حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قیمت تراشه های TSMC به دلیل مشکلات مختلف بازار کاهش نخواهند یافت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، مشکلات

همانطور که احتمالا می‌دانید، بازار گوشی‌های هوشمند از یک سو و بازار زنجیره‌های تامین از سوی دیگر درگیر مشکلات مختلفی پس از همه‌گیری کرونا و حمله روسیه به اوکراین شده‌اند. از همین روی، اخیرا تحلیلگران گفته‌اند که قیمت تراشه های TSMC به دلیل مشکلات مختلف بازار کاهش نخواهند یافت. با ترنجی همراه باشید.

قیمت تراشه های TSMC ارزان نخواهد شد…!

تحلیلگران می‌گویند که بحران اقتصادی جهانی در حال حاضر آغاز شده است. برای سال‌ها، اقتصاد بسیاری از کشورها به دلیل بدهی‌ها و وضعیت سیاسی با ثبات، دچار رشد مثبت شد. اکنون تعادل موجود از بین رفته و همچنین کرونا ضربه شدیدی به بازار وارد کرده است. با وجود تاثیر منفی احتمالی بر بازار و کاهش تقاضا، TSMC هیچ برنامه‌ای برای کاهش قیمت محصولات نیمه رسانای خود ندارد.

این موضوع در جلسه سهامداران توسط رئیس این شرکت یعنی CC Wei اعلام شد. وی گفت که سیاست قیمت گذاری این شرکت استراتژیک و متعادل است نه کوتاه مدت و غیراصولی. TSMC با محصولات و کار خود به مشتریان نشان می‌دهد که چقدر برای اطمینان از رشد و توسعه تجارت شرکا به وظایف خود عمل می‌کند. وی در پاسخ به اینکه آیا TSMC امسال دوباره قیمت‌های خود را برای ایجاد تعادل در بازار کاهش خواهد داد یا خیر، گفت که استراتژی قیمت‌ گذاری ما استراتژیک است، نه فرصت‌ طلبانه یا کوتاه‌ مدت و مشتریان تلاش‌های ما برای حمایت از رشد خود را درک می‌کنند.

در پنج فصل گذشته، تولید کنندگان محصولات نیمه رسانا به طور پیوسته هزینه محصولات خود را افزایش داده‌اند. با اشاره به کمبود و افزایش هزینه قطعات و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، در حال حاضر تعدادی از آنها آماده‌اند تا پیش‌بینی رشد خود را کاهش دهند. اما موضوع وضاح و روشن این است که هیچ بازگشتی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

قیمت تراشه های TSMC

در عین حال، طراحان تراشه مجبورند هزینه پردازنده‌های خود را برای رایانه‌ها کاهش دهند و لوازم الکترونیکی مصرفی مختلف به دلیل کاهش تقاضا برای آن‌ها دستخوش تغییراتی خواهند شد. آن دسته از سازندگان تراشه که خطوط تولید خود را ندارند، در پایان سال جاری سود زیادی را از دست خواهند داد.

برنامه TSMC برای آینده چه خواهد بود؟!

اکنون بیشترین تقاضای تراشه برای بخش خودرو و صنعت است. برای پاسخگویی به تقاضای آن‌ها، برنامه‌هایی برای افزایش خطوط تولید وجود دارد که برای تولید محصولات نیمه رسانا و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شود. به عنوان بخشی از گزارش، به مناسبت پایان سه ماهه اول سال جاری، مدیرعامل TSMC گفت که فناوری N2 (۲ نانومتری) این شرکت از فناوری جدید ترانزیستور و اولین محصولات تجاری در فناوری فرآیند ۲ نانومتری استفاده خواهد شد و محصولات مدرن این سازنده تایوانی تا پیش از سال ۲۰۲۶ در بازار عرضه می‌شود.

به گفته GizChina، این شرکت رسما تایید کرد که فناوری N2 مبتنی بر فناوری ترانزیستور GAA خواهد بود؛ اما با کانالی که کاملا توسط یک دروازه احاطه شده است. اما رئیس TSMC یعنی CC Wei هیچ اطلاعات خاصی در مورد معماری یا حتی نام فناوری ارائه نکرده است. در همین حال، مشخص شد که فرآیند تولید N2 بر فناوری لیتوگرافی فرابنفش موجود متکی است. یعنی با دیافراگم عددی ۰.۳۳ .

بنابراین، فناوری N2 باید تا پایان سال ۲۰۲۴ وارد فاز تولید آزمایشی شود و تولید با حجم بالای آن نیز تا پایان سال ۲۰۲۵ صورت خواهد گرفت. این بدان معناست که مشتریان TSMC اولین دسته از تراشه‌های مبتنی بر فرآیند ۲ نانومتری را در سال ۲۰۲۶ دریافت خواهند کرد. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا TSMC می‌تواند با وجود مشکلات بازار، به رشد و تولید خود ادامه دهد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان