حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پرداختن به بازی در مک های اپل به‌لطف تراشه‌های اختصاصی این شرکت در آینده بهبود خواهد یافت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، پردازشگرها

برای سال‌ها، پرداختن به بازی در کامپیوترهای مک اپل امکان‌پذیر، اما محدود بوده است؛ چراکه بسیاری از بازی‌ها به macOS پورت نمی‌شدند و درحالی‌که هم‌اکنون چندین عنوان محبوب در دسترس هستند، در مقایسه با آنچه برای کاربران ویندوزی ارائه مي‌شود، ناچیز است. دراین‌میان، Feral Interactive از سال 1996 بازی‌ها را به مک منتقل کرده و به‌خاطر پورت‌های بسیار وفادار و باکیفیت رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها، شهرت خود را بدست آورده است. در مصاحبه‌ي اخیر با این توسعه‌دهنده، آن‌ها آینده‌ی گیمینگ در مک را روشن ارزیابی کرده و علت آن را، مهاجرت اپل به استفاده از تراشه‌های اختصاصی سری M خود بیان کرده‌اند.

سیلیکون اپل آینده بهتری را برای بازی در مک فراهم می‌کند

اولین معرفی تراشه اختصاصی اپل با M1 محقق شد که اگرچه پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای آن با رقبای خود در NVIDIA و AMD برابری نمی‌کرد، اما افزایش عملکرد این چیپست در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی مجتمع، کاملا مشهود بود. می‌توان استدلال کرد که Apple Silicon قادر به اجرای بازی در تنظیمات گرافیکی بالا بوده، اما با توجه به نتایج چندین بنچمارک، بازهم عملکرد درخشانی در این مورد نسبت‌به رقبا، از خود به‌جای نگذاشته است. MacRumors اخیراً مصاحبه‌ای با توسعه‌دهنده بازی Feral Interactive انجام داده که طی آن بیان می‌کند که مخاطبانی برای بازی‌های با کیفیت بالا در پلتفرم macOS وجود دارد.

 «تغییرات دوره‌ای بوده‌اند، اما آوردن بازی‌ها به پلتفرم مک در آن زمان چالش‌های خود را داشته است. در ابتدا مهاجرت اپل از PPC به اینتل، سپس 32 بیتی به 64 بیتی و اخیراً نیز، اینتل به سیلیکون اختصاصی خود، همه‌ی این‌ها مستلزم دوره‌های انتقالی و کار قابل‌توجهی بود، اما در هر مورد، اپل شرایطی را تسهیل کرد که در آن بازی‌های بهتری برای مک ارائه شوند. چیزی که ثابت مانده، این است که جامعه‌ای از کاربران مک وجود دارد که می‌خواهند بازی‌ها را بر روی رایانه خود انجام دهند. مخاطبانی برای بازی‌های بزرگ که به‌خوبی برای این پلتفرم بهینه شده‌اند، وجود دارد.»

آینده بهتر برای بازی در مک

آینده بهتر برای بازی در مک

همچنین، مک‌های دارای پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی در مقایسه با مواردی که گرافیک یکپارچه داشتند، به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر بودند؛ اما ورود M1 همه‌چیز را در این‌مورد بهتر کرد؛ اگرچه کاربران همچنان باید برای عملکرد بهتر M1 Pro و M1 Max هزینه بیشتری بپردازند. با توجه به این‌که Macهای مقرون‌به‌صرفه Apple Silicon اکنون به پردازنده‌های گرافیکی بهتر مجهز شده‌اند، یک مشکل اساسی برای توسعه‌دهندگان نیز تاحدودی برطرف شده است.

 «پیش از استفاده از تراشه اختصاصی، تقریباً تمامی مک‌های اپل، به‌ویژه لپ‌تاپ‌های سطح ابتدایی آن‌ها، از گرافیک مجتمع اینتل استفاده می‌کردند. این یک مشکل اساسی بود. ما مجبور شدیم بخش زیادی از چرخه‌های توسعه‌یافته را صرف بهینه‌سازی بازی‌ها کنیم تا مطمئن شویم که آن‌ها تا حد ممکن بر روی دستگاه‌هایی که برای بازی درنظر گرفته نشده یا طراحی نشده‌اند، اجرا می‌شوند. مشکل این است که بازی‌های AAA اغلب محدودیت‌های سخت‌افزاری را پشت‌سر می‌گذارند و ما باید مطمئن باشیم که می‌توانیم یک بازی را به‌خوبی بر روی طیف وسیعی از دستگاه‌هایی اجرا کنیم که اغلب به چندین سال قبل بازمی‌گردد. بااین‌حال، مهاجرت فعلی به سیلیکون اپل فرصت‌های هیجان‌انگیزی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مقایسه با نسل قبلی مک‌های مبتنی‌بر اینتل، تراشه اختصاصی اپل گام بزرگی در ارائه‌ی قدرت کافی برای بازی‌هایی که عملکرد بهتر و گرافیکی بالاتری دارند، ارائه می‌کند.»

اپل درحال‌حاضر درحال آماده‌سازی برای عرضه تراشه M2 در اواخر امسال است و به‌لطف پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای، انتظار عملکرد بسیار بهتر را از این پردازنده داریم. علاوه‌بر این، ما باید شاهد عرضه M2 Pro و M2 Max در سال آینده با پردازنده گرافیکی 38 هسته‌ای باشیم که می‌تواند توسعه‌دهندگان بیشتری را تشویق کند تا در مورد انتقال بازی‌ها به macOS جدی باشند.

دیدگاه شما چیست؟ آیا هرگز شاهد ارائه‌ی بازی‌های با کیفیت AAA به‌طور اختصاصی برای مک‌های اپل خواهیم بود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی