حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مسدود کردن یوتیوب در روسیه چرا تا این لحظه رخ نداده است؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست

یوتیوب یکی از پر بازدیدترین پلتفرم‌های ویدیویی جهان است که اخیرا و مخصوصا پس از حمله روسیه به اوکراین احتمال مسدود شدن آن وجود داشت. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که مسدود کردن یوتیوب در روسیه چرا تا این لحظه رخ نداده است؟ با ترنجی همراه باشید.

دلایل مسدود کردن یوتیوب در روسیه چیست؟ چرا این کار هنوز صورت نگرفته است؟!

تقریبا از آغاز جنگ در اوکراین، روسیه بسیار فعالانه در مورد مسدود کردن یوتیوب صحبت کرده است. دلیل این امر سیاست این سرویس پخش ویدیو در مورد ممانعت از دسترسی به تعدادی از کانال‌های دولتی روسیه و همچنین تمایل مقامات به سانسور محتوا بوده است. در مورد این موضوع که یوتیوب باید در روسیه مسدود شود، بسیاری از سیاستمداران و مقامات صحبت‌های مختلفی داشته و حتی برخی پیش‌بینی کردند که دسترسی زودهنگام به این سایت بسته شود.

در اوایل آوریل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که یوتیوب به زودی در روسیه مسدود خواهد شد. در این زمینه، این دیپلمات به کاربران توصیه کرد که اقدامات فوری را انجام دهند تا محتوای موجود آن‌ها در این پلتفرم از بین نرود. او به مسدود شدن کانال رسمی دومای روسیه اینگونه واکنش نشان داد که چنین کانالی نظرات اختصاصی نمایندگان، پخش جلسات عمومی و برنامه‌های سیاسی اجتماعی را پخش می‌کند.

مسدود کردن یوتیوب در روسیه

اما زمان می‌گذرد و گویا مقامات عجله‌ای برای تصمیم گیری جهت مسدود کردن یوتیوب ندارند و این موضوع با وجود تمام نقض قوانینی است که این پلتفرم در قبال روسیه انجام می‌دهد. به همین دلیل درخواست‌های صریحی که خواستار پایان دادن کار این کانال است زیرا محتوای آن قصد بی‌ اعتبار کردن ارتش روسیه را دارد. برخی خواستار بازگرداندن فوری دسترسی به کانال‌های مسدود شده روسی توسط یوتیوب هستند. اما به نظر می‌رسد که نظر مسئولان تغییر کرده است.

به گفته GizChina، سوالی که اکنون مطرح است، این است که آیا روسیه یوتیوب را فیلتر خواهد کرد یا خیر. تا این لحظه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما این احتمال وجود دارد که این اتفاق نیفتد. رئیس شورای حقوق بشر تحت رئیس جمهور فدراسیون روسیه، والری فادیف، گفت که این سرویس پخش ویدئو به بستری برای انتشار اطلاعات نادرست و جعلی در مورد عملیات نظامی این کشور در اوکراین تبدیل شده است.

روسیه یوتیوب را به عنوان یک پلتفرم جنگ اطلاعاتی قلمداد می‌کند

اما اگر دسترسی به آن را ببندیم، روسیه ابزار انتشار اطلاعاتی که ما آن را ضروری می‌دانیم را از دست خواهد داد. پس چگونه باید درک، تفسیر و حقیقت خود را به جهان ارائه دهیم؟ به گفته والری فادیف، هیچ پاسخ روشنی در این مورد وجود ندارد. وی همچنین گفته است که اگر یوتیوب را مسدود کنیم، آنگاه چگونه می‌توانیم درک، تفسیر و حقیقت را درباره حوادث رخ داده اخیر منتشر کنیم.

سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه بارها ادعاهای مربوط به کار این پلتفرم محبوب را گزارش کرده است. بنابراین، این وزارت تاکید کرده است که اقدامات جدیدی علیه یوتیوب انجام نخواهند داد. اگر میزبانی ویدیو با الزامات قانون روسیه مطابقت داشته باشد. محتوای غیرقانونی را حذف کرده و آن را تعدیل می‌کند و همچنین محدودیت‌ها را از رسانه‌های روسی حذف خواهد کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان