حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بروز خطا در آپدیت ویندوز ۱۱ باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران شده است

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | Windows 11، آپدیت، اخبار، مایکروسافت

ویندوز ۱۰ مایکروسافت آغازی بر ارائه آپدیت‌های ماهانه و فصلی بود. این رویه مثبت در ویندوز ۱۱ نیز ادامه یافت. اما گویا این بار بروز خطا در آپدیت ویندوز ۱۱ باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

بروز خطا در آپدیت ویندوز ۱۱ به چه دلیلی است؟!

بر اساس گزارش‌های جدید، کاربران ویندوز ۱۱ هنگام تلاش برای نصب آپدیت این سیستم‌ عامل، بروز برخی اشکالات را گزارش داده‌اند. گویا آن‌ها با یک خطای نسبتا ناشناخته روبرو هستند به دلیل مشکلات فنی آپدیت را نصب نمی‌کند. اگرچه این مشکلی است که مایکروسافت به دقت آن را تحت نظر دارد، اما Windows Latest گزارش می‌دهد که کد خطا 0xc1900101 برای برخی از کاربران هنگام تلاش برای آپدیت ایجاد می‌شود و سیستم عامل بدون اینکه جزئیات بیشتری در مورد علت مشکل ارائه شود، به بیلد قبلی برمی‌گردد.

ظاهرا این بیشتر در مورد بلیدهای پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ اتفاق می‌افتد و کدهای خطای دیگری نیز مشاهده شده است. اما کدهای فوق‌الذکر رایج‌ترین مواردی است که در فیدبک هاب مایکروسافت مشاهده و گزارش شده است. یکی از کاربران در هاب گفته است که همه دستگاه‌های فیزیکی من به خوب آپدیت شدند، اما در یک ماشین مجازی که Hyper-V، VMWare یا VirtualBox را اجرا می‌کند، تقریبا به پایان فرآیند آپدیت می‌رسد و سپس به نسخه قبل برمی‌گردد. بدتر از آن، در VMWare و VirtualBox، نرم افزار ماشین مجازی در پایان آپدیت از کار می‌افتد.

بروز خطا در آپدیت ویندوز ۱۱

کاربری دیگری نیز گفته است که سیستم من هم همین مشکل را دارد. اولین باری که کامپیوتر را به آخرین نسخه ویندوز ۱۱ آپدیت کردم، خطای درایور گرافیکم را نشان داد و دوباره به نسخه قبلی برگشت. من مشکوک بودم که شاید آپدیت ویندوز، درایور گرافیک من را خراب کرده است. زیرا پس از بارگشت به نسخه قبلی، حالا کارت گرافیک من کار نمی‌کند و فقط بعد از نصب مجدد درایور فعال می‌شود. من آپدیت را بعدا دوباره نصب کردم و موفقیت آمیز بود. مایکروسافت این موضوع را تایید کرده است و این خطای جدید را یک شکست عمومی توصیف می‌کند. به گفته این شرکت، تیم‌های متخصص آن‌ها به دقت این موضوع را زیر نظر دارند، و در حال بررسی و رفع این مشکل هستند.

مایکروسافت به یکی از کاربران آسیب‌ دیده گفته است که کد خطای 0xc1900101، یک خطای عمومی است و زمانی نمایش داده می‌شود که نصب آپدیت ناموفق باشد و بنا به دلایلی به نسخه قبلی برگردد. این موضوعی است که ما به دقت بر آن نظارت می‌کنیم و بسته به اینکه می‌خواهید سیستم خود را به کدام بیلد ارتقا دهید، مشکل در نصب آپدیت می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

پس هیچ توصیه قاطعی در مورد اینکه چگونه ممکن است کسی بتواند این مشکل را حل و برطرف سازد، ارائه نشده است. اما مایکروسافت می‌گوید که کاربران باید سعی کنند سیستم عامل خود را به آخرین نسخه پیش‌نمایش آپدیت کنند (البته اگر می‌خواهند به نسخه قبلی ارتقا دهند).

برخی راه‌حل‌های ممکن، اما باز انتظار ممکن است بهترین باشد

فرضیه‌های مختلفی در مورد علت این خطا و موارد مشابه آن وجود دارد، از جمله پیشنهاداتی در مورد سازگاری برنامه یا مشکلات درایور (همانطور که در بالا دیدیم)، یا حتی فضای کم هارددیسک. اما همانطور که مایکروسافت اشاره می‌کند، این خطا، یک خطای عمومی است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

بروز خطا در آپدیت ویندوز ۱۱

به گفته TechRadar، اگر با این مشکل مواجه شدید، جدای از اینکه مطمئن شوید که در حال تلاش برای نصب آخرین بیلد هستید، چند چیز وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. ابتدا حتما مطمئن شوید که فضای درایو شما کم نباشد و خالی بودن مقداری ار فضای درایو هم قاعدتا برای این کار ضرری نخواهد داشت (به هر حال انجام این کار به صورت دوره‌ای ایده خوبی است). همچنین، گزارش کاربر دیگری را مشاهده کرده‌ایم که غیرفعال کردن آنتی‌ویروس آن‌ها، خرابی نصب یک پیش‌نمایش را برطرف کرده است.  برخی پیشنهادات دیگر در مورد اقدام در این موضوع از انجمن فناوری مایکروسافت نیز وجود دارد.

نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است، این است که چنین خطایی در گذشته یک مشکل بوده است، به عنوان مثال با نسخه پیش نمایش ۲۲۵۰۴ ویندوز ۱۱ (در نوامبر ۲۰۲۱). در آن زمان، توصیه مایکروسافت این بود که کاربران بهتر است آپدیت‌ها را تا زمانی که مشکلی آن را برطرف کنیم، متوقف کنند. همچنین در گذشته مایکروسافت گفته بود کسانی که با این کد خطا در ویندوز ۱۰ مواجه می‌شوند، باید سعی کنند پس از بوت شدن کامل سیستم، آپدیت را دوباره نصب کنند.

نکته جالب این است همانطور که در بالا مشاهده شد، یکی دیگر از موارد احتمالی که برای رفع این مشکل ذکر شده است، غیرفعال کردن موقت آنتی ویروس است. به طور خلاصه، ممکن است یکی از راه‌حل‌های مذکور، بهترین گزینه ممکن است برای رفع این مشکل باشد. اما شما همچنین می‌توانید منتظر بمانید تا این مشکل حل شود، اگر نیاز فوری به دریافت آپدیت مورد نظر نداشته باشید، بهترین راه همین خواهد بود.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sajjad203

برای من خطای 0x8007000d میده و هیچ جوره رفع نمیشه !

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان