حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری گوگل توسط روسیه بخاطر عدم رعایت قوانین این کشور

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، گوگل

بحران روسیه و اوکراین باعث تنش بسیار زیادی شد که فقط محدود به روابط سیاسی نیست و روابط اجتماعی در فضای مجازی را نیز شامل می‌شود. همانطور که می‌دانید، شبکه‌های اجتماعی غربی به بهانه‌های مختلف بارها اقدام به حذف محتوای روسی کرده‌اند. حالا شاهد جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری گوگل توسط روسیه بخاطر عدم رعایت قوانین این کشور هستیم. با ترنجی همراه باشید.

جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری گوگل توسط روسیه…!

رسانه‌های مختلف گزارش می‌دهند که گوگل مکررا از حذف محتوای ممنوعه روسی خودداری کرده است. روسیه بیانیه‌ای صادر کرده است و می‌گوید که علیه این شرکت تشکیل پرونده می‌دهد و جریمه گردش مالی ۷.۲ میلیارد روبلی (حدود ۰.۱ میلیارد دلاری) را اعمال می‌کند. بر اساس اطلاعات پایگاه داده سرویس مارشال‌های فدرال روسیه (FSSP)، مقامات مربوطه در تاریخ ۲۹ آوریل بر اساس حکم دادگاه تاگانسکی مسکو، اقدامات اجرایی علیه این شرکت را آغاز کرده‌اند و بر این اساس جریمه‌ای بیش از ۷.۲ میلیارد روبل قابل پیش‌بینی است.

طبق گزارش اینترفاکس، دادگاه گوگل را بر اساس بند ۵ ماده ۱۳.۴۱ قانون تخلفات اداری فدراسیون روسیه (تخلفات مکرر مربوط به عدم حذف اطلاعات توسط صاحبان منابع اینترنتی) محکوم کرده است. همچنین مهلت گوگل برای پرداخت جریمه خود در ۱۹ مارس به پایان رسیده. دادگاه روسیه همچنین گوگل را به دلیل امتناع از حذف محتوای ممنوعه از یوتیوب به پرداخت ۳ میلیون روبل (حدود ۴۲۰۰۰ دلار) جریمه کرده است.

جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری گوگل

روسیه همچنین گوگل را ۱۱ میلیون روبل دیگر (حدود ۱۵۴.۰۰۰ دلار) در اوایل ماه جاری به دلیل عدم حذف محتوای ممنوعه کاربران روسیه جریمه کرد.  رگولاتور ارتباطات روسیه مدعی است که آن‌ها در حال کار بر روی اقداماتی هستند تا گوگل را به دلیل “مشارکت در نشر اطلاعات جعلی” در پلتفرم اشتراک ویدئو خود مجازات کنند. دادگاه منطقه تاگانسکی در مسکو این ماه اعلام کرد که گوگل را به دلیل تخلفات اداری مجرم شناخته و این شرکت را به ترتیب ۴ و ۷ میلیون روبل جریمه کرده است.

آیا گوگل محتوای درخواستی را حذف می‌کند؟

بسیاری ممکن است فکر کنند که این مسئله، موضوع جدیدی است، اما همه چیز خیلی زودتر از این ماجراها آغاز شد. در دسامبر سال گذشته، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه دادگاه مسکو به دلیل عدم موافقت مکرر گوگل در حذف محتوایی که توسط روسیه غیرقانونی تلقی می‌شود، جریمه‌ای معادل ۷.۲ میلیارد روبلی برای گوگل تعیین کرده است. این اولین باری بود که در چنین موردی، یک شرکت بر اساس درآمد خود جریمه می‌شد. منظور این است که قبل از این روسیه چندین بار گوگل را به دلیل حذف نکردن محتوای غیرقانونی جریمه کرده بود. اما تمام آن جریمه‌ها در مقایسه با این جریمه بسیار ناچیز بوده است.

گوگل خرید و اشتراک فروشگاه گوگل پلی را برای کاربران روسی به حالت تعلیق درآورد

در اکتبر سال ۲۰۲۱، Roskomnadzor به گوگل اطلاع داد که به دنبال اعمال جریمه‌ای معادل ۵ تا ۲۰ درصد از درآمد سالانه این شرکت در روسیه است. در آن زمان می‌دانستیم که این جریمه می‌تواند به ۲۴۰ میلیون دلار برسد. بنابراین، این شدیدترین مجازاتی است که روسیه تاکنون بر شرکت‌های فناوری خارجی اعمال کرده است. در مورد یوتیوب، این پلتفرم بارها و بارها به دلیل تخلفات اداری مجرم شناخته شده است.

به گفته GizChina، فقط در سال ۲۰۲۲، دادگاه ۱۶ تخلف را برای حذف نکردن محتوایی که روسیه توزیع آن را در قلمرو خود ممنوع کرده است، در نظر گرفت. با این حال، در مقایسه با جریمه‌های گوگل، یوتیوب در مجموع ۳۷.۵ میلیون روبل (۵۱۰.۰۰۰ دلار) جریمه شده است. اما یوتیوب حدود ۲۶۰۰ مطلب را حذف نکرده است. بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنیم گوگل جریمه را پرداخت می‌کند اما محتوا را حذف نمی‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان