حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اخراج ۱۰ درصدی کارکنان تسلا بخاطر پیش‌بینی قبلی ایلان ماسک بسیار محتمل است

چند روز پیش شاهد ابراز نگرانی ایلان ماسک درباره وضعیت اقتصاد جهانی بودیم. همین صحبت‌ها و اطلاعات پشت‌پرده نشان می‌داد که شاید ایلان ماسک قصد اخراج ۱۰ درصدی کارکنان تسلا را داشته باشد. اما گویا این پیش‌بینی حالا جدی‌تر از همیشه شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

اخراج ۱۰ درصدی کارکنان تسلا حالا جدی‌تر از گذشته شده است…!

پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، احساس بسیار بدی در مورد اقتصاد ایالات متحده دارد. او ادعا می‌کند که صنعت خودرو می‌تواند همانند یک قناری در معدن زغال سنگ باشد. (یعنی رکورد در نصعت خودرو بیانگر وضعیت رو به افول اقتصادی است). به نظر می‌رسد که واقعا هم این طور است و صنعت جهانی خودرو در رکود قرار دارد. با این حال، هیچ نگرانی قابل توجهی از سوی بازیگران اصلی صنعت خودرو وجود ندارد. به همین دلیل، او در حال حاضر برنامه‌های پیشرفته‌ای برای کاهش ۱۰ درصد از نیروی کار تسلا دارد.

توصیف ایلن ماسک از قناری در معدن، به هشدار خطر اشاره دارد. شاید ندانید، اما قناری نسبت به بدن انسان به گازهای مضر حساس‌تر است، بنابراین قناری‌ها همانند زنگ خطری برای معدنچیان هستند. ماسک در ایمیلی به مدیران اجرایی اعلام کرده است که تسلا باید حدود ۱۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد. او بعدا به کارمندان گفت که مشکلات شرکت بیش از حد زیاد شده است و باید یک برنامه اصلاحی را پیش بگیرند. با این حال، او همچنان به استخدام کارگران برای ساخت خودرو و باتری ادامه خواهد داد.

اخراج ۱۰ درصدی کارکنان تسلا

هشدار ایلان ماسک، اولین اخطار علنی و با صدای بلندی است که در شرایط فعلی صنعت خودرو ابراز شده است. صنعت خودرو اخیرا با تقاضای زیادی برای خرید خودروها و کامیون‌ها (با وجود همه گیری کرونا در دو سال اخیر) روبرو بوده است. یکی از مدیران بخش خودرو نیز در این هفته ادعا کرده که تقاضا همچنان بسیار بالا است.

البته تسلا مانند یک قناری معمولی در معدن زغال سنگ نیست. آدام جوناس، تحلیلگر موسسه مورگان استنلی در یادداشتی تحقیقاتی گفته است تسلا بیشتر شبیه یک نهنگ در معدن لیتیوم است. لیتیوم فلزی است که در تولید باتری خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود. وی گفته است که اگر بزرگ‌ترین شرکت خودروهای برقی جهان در مورد وضعیت اقتصاد هشدار دهد، سرمایه گذاران باید در پیش‌بینی‌های خود برای حاشیه سود و رشد درآمد تجدید نظر کنند. با این خبر، سهام تسلا در روز جمعه ۹ درصد کاهش یافت و البته از همین حال نیز زنجیره‌های تامین از وضعیت بازار ناامید شده‌اند.

دو سال پیش، صنعت خودرو به دلیل شیوع ویروس کرونا با یک آسیب جدی روبرو شد و کارخانه‌ها مجبور به تعطیلی شدند. این تعطیلی بعدا منجر به کمبود و کاهش تولید تراشه‌ها شد که تولید خودرو را با مشکلی بدتر مواجه کرد. امروز، جنگ روسیه و اوکراین بر اختلالات زنجیره تامین افزوده و فروش خودرو را بازهم کاهش داده است. طبق اطلاعات شرکت داده‌های صنعتی Wards Intelligence، فروش سالانه خودروهای جدید در ایالات متحده در ماه می تنها ۱۲.۶۸ میلیون خودرو بوده است که بسیار کمتر از روزهای با شکوه ۱۷ میلیون خودرویی است که در سال قبل از شیوع کرونا وجود داشت.

با این حال، این مسائل عمدتا بر عرضه تاثیر می‌گذارد و تورم تهدیدی برای تقاضا می‌باشد. جف شوستر، رئیس بخش پیش‌بینی جهانی در شرکت مشاوره LMC Automotive، درباره هشدار الان ماسک گفته است که خطر رکود اقتصادی زیاد است، بنابراین او مطمئنا حرف اشتباهی نمی‌زند. شرکت‌های حمل نقل مانند Uber و Lyft ماه گذشته گفته بودند که استخدام و هزینه‌های خود را کاهش خواهند داد. کاروانا، خرده‌فروش آنلاین خودروهای دست دوم نیز اعلام کرد که ۱۲ درصد از نیروی کار خود را کاهش می‌دهد.

اخراج ۱۰ درصدی کارکنان تسلا

سایر شرکت‌ها نیز وضعیت اقتصادی را به دقت زیر نظر دارند. جان دان، مدیر عامل شرکت Clean Energy Systems US که یکی از شرکت‌های تابعه Plastic Omnium و سازنده سیستم‌های کاهش سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌باشد، اخیرا گفته است که ما به اندازه ایلان ماسک بدبین نیستیم، اما در مورد استخدام و هزینه‌های خود محتاطانه عمل می‌کنیم.

با این حال، مدیران این صنعت از رکود احتمالی هراس دارند. تایسون جومینی، معاون تحلیل داده‌های خودرو در شرکت اطلاعاتی JD Power می‌گوید که صنعت خودرو در حال رقابت برای آزاد کردن تقاضای سرکوب‌ شده‌ای است که می‌تواند فروش آن را در سال‌های آینده افزایش دهد. حالا مشکلات در حال رفع شدن هستند و می‌توانند بسیاری از تقاضا را پاسخ دهند.

جاش سندبولت، مدیر صندوق Greenhaven Associates که یکی از سرمایه گذاران بزرگ در سهام جنرال موتورز است به همراه مدیر ارشد سرمایه گذاری این شرکت، این هفته در کنفرانس Alliance Bernstein در نیویورک حضور داشت. او معتقد است که مدیران عامل صنعت مالی، نسبت به سایر رهبران کسب و کار، در مورد آینده خود بدبین‌تر هستند.

در حالی که ایمیل‌های ماسک بسیار بدبینانه‌تر از سایر رهبران تولید به نظر می‌رسد، اما سندبولت گفته است که او یاد گرفته که اظهارات مدیرعامل تسلا را نادیده نگیرد زیرا او زمانی که دیگران مشغول کار خود هستند، همیشه یک قدم جلوتر حرکت می‌کند و در نهایت نیز همیشه حق با وی بوده است. سندبولت می‌گوید ما در یک وضعیت بد هستیم که متاسفانه رهبران مالی و تجاری با آن موافق نیستند. در برخی موارد، ما خواهیم فهمید که حق با چه کسی است.

بسیاری دیگر از خودروسازان علنا گفته‌اند که تقاضای اساسی همچنان قوی است. هنگام گزارش فروش ماهانه ایالات متحده در روز پنجشنبه، شرکت فورد گفت که موجودی این شرکت همچنان با سرعتی بی‌سابقه در حال فروش رفتن است. زیرا تقاضای مصرف کنندگان در حال حاضر بسیار بالا است. آلیسون ویترسپون، مدیر بازاریابی نیسان در ایالات متحده نیز روز چهارشنبه در کنفرانس خرده‌فروشی خودرو رویترز در لاس وگاس گفت که تولیدکنندگان موجودی زیادی ندارند و تقاضا بسیار بالاست.

اخراج ۱۰ درصدی کارکنان تسلا

مدیران این صنعت همچنین خاطرنشان می‌کنند که تسلا مشکلات خاص خود را دارد، از جمله امکان استخدام خیلی سریع‌تر از نرخ رشد آن. بر اساس گزارش سالانه تسلا، این شرکت از پایان سال ۲۰۱۹، نیروی کار خود را دو برابر کرده است. موسسه مورگان استنلی خاطرنشان کرد که سهام ۸۵۳.۰۰۰ دلاری تسلا برای هر دارنده خیلی بیشتر از ۷۵۷.۰۰۰ دلار در فورد است.

علاوه بر این، فروش تسلا در ایالات متحده عمدتا در کالیفرنیا، به ویژه منطقه خلیج سانفرانسیسکو که شرکت‌های سیلیکون ولی در آن جمع می‌شوند، متمرکز است. ثروت کارکنان با فناوری پیشرفته بر اساس سهام است و یک پایگاه مشتری مهم برای تسلا است. اما اکنون، برخی از شرکت‌های بزرگ فناوری، کارکنان خود را اخراج می‌کنند و استارت‌آپ‌های کوچک‌تر به سختی می‌توانند بودجه مناسبی دریافت کنند.

به گفته GizChina، بری انگل، یکی از مدیران سابق فورد و جنرال موتورز، معتقد است که همه این موارد ممکن است درست باشد، اما نگرانی‌های ماسک را نمی‌توان نادیده گرفت. انگل یک شرکت سرمایه گذاری با تمرکز بر حمل و نقل که Qell را تاسیس کرده است، اخیر گفته که رکود اقتصادی به طور فزاینده‌ای افزای می‌یابد و ایلان ماسک و بقیه آن را به خوبی درک می‌کنند.

تفاوت این است که او به عنوان یک کارآفرین به طور طبیعی تمایل بیشتری به عمل و بیان حقیقت دارد، حتی اگر محبوب نباشد. به وضوح رکودی در صنعت خودرو وجود دارد. از دیدگاه یک متخصص، یک رکود در راه است و تسلا در حال آماده شدن است. هیچ اطمینانی وجود ندارد که این ۱۰ درصد آخرین تصمیم تسلا برای اخراج کارکنانش باشد. ممکن است این شرکت همچنان نیاز به اخراج کارکنان بیشتری داشته باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان