حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشکلات تولید قطعات در چین بر روی عرضه محصولات اپل تاثیرگذار خواهد بود

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، مشکلات

در چند سال اخیر، جهان به چندین بحران بزرگ روبرو شد. اول از همه موضوع همه گیری کرونا و پس از آن موضوع حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا نظم و تعادل اقتصاد جهانی دست خوش تغییرات منفی شود. بر همین اساس، بسیاری معتقدند که مشکلات تولید قطعات در چین بر روی عرضه محصولات اپل تاثیرگذار خواهد بود.با ترنجی همراه باشید.

مشکلات تولید قطعات در چین و ایجاد مشکلات بزرگ‌تر در عرضه محصولات

همانطور که ممکن است شنیده باشید، اخیرا برخی قرنطینه‌ها در چین اتفاق افتاده است و اگرچه اپل زنجیره تامین خود را متنوع‌تر از گذشته کرده است و در تلاش است تا آن را حتی بیشتر انجام دهد، اما AppleInsider گزارش می‌دهد که سامیک چاترجی، تحلیلگر JP Morgan معتقد است این وضعیت واقعا می‌تواند بر تولید محصولات اپل تاثیر بگذارد.

حالا سوال اصلی این است که آیا به دلیل وضعیت چین، شاهد کمبود بیشتر محصولات اپل خواهیم بود؟ اگرچه همانطور که تصور می‌کنید، پیش‌بینی چنین چیزهایی سخت و ریسک پذیر است، سامیک چاترجی، تحلیلگر جی‌پی مورگان، معتقد است که اپل ممکن است تحت تاثیر قرنطینه‌های مداوم چین قرار گیرد. این در درجه اول به تامین کنندگان اپل مانند Pegatron، Quanta و Compal مربوط می‌شود.

مشکلات تولید قطعات در چین

در اوایل این ماه، قرنطینه در شهرهای کونشان و شانگهای اعلام شد که برخی از شرکای زنجیره تامین اپل در این مناطق درگیر قرنطینه قرار دارند. به عنوان مثال، شرکت Pegatron حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از آیفون‌ها را در کارخانه‌های خود در شانگهای و کونشان مونتاژ می‌کند. از سوی دیگر، Quanta یک سازنده کلیدی برای محصولات مک اپل است، و همچنین شرکت Compal یک تامین کننده مهم محصولات آیپد است.

چاترجی اشاره می‌کند که برخی ریسک‌های کوتاه‌ مدت برای اپل وجود دارد، اما تنوع بخشی از زنجیره تامین چین که اپل آن را انجام داده است، نتایج مثبت و انعطاف‌ پذیر بیشتری در بلند مدت به همراه خواهد داشت. تا کنون، اپل در تلاش برای تنوع بخشیدن به خطوط تولید محصولات خود، تولید آیفون ۱۲ و اکنون دستگاه‌های آیفون ۱۳ را در هند آغاز کرده است. به گفته این تحلیلگر، با وجود این، زمان بیشتری برای ایجاد وضعیت تعادل اپل نیاز است.

اما این همه خبر بدی نیست. اگرچه تعطیلی طولانی‌تر واقعا اپل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما برخی از دستگاه‌ها مانند آیفون SE هنوز تحت تاثیر این مشکلات قرار نگرفته‌اند. به احتمال زیاد، این موضوع به آن دلیل است که تقاضا برای آیفون SE 2022 اپل، آن‌طور که انتظار می‌رفت زیاد نبوده است. با صحبت در مورد آیفون SE، این تحلیلگر همچنین انتظارات تولید خود را در حال حاضر به زیر 20 میلیون دستگاه کاهش داد، اما او همچنین آن را به ترکیبی از ریسک های عرضه و تقاضا و همچنین عوامل دیگر مرتبط می داند.

اپل توانست مشکلات تولید را در سال ۲۰۲۱ برطرف کند

همانطور که ممکن است بدانید، سال ۲۰۲۱، سالی بود که با وجود اختلالات زیادی در زنجیره تامین، اپل ضربه شدیدی خورد و بسیاری از تولیدکنندگان برای برآوردن تقاضای محصولات، نه تنها در صنعت فناوری تلفن همراه، بلکه در بخش‌های دیگر نیز تلاش زیادی کردند. با این حال، این به طور عمده بر مشتریان نهایی با زمان انتظار طولانی‌تر برای حمل و نقل و عرضه محصول تاثیر می‌گذارد.

مشکلات تولید قطعات در چین

به گفته PhoneArena، اینطور که به نظر می‌رسد، اپل احتمالا اختلالات زنجیره تامین را به خوبی مدیریت کرده است. علیرغم مشکلات زنجیره تامین، این شرکت توانست رکورد فروش خوبی را برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ (و اولین سه ماهه مالی سال ۲۰۲۲) به ثبت برساند. این غول فناوری توانست درآمد رکوردشکنی را برای این دوره ثبت کند. درآمد ۱۲۳.۹ میلیارد دلاری و سود خالص سه ماهه ۳۴.۶ میلیارد دلاری برای این شرکت گزارش شده است.

به عنوان مثال، در سه ماهه مشابه سال گذشته، اپل درآمد ۱۱۱.۴ میلیارد دلاری خود را گزارش کرده بود که سود خالص سه ماهه آن حدود ۲۸.۸ میلیارد دلار می‌شد. تقریبا این اعداد برای سه ماهه، برترین رکورد تمام دوران این شرکت در بخش‌های آیفون، مک، پوشیدنی‌ها و خدمات است. همانطور که می‌بینید، علیرغم تاخیر در ارسال و کمبود قطعات که صنعت فناوری را در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر قرار داد، اپل همچنان توانست حجم مشتریان خود را افزایش دهد.

چین در نزدیکی کارخانه اصلی فاکسکان برای تولید آیفون محدودیت‌های جدیدی را اعمال می‌کند

اگرچه ممکن است وضعیت قرنطینه فعلی در چین بر توانایی تولید آیفون، حتی برای دریافت تراشه نیز تاثیر بگذارد، اما احتمالا دلیلی برای نگرانی زیاد این شرکت وجود ندارد. حتی Chatterjee که تاکید کرده بود به دلیل اختلال در زنجیره تامین چین، ممکن است این موضوع تاثیر زیادی بر اپل داشته باشد، اما این شرکت همچنان هدف قیمتی ۲۱۰ دلاری ۱۲ ماهه خود را حفظ کرده است. تحلیلگر جی پی مورگان پیش بینی خود را بر اساس سود ۳۰ برابری و برآورد درآمد سالانه ۶.۹۰ دلاری برای سازنده آیفون محاسبه کرده است. نظر شما در این مورد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان