وقت آن رسیده است که کنگره آمریکا برای مهار این قدرت اقدام کند.

مسئولیت پذیری و فرصت جدید برای نوآوری
جای تعجب نیست که برخی از شرکت‌های مورد هدف، نگرانی‌هایی را در این زمینه مطرح می‌کنند که ممکن است این صورت‌حساب‌ها در نهایت به مشاغل و مصرف‌کنندگان آسیب برساند. با این حال، طرفداران حقوق دیجیتال بر این باورند که دو قانون پیشنهادی راه درستی برای کاهش برخی از بزرگ‌ترین مسائل در دنیای فناوری امروز هستند.

ادعا می‌شود که در نهایت این دو طرح، مسئولیت پذیری را افزایش دهد و فرصت‌های جدیدی را برای نوآوری نیز باز کند. آن‌ها گفته‌اند که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، صاحب چشم‌های جهان هستند و بدون رقابت برای به چالش کشیدن و ارائه راهی برای خروج از اعمال سوء استفاده، آن‌ها راه خود را تغییر نمی‌دهند مگر اینکه مقررات به سلطه آن‌ها بر بازار تکنولوژی پایان دهد.

مبارزه با انحصاگری

این کمپین‌ها به دو اصل که از تبدیل لوایح به قانون سود می‌برد نیز اشاره می‌کنند:

دامن زدن به اطلاعات نادرست و نفرت انگیز: آن‌ها فکر می‌کنند که قوانین به تنظیم نحوه سانسور و ترویج محتوای آنلاین توسط پلتفرم‌ها کمک می‌کند.
سوء استفاده از داده‌ها و لزوم نظارت بر شرکت‌ها: این اجماعات گفته‌اند بازاری که رقابت سالم را امکان پذیر می‌کند، به مردم این امکان را می‌دهد که پلتفرمی را مطابق با انتظارات حریم خصوصی و حقوق دیجیتال خود انتخاب کنند.

به گفته TechRadar، با توجه به گسترش شرکت‌هایی مانند آلفابت، اپل و متا در سراسر جهان، بخش کنترل‌ شده‌تر ایالات متحده، پتانسیل تاثیرگذاری بر دنیای آنلاین جهانی را خواهد داشت. حالا زمان آن فرا رسیده است که قوانین تغییر یابد و فرصت‌های جدیدی را برای سیستمی رقابتی‌تر که حقوق بشر را در کانون توجه قرار می‌دهد، در نظر بگیریم. این بدون رهبری مقامات منتخب قانونی این کشورها غیرممکن است.

مبارزه با انحصاگری

قانون نوآوری و انتخاب آنلاین آمریکا (American Innovation and Choice Online Act) چیست؟
قانون نوآوری و انتخاب آنلاین آمریکا که در ژوئن سال گذشته معرفی شد، یک قانون ضد انحصار دو حزبی پیشنهادی است که هدف آن تشویق شرکت‌های فناوری بزرگ برای ترویج رقابت منصفانه در بازار و همچنین احترام بهتر به حقوق دیجیتالی مشتریانشان است. این قانون شامل مواردی مانند جلوگیری از آسیب رساندن این پلتفرم‌ها به رقبا از طریق ترجیح دادن محصولات خودشان است؛ یا اینکه اطمینان حاصل شود که سیاست‌های آن‌ها به شیوه‌ای بدون تبعیض اجرا می‌شود. این قانون اکنون پس از رای کمیته قضایی برای پیشبرد این لایحه در ۲۰ ژانویه با ۱۶ رای موافق و ۶ رای مخالف در حال تصویب در سنا است.

قانون بازارهای برنامه باز (Open App Markets Act) چیست؟
همانطور که از نام آن پیداست، قانون بازارهای برنامه باز، یک قانون ضد انحصار پیشنهادی با هدف جلوگیری از اقدامات منفی شرکت‌هایی است که فروشگاه‌های برنامه خود مانند پلی استور گوگل و اپ استور اپل دارند و با آن‌ها درگیر رفتارهای مضر نسبت به رقبای خود هستند. همچنین مالک اپ استور باید به کاربران اجازه دهد برنامه‌های شخص ثالث را بدون استفاده از سرویس پلتفرم خود نصب کنند و همچنین برنامه‌های از پیش نصب شده را حذف کنند. در ۳ فوریه، کمیته قضایی این لایحه را با ۲۰ رای موافق به مرحله بررسی بعدی رساند. نظر شما درباره مبارزه با انحصاگری چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان