حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روش های جلوگیری از هک شدن آیفون با ساده‌ترین اقدامات ممکن

همانطور که می‌دانید، گوشی‌های آیفون محصولاتی ایمن و با درجه امنیت بالایی هستند. اما این بدان معنا نیست که هک کردن آیفون امکان پذیر نیست. در این مطلب روش های جلوگیری از هک شدن آیفون با ساده‌ترین اقدامات ممکن را به شما آموزش خواهیم داد. پس تا پایان با ترنجی همراه باشید.

روش های جلوگیری از هک شدن آیفون کدامند؟!

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از ابزارهای ضروری روزانه ما، گوشی‌های هوشمندی مانند آیفون است که حاوی اطلاعات شخصی زیادی است. سیستم عامل‌های اپل مانند گوگل در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است تا از ما در برابر نفوذ هکرها محافظت کنند. شرکت اپل حتی با چند برابر کردن آپدیت‌ها و ویژگی‌های اختصاصی، آن را در اولویت خود قرار داده است.

با این وجود، هیچ سیستم عاملی صد درصد امن و بدون مشکل نیست و بدافزارهایی به اشخاص ثالث اجازه می‌دهند گوشی هوشمند شما را از طریق نرم‌افزاری مانند Pegasus آلوده کند. برای جلوگیری از قرار گرفتن در چنین موقعیت حساسی، می‌توان اقدامات احتیاطی زیادی را انجام داد. این اقدامات خطر استفاده از داده‌های ارزشمند شما را برای مقاصد نامناسب محدود می‌کنند. بنابراین این‌ها توصیه‌هایی برای کمک به ایمن سازی آیفون شما است.

جلوگیری از هک شدن آیفون

۱. آیفون خود را مجددا راه اندازی کنید

راه اندازی مجدد دستگاه شما روشی برای برطرف سازی برخی از مشکلات است. حتی اگر نسبت به گذشته کمتر رایج باشد، اما جیلبریک می‌تواند خطراتی را برای کاربران ایجاد کند. در واقع، این کار می‌تواند عملکرد iOS را عمیقا تغییر دهد. برای یک کاربر مخرب، می‌تواند به نصب یک کی لاگر روی گوشی هوشمند کاربر کمک کند. یک راه اندازی مجدد ساده می‌تواند جیلبریک را در آیفون یا آیپد شما غیرفعال کند.

۲. سیستم عامل دستگاه خود را به روز کنید

استفاده از محصولات اپل این مزیت را دارد که گوشی‌های هوشمندش را به مدت طولانی آپدیت می‌کند. حتی اگر آیفون شما ۱۳ ندارید، احتمالا همچنان آپدیت منظم iOS را دریافت می‌کنید. بهترین راه برای جلوگیری از به خطر افتادن دستگاه شما، نصب آخرین نسخه‌های آپدیت و همچنین به‌روز رسانی برنامه‌ها از طریق اپ استور است.

۳. کدهای دسترسی را تغییر دهید

یکی دیگر از روش‌های ساده اما بسیار موثر، تغییر کد دسترسی است. این لایه امنیتی نباید تنها روی دستگاه شما باشد، اما می‌تواند به محافظت از شما کمک کند. برای محافظت بهتر از خود، بهتر است از استفاده از تاریخ تولد یا هر اطلاعات دیگری که به راحتی پیدا می‌شود خودداری کنید. در واقع، شبکه‌های اجتماعی می توانند حاوی داده‌های شخصی باشند و توسط اشخاص هکر و مهاجم مورد استفاده قرار گیرند.

برای تغییر یک کد دسترسی، باید به Settings رفته، سپس به Face ID و Code بروید. حالا می‌توانید کد خود را تایپ کرده و برای تنظیم کد جدید، تغییر کد را انتخاب کنید. همچنین می‌توان برای یافتن اطلاعات و دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع به سایت اپل مراجعه کرد.

۴. داده‌های بیومتریک را بررسی و تایید کنید

اگر نگران آیفون خود هستید، می‌توانید داده‌های بیومتریک ذخیره شده در دستگاه را بررسی کنید. از تنظیمات دستگاه، می‌توانید بررسی کنید که چهره شما به Face ID اضافه شده است یا اثر انگشت از طریق Touch ID. اگر شک دارید، شک نکنید که آن‌ها را حذف کنید و دوباره موارد خود را اضافه کنید.

جلوگیری از هک شدن آیفون

۵. قبل از قرض دادن آیفون خود مراقب باشید

امانت دادن آیفون خود به افراد دیگر ممکن است اتفاق بیفتد و این عمل بدون خطر نیست. این امکان دسترسی به اطلاعات شخصی و حساس را فراهم می‌کند که مستلزم ایجاد برخی محدودیت‌ها است. روش‌های ذکر شده در بالا (کد دسترسی، Face ID یا Touch ID) می‌توانند به شما در محافظت بهتر از گوشی هوشمند اپل‌تان کمک کنند.

۶. ویژگی شفافیت ردیابی برنامه (App Tracking Transparency) را فعال کنید

از iOS 14.5، امکان فعال کردن ویژگی ATT یا شفافیت ردیابی برنامه وجود دارد. این قابلیت بحث و جدل‌های زیادی را ایجاد کرده است و این امکان را به شما می‌دهد که تعیین کنید با چه کسی می‌خواهید فعالیت‌های خود را به اشتراک بگذارید. می‌توانید هنگام راه‌اندازی برنامه را بپذیرید یا رد کنید، سپس این مجوزها را از تنظیمات حریم خصوصی آیفون مدیریت کنید. این ویژگی در بسیاری از دستگاه‌های برند اپل موجود است. اگرچه همیشه امکان جاسوسی برای همه برنامه‌ها وجود ندارد، اما این ویژگی می‌تواند ردیابی سرویس‌های تبلیغاتی را غیرفعال کند.

۷. برنامه‌هایی را که نصب می‌کنید، بررسی کنید

اگرچه اپل قوانین نسبتا سختی را بر اپ استور اعمال می‌کند، اما مهم است که قبل از نصب یک برنامه در آیفون خود آن را بررسی کنید. شما باید مطمئن شوید که ناشر آن برنامه قابل اعتماد است و مجوزهای داده شده به برنامه‌ها را نیز بررسی نمایید. بار دیگر، تنظیمات iOS (Privacy) امکان مدیریت لیست مجوزها را به شما می‌دهد.

۸. قبل از تعویض آیفون خود، آن را کاملا پاکسازی کنید

به گفته GizChina، این مرحله اغلب نادیده گرفته می‌شود، با این وجود زمانی که تصمیم به فروش، انتقال یا مبادله یک آیفون دارید ضروری است آن را انجام دهید. در واقع، زمانی که تصمیم به جدایی از تلفن همراه خود می‌گیرید، انتقال اطلاعات شخصی امری غیرعادی نیست. دیدن پیام‌های متنی، ایمیل‌ها یا داده‌های بسیار شخصی مربوط به سلامتی یا عکس‌هایتان توسط افراد دیگر موضوعی حساس است.

بنابراین مراقب باشید که پس از انتقال آن به دستگاه جدید، تمام محتوای دستگاه قبلی خود را پاک کنید. اپل در سایت خود روشی را که باید برای ایجاد یک انتقال ایمن دنبال کرد، شرح می‌دهد. نظر شما در مورد جلوگیری از هک شدن آیفون چیست؟ آیا تا کنون به مشکلات امنیتی در آیفون خود برخورده‌اید؟ از روش‌های ذکر شده، کدامیک برای شما مفیدتر بود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان