حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2022 اعلام شد: رشد درآمد به‌لطف بخش ابری و ایکس‌باکس

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | تجاری، مایکروسافت

به‌تازگی نتایج گزارش مالی سه‌ماهه سوم سال 2022 مایکروسافت منتشر شده است که نشان می‌دهد این شرکت موفق‌شده تا بار دیگر رشد دورقمی را با مجموع درآمد 49.4 میلیارد دلاری و سود خالص 16.7 میلیارد دلار ثبت کند. درآمد کمپانی مستقر در ردموند اکنون 18 درصد افزایش یافته و سود این شرکت نیز نشان‌دهنده‌ی جهش 8 درصدی نسبت‌به سال گذشته بوده است. مایکروسافت همچنین بخشی از رشد خود در این سه‌ماهه را به فضای ابری مدیون است؛ با افزایش درآمد سرور و خدمات ابری تا 29 درصد و مایکروسافت کلود با 32 درصد افزایش و درنهایت رسیدن به 23.4 میلیارد دلار. همچنین بخش ایکس‌باکس این شرکت نیز رکورد فروش خود در یازده سال گذشته را جابجا کرده است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2022

دلایل زیادی برای افزایش درآمد مایکروسافت در این سه‌ماهه وجود دارد. درحالی‌که صنعت رایانه‌های شخصی شروع به کاهش فروش از زمان اوج همه‌گیری کرونا کرده است، این امر عمدتا به‌دلیل فروش خوب کروم‌بوک‌ها و نه دستگاه‌های بهره‌مند از ویندوز بوده است. درهمین‌حال، ایکس‌باکس بهترین فروش خود را در 11 سال گذشته به‌ثبت رسانده و به‌راحتی از درآمد کسب‌شده توسط PS5 سونی با وجود محدودیت عرضه این کنسول، عبور کرده است.

مایکروسافت اعلام می‌کند که کسب‌وکار عمده این شرکت، ازجمله ویندوز و ایکس‌باکس، در سه‌ماهه سوم 11 درصد افزایش یافته و به 14.5 میلیارد دلار رسیده است. همچنین رشد درآمد ویندوز که باید شامل قیمتی باشد که سازندگان برای نصب ویندوز 11 بر روی لپ‌تاپ‌های خود پرداخته و رایانه‌های رومیزی که خریداری می‌کنید، به‌طور خاص 11 درصد افزایش یافته است. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در بیانه‌ای پیرامون گزارش مالی اخیر این شرکت بیان کرد: «شرکت‌ها ویندوز 11 را با سرعتی بالاتر از نسخه‌های پیشین این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.»

درآمد بخش ایکس‌باکس نیز اکنون ۱۴ درصد افزایش یافته است، با جهش ۴ درصدی درآمد محتوا و خدمات ایکس‌باکس «به دلیل رشد اشتراک‌های Xbox Game Pass و عناوین شخص اول» و به‌طورکلی ۶ درصد افزایش درآمد بازی‌ها به‌میزان ۳.۷۴ میلیارد دلار. نادلا به گرفتن سهم بازار بازی در این فصل افتخار کرده و می‌گوید که اکنون 10 میلیون نفر بازی‌ها را از سرویس ابری مایکروسافت استریم کرده‌اند (یکی از اولین اعداد مشخصی که ما برای محبوبیت بازی‌های ابری داشته‌ایم، زیرا Google Stadia اعداد را به اشتراک نمی‌گذارد. و اعداد GeForce Now انویدیا شامل هر کسی می‌شود که تابه‌حال از نسخه آزمایشی رایگان آن استفاده کرده باشد. PlayStation Now تا ماه می‌گذشته 3.2 میلیون مشترک داشت، اما سونی اخیراً تصمیم گرفت آن را به یک سرویس اشتراک بزرگ‌تر تبدیل کند.),

به‌گفته‌ی نادلا، مشترکین Xbox Game Pass نیز 45 درصد بیشتر در دوازده ماه گذشته بازی کرده‌اند که در طول سال «میلیاردها ساعت» اضافه می‌شود.

ما همچنین مشتاق بودیم ببینیم که آیا با بازگشت برخی از کارمندان به دفاتر فیزیکی، کسب‌وکارهای بزرگ آفیس و ابری مایکروسافت نیز رو به رشد باقی مانده‌اند و پاسخ قطعاً مثبت است: رشد 17 درصدی درآمد در بخش «بهره‌وری و فرآیندهای تجاری» در این سه‌ماهه، با افزایش 12 درصدی آفیس و 11 درصدی به‌ترتیب در بخش بازرگانی و مصرف‌کنندگان. آفیس 365 اکنون به 58.4 میلیون مشترک مصرف‌کننده رسیده که نسبت به سه‌ماهه گذشته 2 میلیون و نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال گذشته 8 میلیون نفر افزایش یافته است. درآمد «Intelligent Cloud» نیز درمجموع 26 درصد افزایش یافته و به 19.1 میلیارد دلار رسیده است.

لینکدین همچنان رشد چشمگیری را تجربه می‌کند، با رشد 34 درصدی در این سه‌ماهه، پس از رشد به ترتیب 37 درصد، 42 درصد و 46 درصد در سه فصل قبل.

دستگاه‌های سرفیس مایکروسافت نیز پس از افزایش شگفت‌انگیز 8 درصدی درآمد در سه‌ماهه گذشته، ظاهراً با افزایش 13 درصدی درآمد در این فصل، بسیار خوب عمل می‌کنند (تعجب‌آور است زیرا این شرکت قبلاً در مورد کاهش فروش این دستگاه‌ها هشدار داده بود). سال 2022، دهمین سالگرد مایکروسافت سرفیس است و ما انتظار داریم که این شرکت محصولات جدیدتر با پیشرفت فوق‌العاده‌ای را تدارک ببیند.

در اینجا یک تصویر با تمام سودهای نسبی (و یک ضرر) برای بخش‌های مختلف مایکروسافت آمده است:

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2022

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2022                        تصویر بعدی نیز نشان می‌دهد که هر یک از مشاغل نام‌برده در سه‌ماهه گذشته چه‌میزان برحسب دلار درآمدزایی داشته‌اند:

 

 

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، که قرار است این شرکت را به «سومین کمپانی بزرگ بازی پس از Tencent و سونی» تبدیل کند، در این درآمدها دیده نشده و درنتیجه این معامله احتمالاً تا سال آینده نهایی نخواهد شد.

مایکروسافت می‌گوید در سه‌ماهه آینده انتظار دارد رشد درآمدی بیشتری نصیب این کمپانی شود؛ البته اکنون شاهد رشد تک‌رقمی در برخی کسب‌وکارها با «تأثیر تقریباً 110 میلیون دلاری بر درآمد و حداقل تأثیر بر هزینه‌های عملیاتی» ناشی از جنگ اوکراین، و توجه به تعطیلی تولید در چین هستیم که ممکن است بر سخت‌افزار ویندوز، سرفیس و ایکس‌باکس تأثیر منفی بگذارد. به‌گفته‌‌ی امی هود، مدیرمالی مایکروسافت، درآمد بازی درواقع باید کاهش یابد، زیرا “ساعت‌های تعامل کمتری را به‌طور سالانه تجربه می‌کنیم و همچنین عرضه کنسول‌ها نیز محدود است.”

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی