حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا ترکیب مکمل‌های ال کارنیتین، آمینواسید و bcaa با یکدیگر مضر است؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

ورزشکارانی که به‌طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند مطمئناً از مکمل در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم بهره می‌برند. مکمل‌ها فواید مختلفی برای بدن به‌ویژه در ورزشکاران دارند. بعضی افراد چند مکمل را به‌صورت ترکیبی مصرف می‌کنند.

ال کارنتین، BCAA و آمینواسید مکمل‌های چربی سوزی هستند که ورزشکاران استفاده می‌کنند. این چربی سوز‌ها معمولاً توسط ورزشکارانی استفاده می‌شوند که می‌خواهند وزن خود را سریع‌تر کاهش دهند، انرژی بیشتری در تمرینات داشته باشند و عضله سازی کنند.

البته با این مکمل‌ها می‌توان به کاهش و حتی افزایش وزن هم فکر کرد. اما آیا می‌توان این مکمل‌ها را باهم ترکیب کرد؟ در ادامه این مقاله به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

معرفی مکمل‌ها

مکمل چیزی است که در کنار رژیم غذایی معمولی استفاده می‌شود و همان‌طور که از نامش پیداست آن را کامل می‌کند. هر مکمل ترکیبات خاص خود را دارد و هدف خاصی را دنبال می‌کند. یک مکمل برای افزایش وزن، دیگری برای چربی سوزی و یکی دیگر برای عضله سازی مفید هستند. مثلاً ال کارنیتین به‌طورکلی دارای خواص چربی سوزی است و می‌توان آن را در بازار به‌عنوان ال-کارنیتین، ال-کارنیتین تارترات، استیل ال-کارنیتین و … خریداری کرد. برای اینکه این ماده به‌طور کامل توسط بدن جذب شود بهتر است آن را همراه با شیک بعد از تمرین (همراه با کربوهیدرات‌های ساده برای جبران ذخایر گلیکوژن تخلیه‌شده) یا وعده غذایی مصرف کنید. استیل ال کارنیتین (ALCAR) را می‌توان با معده خالی مصرف کرد، زیرا جذب راحت‌تری دارد.

BCCA هم یک اسیدآمینه شاخه‌دار است. این مکمل شامل چند اسیدآمینه است و ازنظر علمی ثابت شده که باعث تحریک رشد عضلانی می‌شود. BCAA باعث کاهش خستگی، تسریع ریکاوری و سنتز پروتئین می‌شود. توصیه می‌شود که این مکمل‌ها را در طول تمرین مصرف کنید.

آمینواسیدها هم که مولکول‌های سازنده پروتئین هستند. با مصرف این مکمل‌ها پروتئین بیشتری در بدن افراد ساخته شده و همین منجر به افزایش حجم عضلات می‌شود.

چربی سوزی با مکمل‌های ال کارنیتین، BCAA و آمینواسید

زمانی که ورزش را شروع می‌کنید برای یک ماه اول یا بیشتر به‌طور پیوسته وزن کم می‌کنید، اما بعد از مدتی ترازو دیگر حرکت نمی‌کند و وزن شما به‌اصطلاح استپ کرده و دیگر پایین نمی‌آید. در این شرایط کاهش وزن کند و یا متوقف می‌شود. این موضوع درنهایت برای همه کسانی که سعی در کاهش وزن دارند اتفاق می‌افتد. شما از رژیم غذایی و ورزش خود به‌طور منظم پیروی می‌کنید، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

در چند هفته اول ورزش کاهش سریع وزن طبیعی است، به‌خصوص زمانی که شما از یک سبک زندگی کم‌تحرک وارد سبک زندگی پرتحرک می‌شوید. ورزش همراه با دریافت کالری کمتر باعث می‌شود بدن انرژی موردنیاز خود را با آزاد کردن ذخایر گلیکوژن (نوعی کربوهیدرات موجود در ماهیچه‌ها و کبد) دریافت کند. گلیکوژن تا حدی از آب ساخته شده است، بنابراین هنگامی‌که گلیکوژن برای انرژی استفاده می‌شود آب آزاد می‌کند. این همان چیزی است که افراد میگویند حتی با خوردن آ ب هم چاق می‌شویم.

وقتی وزن کم می‌کنید مقداری عضله را نیز با چربی از دست می‌دهید. به‌طور طبیعی، زمانی که وزن کم می‌کنید متابولیسم شما کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود کالری کمتری نسبت به وزن خود بسوزانید. به‌طور خودکار نتیجه این می‌شود که هر چه متابولیسم کند تر باشد، کاهش وزن هم کند تر خواهد بود. وقتی کالری‌هایی که می‌سوزانید با کالری‌هایی که می‌خورید برابری می‌کند، به یک جای ثابت می‌رسید و دیگر وزن کم نمی‌کنید. حالا برای اینکه به کاهش وزن خود ادامه دهید باید چه‌کار کنید؟

عادات کلی خود را دوباره بررسی کنید: بهتر است رژیم غذایی و ورزش‌های خود را از عادت خارج کرده و به آن تنوع بدهید. این‌طوری بدن شما هم عادت نمی‌کند و تنبل نمی‌شود.

کمتر بخورید: زمانی که کالری دریافتی با مقدار تلاشی که برای سوزاندن آن انجام می‌دهید برابر شود، به یک نقطه ثابت می‌رسید. بنابراین، دو انتخاب دارید: یا کمتر غذا بخورید یا بیشتر ورزش کنید تا از آن نقطه ثابت خارج شوید و دوباره وزن کم کنید.

تمرین خود را به سطح بالاتر ببرید: پیشنهاد می‌کنیم بیشتر خودتان را در باشگاه به چالش بکشید. از رژیم موجود خود راضی نباشید. وزنه‌های سنگین‌تری بلند کنید و زمان بیشتری را روی تردمیل بگذرانید.

فعالیت‌های بدنی بیشتری در خارج از باشگاه انجام دهید: به جز رفتن به باشگاه هم باید تحرک داشته باشید. مثلاً پیاده‌روی کنید، در خانه چند تمرین انجام دهید. فقط تحرک داشته باشید تا بتوانید وزن کم کنید.

مکمل مصرف کنید: یکی از روش‌های اساسی برای ادامه دادن به کاهش وزن مصرف مکمل است. اگر می‌بینید که هر کاری انجام می‌دهید نمی‌توانید وزن کم کنید می‌توانید از چربی سوزی با مکمل‌های ال کارنیتین، بی سی ای ای (BCAA) و آمینواسید استفاده کنید. این مکمل‌ها سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند و تمرین در کنار آن‌ها بیشتر جواب می‌دهد.

اسیدهای آمینه شاخه‌دار (BCAA) و ال کارنیتین در متابولیسم گلوکز و اسیدهای چرب نقش دارند.

BCAA یا آمینواسیدهای شاخه‌دار گروه خاصی از مکمل‌ها هستند. این زنجیره از سه آمینواسید ضروری لوسین، ایزولوسین و والین تشکیل شده است. BCAA سنتز پروتئین را تحریک می‌کند. به زبان ساده، پروتئین بیشتر به معنای عضله بیشتر است. هرچه ماهیچه‌های شما بیشتر رشد کنند میزان کالری سوزی بیشتر می‌شود. این فرآیند منجر به متابولیسم سریع‌تر و درنهایت کاهش وزن می‌شود. BCAA همچنین حاوی والین است که با تریپتوفان که به سروتونین تبدیل می‌شود مقابله می‌کند. به همین دلیل، مکمل‌های BCAA می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند و به شما اجازه دهند جلسات تمرینی خود را با نشاط و انرژی بیشتری انجام دهید. این آمینواسیدها از خستگی هم جلوگیری می‌کنند، بنابراین می‌توانید بیشتر ورزش کنید.

ال کارنیتین هم به‌عنوان مکملی شناخته می‌شود که چربی‌های زنجیره بلند را برای استفاده به‌عنوان انرژی یا سوخت با خود حمل می‌کند. حال، اگر می‌خواهید سوزاندن چربی را تا حد امکان سریع انجام دهید و آن را به حداکثر برسانید، ال کارنیتین همان چیزی است که به آن نیاز دارید. بدون ال کارنیتین کافی بیشتر چربی‌ها نمی‌توانند وارد میتوکندری شده و به انرژی تبدیل شوند. ال کارنیتین به شما تضمین می‌دهد که بهترین عملکرد را هنگام ورزش داشته باشید.

شما حتی می‌توانید این مکمل‌ها را هم‌زمان استفاده کنید، زیرا ثابت شده که مکمل‌های BCAA و ال کارنیتین آسیب سلولی کبدی را از طریق کاهش پراکسیدهای لیپیدی و حفظ کلی یکپارچگی میتوکندری در کبد سیروزی کاهش می‌دهند. این اثربخشی BCAA و ال کارنیتین از استراتژی‌های درمانی در بیماری‌های مزمن کبدی انسان پشتیبانی می‌کند. پس این ترکیب نه‌تنها برای بدن ضرری ندارد، بلکه برای کبد مفید هم هست.

ال کارنیتین چربی‌های دور شکم را هم کاهش می‌دهد و برای بیماران مبتلابه کبد چرب نیز مفید است.

همچنین برای دریافت بیشترین پاسخ از اسیدهای آمینه، می‌توانید مکمل‌های BCAA و سایر آمینواسیدها مانند EAA (9 آمینواسید ضروری) را باهم مصرف کنید.

کلام آخر

هر مکملی یک هدف خاصی را دنبال می‌کند. شما باید با توجه به نیازتان یک مکمل مناسب برای خود انتخاب کنید. مثلاً اگر قصد کاهش وزن دارید باید مکمل‌های مربوط به چربی سوزی مانند همین ال کارنیتین را مصرف کنید. ال کارنیتین ماده اصلی فعال در چربی سوز است. BCAA هم باعث می‌شود که زود از تمرین خسته نشوید و بیشتر ورزش کنید. به همین دلیل چربی بیشتری از دست می‌دهید و به کاهش وزن شما کمک می‌کند. چربی سوزی با مکمل‌های ال کارنیتین، BCAA و آمینواسید روشی است که خیلی‌ها از آن جواب گرفته و توانسته‌اند وزن کم کنند. البته اگر شما هم می‌خواهید از این مکمل‌ها استفاده کنید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید و این مکمل‌ها را از داروخانه‌های معتبر بخرید.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات