حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رشد ۱۳.۶ درصدی درآمد جهانی فروش تراشه‌ها در سال ۲۰۲۲ گزارش شده است

صنعت تراشه‌ها و نیمه رساناها یکی از صنایع بزرگی است که شرکت‌های بسیار زیادی به آن وابسته هستند و در طی چند وقت اخیر بخاطر بحران‌های مختلف، با مشکلات عدیده‌ای روبرو بودند. اما اکنون گویا اوضاع بهتر شده و رشد ۱۳.۶ درصدی درآمد جهانی فروش تراشه‌ها در سال ۲۰۲۲ گزارش شده است. با ترنجی همراه باشید.

رشد ۱۳.۶ درصدی درآمد جهانی فروش تراشه‌ها در سال ۲۰۲۲؛ بهبود وضعیت بازار…؟

طبق داده‌های شرکت تحلیلی گارتنر، درآمد جهانی محصولات نیمه رسانا در سال ۲۰۲۲ به ۶۷۶ میلیارد دلار خواهد رسید که افزایش ۱۳.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. طبق گفته Evertiq، آلن پریستلی، معاون تحقیقاتی گارتنر گفته است که میانگین قیمت فروش نیمه رساناها (ASP) به دلیل گرانی تراشه‌ها همچنان محرک اصلی رشد درآمد این بازار جهانی خواهد بود.

رشد ۱۳.۶ درصدی درآمد جهانی فروش تراشه‌ها

با این حال، تا سال ۲۰۲۲، تولید نیمه رساناها افزایش خواهد یافت. البته وضعیت کلی عرضه محدود در سال ۲۰۱۹ به تدریج کاهش می‌یابد و با بهبود شرایط در موجودی، قیمت‌ها نیز تثبیت می‌شوند. این موضوع به احتمال زیاد درآمد جهانی صنعت نیمه رساناها را افزایش می‌دهد. آخرین پیش‌بینی کارشناسان نسبت به سه ماهه قبل، یک افزایش ۳۷ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. با کاهش سرعت رشد فروش رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند و بازارهای سرور، عرضه و تقاضا نیمه‌رساناها به تدریج در سال ۲۰۲۲ متعادل می‌شود.

آمار فروش تراشه های موبایل در سال ۲۰۲۱ ؛ کاهش سهم اگزینوس در رقابت با مدیاتک

البته از سویی دیگر رشد درآمد نیمه‌ رساناها به تدریج کاهش می‌یابد و کمبود تراشه همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی زنجیره‌های تامین شرکت‌های بزرگ در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. این امر بسته به نوع دستگاه نیمه‌رساناها، تاثیر متفاوتی بر بازارهای عمده خواهد داشت.

بحران جهانی کمبود تراشه و اثرات جانبی آن…!

اکثر کمبودهای مرتبط با نیمه رسانها در بخش رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند اکنون در حال کاهش هستند. تولید این دست از محصولات در حال حاضر وارد وضعیت خارج از فصل شده است و بازار در حال افزایش عرضه نیمه رساناها است. با این حال، برخی از دستگاه‌های نیمه هادی تا پایان سال ۲۰۲۲ همچنان در زنجیره تامین خودرو کمبود خواهند داشت. تا سال ۲۰۲۳، برنامه‌های کاربردی خودرو همچنان با محدودیت‌های تامین قطعات، به ویژه MCU، PMIC و تنظیم کننده‌های ولتاژ مواجه خواهند بود.

طبق گفته پریستلی، در حالی که تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۲.۵ درصد افزایش می‌یابد، ASP دستگاه‌های نیمه رسانا به دلیل عرضه کم مداوم در سال ۲۰۲۲ دو رقمی (۱۹ درصد) رشد خواهد کرد. محاسبات خودرو با کارایی بالا، EV/HEV، و سایر سیستم‌های کمک راننده با تقاضای بالا، رشد صنعت الکترونیک خودرو را در طول این دوره پیش‌بینی می‌کند.

رشد ۱۳.۶ درصدی درآمد جهانی فروش تراشه‌ها

به گفته GizChina، بازار حافظه بزرگ‌ترین بخش در طول دوره پیش‌بینی باقی خواهد ماند و ۳۱.۴ درصد از کل بازار نیمه رساناها در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص خواهد داد. DRAM و NAND در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با کمبود قطعات مواجه خواهند شد. بازار NAND نیز از چهارمین ماه عرضه به وضعیت مازاد در سه ماهه سال ۲۰۲۲ خواهد رسید. با این حال، بازار DRAM از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با وضعیت عرضه بیش از حد روبرو خواهد شد. عرضه تراشه و میانگین سالانه بالاتر ASP ها، رشد درآمد را در هر دو بازار در سال ۲۰۲۲ حفظ خواهد کرد و احتمالا یک رشد ۳۸.۱ درصد خواهد داشت.

رشد درآمد نیمه رساناها برای گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۲ درصد خواهد رسید و تولید گوشی‌های هوشمند 5G با ۴۵.۳ درصد افزایش به ۸۰۸ میلیون دستگاه می‌رسد که ۵۵ درصد از کل تولید گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد. مهاجرت از 4G به 5G توسط تامین کنندگان چیپست گوشی‌های هوشمند منجر به کمبود موقت باند پایه 4G  برای تراشه‌ها شده است. افزایش موجودی آی سی باند پایه 5G نیز منجر به کاهش قیمت گوشی‌های هوشمند 5G می‌شود. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها، نفوذ 5G در طول این دوره تسریع خواهد یافت. نظر شما در این مورد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان