حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش غیر فعال سازی وب کم برای محافظت در برابر هکرها

وب‌ کم‌ها بی شک ابزار مفیدی برای ارتباط تصویری از طریق لپ‌تاپ یا کامپیوترهای خانگی هستند. اما این ابزار مفید و کاربردی، گاهی اوقات کاربران را به دردسر می‌اندازد و مشکلات امنیتی را به واسطه نفوذ هکرها به سیستم‌هایشان ایجاد می‌کند. در این مطلب به آموزش غیر فعال سازی وب کم برای محافظت در برابر هکرها می‌پردازیم. با ترنجی همراه باشید.

آموزش غیر فعال سازی وب کم برای محافظت در برابر هکرها؛ یک قدم تا امنیت

وب‌کم‌ها برای اشتراک‌ گذاری لحظات خاص با دوستان و خانواده عالی هستند، اما اگر توسط وب‌سایت‌های نا امن یا برنامه‌های مخرب مورد جاسوسی قرار بگیرید، این موضوع چندان خوب نخواهند بود. ارائه‌ دهندگان نرم‌افزارهای آنتی‌ ویروس مانند Avast، Bitdefender، Norton و سایرین، دارای مجموعه‌های امنیتی اینترنتی هستند که به شما در مورد دسترسی غیر مجاز به وب‌ کم هشدار می‌دهند و به شما این امکان را خواهند داد تا برنامه‌های غیرقابل اعتماد را مسدود کنید.

آموزش استفاده از داشبورد حریم خصوصی در اندروید 12

آموزش غیر فعال کردن و حذف Reading List در گوگل کروم

با این حال، برای داشتن کنترل بیشتر بر روی وب کم دستگاه خود، نیازی به صرف پول زیاد یا نصب مجموعه‌های امنیتی سنگین و پیچیده نیست. کافی است همنی الان و به صورت کاملا رایگان، چند تنظیم ساده را در سیستم خود تغییر دهید. به همین سادگی…!

دسترسی وب کم را از مرورگر خود غیرفعال کنید

اگر بیشتر نگران دسترسی وب‌سایت‌ها به دوربین وب کم خود هستید، راه‌ حل پیشنهادی می‌تواند فقط یک یا دو کلیک در مرورگر باشد. به عنوان مثال، در مرورگر کروم، روی بخش تنظیمات > حریم خصوصی و امنیت > تنظیمات سایت کلیک کنید. سپس به بخش پایین بروید، روی دوربین کلیک کنید و مطمئن شوید که به صورت پیش‌فرض روی گزینه Don’t allow sites to use your camera تنظیم شده است.

آموزش تنظیم رمز برای سابقه جستجوی گوگل

اگر در سایتی هستید که تصمیم دارید از وب‌ کم شما استفاده کند، فقط کافی است روی آیکون قفل در سمت چپ نوار آدرس مرورگر خود کلیک کنید و روی گزینه Camera: not allowed بزنید تا آن را روشن کنید. با انجام این تنظیمات، مرورگر کروم همچنان دسترسی وب‌ کم را برای وب‌ سایت‌های دیگر مسدود می‌کند، اما این وب سایت همچنان می‌تواند از دوربین دستگاه شما استفاده کند.

آموزش مخفی کردن شماره تلفن در تلگرام

گزینه‌های مشابهی در فایرفاکس نیز وجود دارد. در بخش تنظیمات > حریم خصوصی و امنیت > مجوزهای دوربین می‌توانید آن را پیدا کنید. در Safari نیز وارد بخش Preferences > Websites > Camera شده و مطمئن شوید که all other websites روی Deny تنظیم شده است.

آموزش غیر فعال سازی وب کم

غیرفعال کردن دسترسی وب کم به سایر برنامه‌ها

کنترل دسترسی مرورگر به وب‌کم شما روشی هوشمندانه برای جلوگیری از حملات خارجی است، اما این احتمال وجود دارد که یک برنامه نا امن و مخرب بدون اطلاع شما به ضبط ویدیو یا گرفتن عکس اقدام کند. خوشبختانه، اکثر سیستم عامل‌ها دارای ساختارهایی مبتنی بر مجوز هستند که به شما امکان می‌دهند تا کنترل کنید که یک برنامه چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چه کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد. کافی است مجوز پیش‌فرض دوربین را روی حالت خاموش تنظیم کنید و تا زمانی که برای مورد خاصی آن را تأیید نکنید، هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند به وب‌ کم شما دسترسی داشته باشد.

آموزش پاک کردن حساب کاربری سیگنال

در سیستم عامل ویندوز، کلید ترکیبی Win+I را فشار دهید تا صفحه تنظیمات اجرا شود، سپس بر روی بخش Privacy > Camera کلیک کنید. کمی به پایین بروید تا سوئیچ‌هایی برای غیرفعال کردن دسترسی برنامه‌های خاص به وب کم پیدا کنید. می‌توانید یا برای امنیت بیشتر، از طریق خاموش کردن کلید گزینه Allow apps to your camera، اقدام به مسدود کردن دسترسی برنامه‌های فروشگاه مایکروسافت به وب کم خود کنید.

همچنین با خاموش کردن کلید گزینه Allow apps desktop to your camera، دسترسی سایر برنامه‌ها را نیز غیرفعال کنید تا همه موارد دیگر را پوشش دهد. انجام چنین کاری در گوشی‌های هوشمند کمی ساده‌تر است، مثلا شما معمولا می‌توانید مجوزهای برنامه دوربین خود را غیرفعال کنید. در سیستم عامل اندروید به بخش تنظیمات > برنامه‌ها > دوربین > مجوزها > رفته و گزینه‌ها را غیرفعال کنید. در iOS، به بخش تنظیمات > محدودیت‌ها >دوربین > رفته و موارد مورد نظر را نیز غیرفعال نمائید.

آموزش غیر فعال سازی وب کم

غیر فعال کردن وب کم به صورت کامل

سیستم‌های مجوز برنامه در بیشتر مواقع به خوبی کار می کنند، اما استثناهایی وجود دارد. به عنوان مثال، ویندوز فقط می‌تواند استفاده از وب کم را برای برنامه‌هایی که از دستورات استاندارد این سیستم عامل جهت دسترسی به سخت افزار شما استفاده می‌کنند را کنترل کند. اگر برنامه‌ای یک درایور نصب کند یا از ترفند ابداعی دیگری استفاده نماید، خاموش کردن مجوزهای وب‌کم ممکن است تفاوتی با این حالت داشته باشد.

اگر واقعا می‌خواهید یک وب‌ کم را کاملا خاموش کنید،به طوری که هیچ برنامه‌ای نتواند از آن استفاده کند، با غیرفعال کردن آن در سطح دستگاه یا درایور، نتایج بهتری دریافت خواهید کرد. در ویندوز، روی منوی Start کلیک کنید، گزینه Device Manager را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. روی فلش سمت چپ Cameras کلیک کنید تا لیست دستگاه‌ها را باز کنید، سپس روی دوربین خود کلیک راست کرده و Disable را انتخاب کنید. در صورت نیاز به بازگردانی دسترسی به دوربین، مجددا کلیک راست کرده و Enable را انتخاب کنید.

آموزش گذاشتن رمز روی تلگرام

آموزش تغییر رمز یا Password وای فای Wi-Fi

پلتفرم‌های دیگر معمولا به دستگاه‌هایی در این سطح دسترسی ندارند. از سوی دیگر، برنامه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. اما باید مراقب باشید زیرا ممکن است همین برنامه‌ها، خود مشکلات جدیدی ایجاد کنند. به عنوان مثال، برنامه Permanently Disable Camera اندروید دوربین شما را همیشه خاموش می‌کند.

این برنامه حتی بازنشانی کارخانه‌ای را نیز مسدود می‌کند تا از بازگرداندن آن جلوگیری کند. اما این یک حرکت جدی است. پس قبل از این که واقعا آن را امتحان کنید، باید کاملا مطمئن باشید که در حال انجام چه کاری هستید. کافی است نظرات بسیاری از افراد که متوجه نشده بودند غیرفعال کردن همیشگی، واقعا به معنای همیشگی است را بخوانید.

به گفته techradar، اگر این موضوع برای شما خیلی ترسناک است، یک راه حل آزمایش شده دیگر نیز وجود دارد. کافی است کمی کاغذ را با چسب روی وب کم خود قرار داده و آن را بپوشانید. این روش خیلی شیک و مدرن نیست، اما اصطلاحا کار راه انداز است، و حتی اگر به دوربین خود نیاز دارید، می‌توانید آن را بردارید.

 

نظر شما در مورد آموزش غیر فعال سازی وب کم چیست؟ آیا این مطلب برای شما مفید و کاربردی بود؟ شما برای بالابردن امنیت وب کم خود چه کاری انجام می‌دهید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان