حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رفع مشکل قطعی وای فای: در سریع‌ترین زمان اتصال از دست رفته را بازگردانید!

وای فای، یک اتصال شبکه پایدار و ارزان قیمت است که در میان کاربران، از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما با این وجود، قطعی این اتصال می‌تواند خیلی آزار دهنده باشد. ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب، از چگونگی رفع مشکل قطعی وای فای صحبت کنیم. بنابراین، حتماً با ما در ادامه همراه شوید!

راهنمای جامع رفع مشکل قطعی وای فای

چندی پیش در مورد چگونگی مشاهده رمز عبور وای فای در ویندوز ١١ مطلبی را با شما به اشتراک گذاشتیم.

 

مشاهده رمز عبور وای فای در ویندوز ١١ چگونه است؟

 

به گفته Howtogeek، وقتی اتصال Wi-Fi کار نمی کند، این بسیار خسته کننده است و بسیاری از کارها ممکن است اشتباه پیش بروند. ما شما را از طریق چند تکنیک رایج عیب‌یابی، راهنمایی می‌کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند.

در ابتدا، رمز عبور Wi-Fi را دوباره بررسی کنید. برای اتصال به اکثر روترهای Wi-Fi، به رمز عبور نیاز دارید. این رمز عبور، توسط صاحب روتر یا نقطه دسترسی تنظیم می شود. اگر حتی در یک کاراکتر، اشتباه تایپی وجود داشته باشد، نمی‌توانید متصل شوید. بنابراین مطمئن شوید که رمز عبور Wi-Fi مناسب را در اختیار دارید.

در صورت لزوم، دوباره آن را از صاحب شبکه بخواهید تا دوباره بررسی شود و یا آن را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید. سپس آن را مجدداً در برنامه Setup یا Configuration دستگاه متصل وارد کنید و ببینید که آیا این روش، به شما کمک می کند یا خیر؛ اگر نه، به سراغ روش بروید.

پس از اجرای اولین روش، ببینید که آیا اتصال به صفحه ورود به سیستم Wi-Fi نیاز دارد یا خیر؟ برخی از کسب‌وکارها، یک شبکه WiFi باز ارائه می‌کنند که دسترسی را با استفاده از صفحه ورود به سیستم Wi-Fi یا پورتال در مرورگر وب محدود می‌کند. این صفحات ورود به سیستم شما را وادار می کنند با نام کاربری و رمز عبور خاصی که توسط کسب و کار ارائه شده است وارد سیستم شوید. اگر در تنظیمات یا برنامه پیکربندی دستگاه خود به یک نقطه دسترسی Wi-Fi متصل شده‌اید اما دسترسی به اینترنت موجود نیست، مرورگر خود را در آن دستگاه باز کنید و از هر وب سایتی بازدید کنید.

اگر کسب‌وکار از صفحه ورود استفاده می‌کند، معمولاً به‌طور خودکار به صفحه ورود هدایت می‌شوید. این، جایی است که می‌توانید اعتبارنامه‌ها را به درستی وارد کنید. اگر این روش هم راه به جایی نبرد، به سراغ بعدی می‌رویم.

برای همین، دستگاه اتصال خود را مجددا راه اندازی کنید. اگر در اتصال به Wi-Fi مشکل دارید، یکی دیگر از نکات عیب‌یابی آسانی که می‌توانید انجام دهید، راه‌اندازی مجدد خود گوشی یا کامپیوتر و یا راه‌اندازی مجدد دستگاهی است که می‌خواهید به آن متصل شوید. راه اندازی مجدد یک گجت، بسیاری از مشکلات ناشی از باگ های موقت را حل می‌کند؛ زیرا این کار، دستگاه را مجبور می‌کند نرم افزار و تنظیمات خود را از ابتدا بارگیری مجدد کند. پس از راه اندازی مجدد، سعی کنید دوباره از طریق Wi-Fi متصل شوید. اگر این روش کار کرد، دیگر نیازی به نگرانی نیست. اما اگر هنوز موفق به رفع مشکل قطعی وای فای نشده‌اید، به ادامه پیشنهادات ما نگاهی بیندازید.

شبکه Wi-Fi را در دستگاه فراموش کنید و دوباره امتحان کنید! قبل از این روش، به بررسی مجدد و وارد کردن مجدد رمز عبور Wi-Fi اشاره کردیم. در مرحله بعد، برنامه تنظیمات را باز کنید و روی نام شبکه Wi-Fi که می‌خواهید به آن متصل شوید ضربه بزنید، سپس گزینه‌ای را برای حذف یا فراموش کردن تنظیمات ذخیره شده برای آن را انتخاب کنید. نحوه انجام این کار بسته به دستگاهی که استفاده می کنید متفاوت است. ما دستورالعمل‌های مخصوصی درباره نحوه فراموش کردن شبکه‌های Wi-Fi در iPhone یا iPad، Android، Mac، Windows و Chromebook داریم.

پس از انجام این روش، می‌توانید شبکه‌ها را اسکن کرده و دوباره تلاش کنید وصل شوید یا اطلاعات نقطه دسترسی Wi-Fi را به صورت دستی وارد کنید. اگر روتر تنظیمات Wi-Fi خود را تغییر داده باشد اما دستگاهی که برای اتصال از آن استفاده می کنید همچنان با تنظیمات قدیمی مانند رمز عبور قدیمی یا تنظیمات امنیتی مختلف پیکربندی شده است، این تکنیک به طور ویژه‌ای است.

روتر وای فای یا نقطه دسترسی خود را مجدداً راه اندازی کنید! اگر هنوز در اتصال به روتر وای فای خود مشکل دارید و روی خود روتر یا نقطه اتصال، دسترسی و کنترل دارید، می‌توانید آن را مجدداً راه اندازی کنید تا ببینید که آیا این به رفع اشکالات موقت یا حالت‌های خطایی که ممکن است باعث اختلال در عملکرد آن می‌شوند، کمکی می‌کند یا خیر. مشابه راه‌اندازی مجدد منبع اتصال، راه‌اندازی مجدد روتر شما را مجبور می‌کند تا تنظیمات خود را از ابتدا بارگیری کند که می‌تواند مشکلات مختلفی را حل کند. فقط توجه داشته باشید که راه‌اندازی مجدد روتر ممکن است باعث اختلال در کارکرد اینترنت افرادی شود که از شبکه استفاده می‌کنند شود. بنابراین مطمئن شوید که ابتدا به آنها هشدار داده‌اید تا خدای نکرده، از شما شاکی نشوند!

اگر به نقطه دسترسی Wi-Fi خود متصل هستید اما هنوز به اینترنت دسترسی ندارید، این مشکل می‌تواند مربوط به مودم (کابل، DSL، بی سیم یا موارد دیگر) باشد که اینترنت را به Wi-Fi router شما متصل می‌کنند. ابتدا با ISP خود چک کنید تا ببینید آیا در منطقه شما قطعی اینترنت وجود دارد یا خیر. اگر قطعی وجود ندارد، مودم خود را مجددا راه اندازی کنید (آن را از برق بکشید، ٣٠ ثانیه صبر کنید وسپس دوباره آن را به برق وصل کنید)، و مطمئن شوید کابل اترنت (در صورت وجود) بین مودم و روتر شما آسیبی ندیده باشد یا از برق جدا نشده است.

همچنین مطمئن شوید که تنظیمات Wi-Fi، با دستگاه شما سازگار است. بسیاری از دستگاه‌های قدیمی با Wi-Fi، از استانداردهای اتصال امنیتی Wi-Fi مدرن پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، تا زمانی که روتر خود را روی یک حالت امنیتی سازگار با Backward-compatible security mode تنظیم نکرده باشید، آن دستگاه‌های قدیمی هم قادر به اتصال نخواهند بود. به عنوان مثال، دستگاهی مانند Nintendo DS (منتشر شده در سال 2004) فقط از امنیت WEP پشتیبانی می کند و نه استانداردهای جدیدتر مانند WPA یا WPA2. به طور مشابه، برخی از دستگاه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند به باندهای فرکانسی جدیدتری که برخی از روترها استفاده می‌کنند، دسترسی داشته باشند. در نتیجه، مطمئن شوید که روتر شما از باندهای قدیمی مانند 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

شما می‌توانید یک باند فرکانس متفاوت را هم امتحان کنید. اکثر روترهای Wi-Fi مدرن، اتصالات را از طریق حداقل دو باند فرکانسی مختلف پشتیبانی می‌کنند که رایج‌ترین آن‌ها، ٢.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز است. برخی از روترها به طور خودکار دستگاه های سازگار را به باند فرکانس بالاتر متصل می‌کنند.اما برخی دیگر، از شما می‌خواهند تا برای هر فرکانس به یک SSID متفاوت متصل شوید. برای عیب یابی، مهم است که بدانید اتصالات ۵ گیگاهرتزی، سرعت بالاتری دارند اما برد کم‌تری نسبت به اتصال ٢.۴ گیگاهرتز دارند. به همین ترتیب، اگر در دریافت سیگنال قابل اعتماد در باند ۵ گیگاهرتز روتر خود مشکل دارید، سعی کنید به جای آن یک اتصال ٢.۴ گیگاهرتزی را انتخاب کنید و یا به روتر وای فای خود نزدیک‌تر شوید.

تغییر کانال وای فای مفید است، اما کامل نیست. سیگنال رادیویی Wi-Fi از قانون مربع معکوس پیروی می‌کند؛ به این معنی که با افزایش فاصله بین خود و روتر، قدرت سیگنال به صورت تصاعدی کاهش می یابد (به سرعت کاهش می‌یابد). اگر مشکل قدرت سیگنال دارید، می‌توانید به روتر نزدیک‌تر شوید یا یک آنتن بزرگ‌تر، روتر قدرتمندتر، یا یک Wi-Fi repeater یا یک تقویت کننده و افزایش دهنده مسافت در نقطه‌ای از شبکه خود نصب کنید. از سوی دیگر، ممکن است که بررسی تداخل رادیویی بالقوه از دستگاه‌هایی مانند مایکروویو یا ابزارهای دیگر که از فرکانس‌های مشابه استفاده می‌کنند، مثمر ثمر باشد. در این موارد، می‌توانید دستگاه‌های مزاحم را غیرفعال کنید یا با یک اتصال سیمی به یک نقطه دسترسی Wi-Fi دوم در طرف دیگر دستگاه تداخل را مسیریابی کنید. اگر مشکوک به تداخل سیگنال‌ها هستید، می‌توانید Wi-Fi خود را طوری تنظیم کنید که از کانال دیگری استفاده کند که این، ممکن است از انواع خاصی از تداخل جلوگیری کند؛ به‌ویژه با سایر شبکه‌های Wi-Fi مجاور که توسط همسایگان یا مشاغل استفاده می‌شوند.

شاید اگر یک دستگاه دیگر یا آداپتور Wi-Fi را امتحان کنید، چاره ساز باشد. در این مرحله، ایده خوبی است که ببینید آیا می‌توانید با استفاده از دستگاهی متفاوت از دستگاهی که با آن مشکل دارید، به شبکه Wi-Fi متصل شوید یا خیر.

اگر چنین است، احتمالاً مشکل مربوط به خود دستگاه اتصال است و نه روتر. همچنین ممکن است مشکل از ترکیب منحصر به فرد دستگاه شما و روتر باشد که معمولاً مربوط به تنظیمات Wi-Fi شما است؛ همان طور که به آن خواهیم پرداخت. همچنین، آداپتورهای Wi-Fi گاهی اوقات خراب می‌شوند یا درایورهای دچار باگ دارند. اگر دستگاه شما از اتصال آداپتورهای Wi-Fi دیگر (مانند کارت‌های PCe داخلی یا آداپتورهای USB) پشتیبانی می‌کند، می‌توانید یک آداپتور Wi-Fi جدید بخرید و آداپتور Wi-Fi جدیدی را جایگزین کنید یا آداپتور قدیمی را غیر فعال کنید و آن را فعال کنید. اگر آداپتور جدید کار می ‌کند، آداپتور وای فای اصلی شما خراب است. اگر آداپتور جدید کار نمی‌کند، پس به مشکل بزرگتری نگاه می‌کنید که سایر پیشنهادات عیب یابی در این لیست ممکن است به شما کمک کنند.

سعی کنید درایور آداپتور Wi-Fi خود را به روز کنید. اگر از رایانه شخصی ویندوز یا لینوکس با آداپتور شبکه Wi-Fi (داخلی یا غیر داخلی) استفاده می‌کنید، ممکن است به روز رسانی درایور آداپتور Wi-Fi بتواند مشکل شما را حل کند و به شما امکان اتصال به Wi-Fi را بدهد.

برای به روزرسانی درایور در ویندوز، باید آخرین درایور آداپتور خود را از وب سایت سازنده پیدا کنید و دستورالعمل های راهنمای ما را برای ویندوز 10 یا ویندوز 11 دنبال کنید. برای به روزرسانی درایور سخت افزاری در لینوکس، باید دانش فنی بیشتری داشته باشید.

پس از به روزرسانی، کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کنید و سعی کنید دوباره متصل شوید. اگر با این روش کار کرد، پس شما کار درست را انجام داده‌اید.

در نهایت، یک روتر متفاوت را امتحان کنید. اگر هیچ چیز دیگری کار نمی‌کند، روتر شما ممکن است به همین سادگی خراب باشد. در این صورت، می‌توانید با کارکنان پشتیبانی سازنده تماس بگیرید و گزینه‌های تعمیر یا تعویض را بخواهید. یا اگر روتر قدیمی‌تر است و به هر حال آماده ارتقاء هستید، ممکن است زمان خرید یک مدل کاملاً جدید فرا رسیده باشد. هر کدام از این روش‌ها را که انتخاب کنید، امیدواریم در نهایت، به رفع مشکل قطعی وای فای شما منجر شود.

نظر شما در مورد این آموزش برای رفع مشکل قطعی وای فای چیست؟ آیا موفق به رفع مشکل قطعی وای فای شده‌اید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی