حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اختراع حسگر پیشرفته‌ای در خودروها که می‌تواند مرگ و میر رانندگی را به صفر برساند

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، خودرو، فناوری‌های نوین

بشر در طول پیشرفت خود از هزاران سال پیش تا به امروز، در تلاش برای ایجاد ایمنی هرچه بیشتر بوده است. به عنوان مثال در صنعت خودرو، با اینکه امروز سطح ایمنی وسایل نقلیه خیلی افزایش یافته، اما گویا اختراع حسگر پیشرفته‌ای در خودروها می‌تواند مرگ و میر رانندگی را به صفر برساند. با ترنجی همراه باشید.

اختراع حسگر پیشرفته‌ای در خودروها برای به صفر رساندن مرگ و میره جاده‌ای تا چه اندازه امکان پذیر است؟!

بر اساس نتایج تحقیقاتی که روز سه‌شنبه توسط یک توسعه‌دهنده پلتفرم‌های سنجش خودکار منتشر شد، احتمال توسعه فناوری جدیدی برای به صفر رساندن مرگ‌ و میرهای جاده‌ای امکان پذیر است. یک گزارش تحقیقاتی که توسط Neural Propulsion Systems از Pleasanton در کالیفرنیا منتشر شده، نشان داده است که حسگرهای مورد نیاز برای پایان دادن به مرگ و میرهای جاده‌ای باید داده‌ها را با حداکثر سرعت ۱۰۰ ترابیت در ثانیه یا ۱۰ برابر سرعت عبور داده از چشم به مغز، پردازش کنند. بر اساس این گزارش، انسان‌ها فقط یک میلیاردم نرخ پردازش اطلاعات مورد نیاز برای جلوگیری از حوادث را دارا هستند.

اختراع حسگر پیشرفته‌ای در خودروها

در ادامه، NPS در گزارش خود فاش کرد که توانسته است در مقیاس آزمایشی و با انجام آزمایش اثبات مفهوم عنصر، سنسور اصلی مورد نیاز برای به صفر رساندن مرگ و میر جاده‌ای را توسعه دهد. بر اساس این گزارش که توسط بهروز رضوانی و بابک حسیبی نوشته شده است، نرخ داده در یک حسگر از طریق ترکیبی از تجزیه و تحلیل پیشرفت، رادار چند بانده پیشرفته، حسگر LiDAR حالت جامد و فناوری پیشرفته یک تراشه به دست آمده است.

حسیبی مدیر ارشد فناوری NPS و یکی از بنیانگذاران شرکت NPS در یک بیانیه خبری گفت که سوال کلیدی برای شرکت‌هایی که سیستم‌های رانندگی خودران را توسعه می‌دهند باید این باشد که چه چیزی باید درست باشد تا به صفر رساندن مرگ و میر جاده‌ای برسیم؟ ما به این نتیجه رسیده‌ایم که سنجش و پردازش حدود ۱۰۰ ترابیت در ثانیه یکی از این الزامات ضروری است و عملی کردن این موضوع واقعا ممکن است.

لارنس برنز، مشاور اجرایی NPS نیز افزود که امروزه تصادفات جاده‌ای سالانه بیش از ۱.۳ میلیون کشته و ۵۰ میلیون جراحت دارد که نیمی از آن‌ها عابران پیاده و دوچرخه‌ سوار هستند. ما اکنون فناوری سنجش و پردازش وسایل نقلیه را داریم که بتوانیم به این چالش بزرگ پایان دهیم.

نیاز مبرم به محاسبات جدید و ریاضیات مدرن در طراحی چنین حسگرهایی حس می‌شود

در قلب حسگر NPS یک چارچوب ریاضی به نام هنجار اتمی وجود دارد که در دانشگاه MIT و Caltech توسعه یافته و توسط NPS برای رانندگی خودکار بهینه شده است. این چارچوب به طور اساسی نحوه پردازش و درک داده‌های حسگر را تغییر می‌دهد. رضوانی، مدیرعامل و موسس NPS در بیانیه‌ای گفت که بر اساس اصول فیزیک و تئوری اطلاعات، حسگرها می‌توانند به اندازه کافی خوب ببینند تا مرگ و میر جاده‌ای را به صفر برسانند. این یک تفکر رویا پردازانه و آرزویی نیست و امروزه دستیابی به آن امکان پذیر است.

وی همچنین ادامه داد که ما صرفا بر روی گسترش این فناوری تاریخی متمرکز هستیم که همه چیز را زودتر، واضح‌تر و دورتر می‌بیند تا وسایل نقلیه خودران را با فاصله متوقف کرده و زمان لازم برای رسیدن به تصادفات قابل پیشگیری را به صفر برساند. او همچنین افزود که هنری فورد گفت هدفش این است که هر خانواده کارگری یک ماشین داشته باشد. هدف ما هم این است که کسی عزیزی را در تصادف اتومبیل از دست ندهد.

راب اندرل، رئیس و تحلیلگر اصلی گروه Enderle، اظهار داشت حسگرهای چندگانه که می‌توانند در انواع آب و هوا ببینند و تهدیدات قریب الوقوع را درک کنند و همچنین هوش مصنوعی پیشرفته، در ایجاد آینده‌ای برای مرگ و میر کمتر بسیار مهم هستند. به گفته TechNewsWorld، وی همچنین گفت که با این حال، ما به ارتباطات ابری در خودرو به وسیله نقلیه و ارتباطات ابری بسیار سریع و افزایش پشتیبانی فنی بهینه شده میدانی برای رسیدن به چنین هدفی نیاز داریم.

برای تحقیق چنین رویایی به بیش از یک حسگر نیاز است

راجر سی. لنکتوت، مدیر تحرک متصل به خودرو در Strategy Analytics گفت که در یک تحقیق، مشاوره و تحلیل جهانی همه این موارد مهم هستند. وی همچنین اظهار داشت که به نظر می‌رسد یک عنصر کلیدی گمشده در چشم انداز NPS برای آینده، نیاز به استفاده از زیرساخت‌ها برای اجرای هر طرح خودروی خودران است تا مرگ در تصادفات را به صفر برساند. او همچنین گفت که همه نشانه‌ها حاکی از آن است که وسایل نقلیه کاملا خودکار و بدون راننده یا باید بر روی ریل‌های فیزیکی یا بی‌سیم کار کنند یا به پشتیبانی کافی از محاسبات لبه‌ای مبتنی بر زیرساخت‌ها نیاز دارند.

علاوه بر این، او خاطرنشان کرد که پردازش داده تنها مشکلی نیست که حسگرها در خودروهای خودران با آن مواجه هستند. او گفت در نظر گرفتن قدرت پردازش، سرعت یا کمیت به تنهایی نمی‌تواند مشکل را در ارتباط با انبوهی از حسگرها حل کند و نادیده گرفتن واقعیت محدودیت‌های انتقال چنین اطلاعاتی به صورت سیمی یا بی‌سیم بسیار سخت است. به عبارت دیگر، مسئله صرفا پردازش در ترکیب با حسگرها نیست.

اختراع حسگر پیشرفته‌ای در خودروها

به اعتقاد وی، هدف به صفر رساندن مرگ و میر فقط حول همین یک موضوع نیست. این هدفی است که می‌توان با افزایش کارایی سیستم و تکرار در بهبودهای جانبی، آن را تا حد زیادی بهتر کرد اما شاید هرگز نتوان به صورت کامل به آن دست یافت. این هدفی است که بعید است با حسگرهای فوق العاده NSP محقق شود. Lanctot نیز توضیح داد که همه سنسورها در شرایط و محیط‌های عملیاتی خوب و ضعیف مستعد خرابی هستند و شاید این هدف آن طور که به نظر برسد، خیلی زود محقق نشود.

اندرل می‌گوید که این فناوری در حال حاضر برای ایجاد یک وسیله نقلیه خودران وجود دارد. وی خاطرنشان کرد مسئله این است که باید به عنوان یک فناوری مستقر به حجم بحرانی برسد و ما هنوز این مسیر را شروع نکرده‌ایم. این فناوری پس از استفاده در مقیاس بزرگ باید اصلاح شود و ممکن است برخی از دست اندازها در این مسیر وجود داشته باشد. بدون شک پیاده‌ سازی‌های کم‌هزینه‌تری وجود خواهند داشت که با شکست مواجه می‌شوند یا فروشندگانی مانند تسلا، یک سیستم زیر استاندارد را قبل از اینکه واقعا آماده شود، بیش از حد تبلیغ می‌کنند.

با این وجود، او پیش‌بینی کرد که ما باید بتوانیم تا سال ۲۰۴۰ به این هدف برسیم. در حالی که رساندن مرگ در تصادفات جاده‌ای به عدد صفر ممکن است هدف خوبی باشد، اما واقعا هنوز با رسیدن به آن فاصله زیادی داریم. زیرا واقعا به صفر رساندن مرگ قابل دستیابی نیست زیرا شما همچنان با موقعیت هایی مانند یخ زدگی، رانش زمین، خرابی تجهیزات و رفتار نادرست رانندگان انسان در خودروهای دیگر روبرو خواهید بود. اما می‌توانید این مرگ و میرها را تا ۹۰ درصد کاهش دهید.

بحران در جاده‌ها همچنان یک چالش است

رضوانی برای سرعت بخشیدن به معرفی خودروهای خودران از تولیدات خود، به دولت فدرال توصیه کرد که این قانون مانند قانون کمربند ایمنی همه‌گیر شود. او گفت که دستیابی به هدف صفر کردن مرگ و میر جاده‌ای برای پذیرش رانندگی خودکار ضروری است و هدف استراتژی ایمنی راه‌های ملی ایالات متحده است که اخیرا منتشر شده است و ما باید درک مشترکی از آنچه ممکن است، داشته باشیم و همچنین اراده‌ای برای انجام آن بسیار لازم و ضروری است.

این استراتژی که در ژانویه توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده منتشر شد، تاکید می‌کند که این کشور در جاده‌های خود با بحران مواجه است. در این بیانیه آمده است که تقریبا ۹۵ درصد از مرگ‌های ناشی از حمل‌ونقل این کشور در خیابان‌ها، جاده‌ها و بزرگراه‌های آمریکا رخ می‌دهد و در حال افزایش است. مردم همگی شایسته سفر ایمن در کشورهای خود هستند. انسان‌ها اشتباه می‌کنند و به عنوان مباشران خوب در سیستم حمل و نقل، ما باید تدابیری را برای جلوگیری از مرگ این افراد داشته باشیم. صفر تنها عدد قابل قبول در مرگ و جراحات جدی در جاده‌ها است.

طبق گزارش NPS، رساندن مرگ به عدد صفر کاملا شدنی است. بر اساس اصول فیزیک و تئوری اطلاعات، ما به این نتیجه رسیدیم که حسگرها می‌توانند به اندازه کافی خوب ببینند تا مرگ و میر جاده‌ای را صفر کنند. بر اساس آزمایش نمونه اولیه نشان داده شده از پلتفرم سنجش و پردازش NPS، به این نتیجه رسیده‌ایم که فناوری تجاری قابل دوام و مقیاس پذیر برای انجام این کار وجود دارد و ساخت چنین سیستمی واقع بینانه است. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا بشر در نهایت می‌تواند چنین هدفی را محقق کند؟!

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، واقعا این حسگرها به راننده ها خیلی کمک میکنه برای جلوگیری از حوادث، مثلا حسگر فاصله از خودروی جلویی که وقتی راننده زیاد به خودروی جلویی خودش نزدیک میشه حسگر بهت اخطار میده یا نهایت باترمز گرفتن و کم کردن سرعت فاصله و بازم زیاد میکنه، یا حسگر انحراف از خیابان که نمیزاره خودرو به اطراف بره یا کشیده بشه، این حسگرها بخصوص برای مواقعی خوبه که خدایی نکرده راننده یکدفعه حالش بد میشه مثل سکته کردن در حین رانندگی که البته باید رانندگی خودران هم داشته باشه مه اینطور مواقع خود ماشین بره کنار خیابان وایسته و درهمون حال حسگری هم باشه که تشخیص بده حال راننده بده و همون لحظه مه تشخیص داده با اورژانس تماس بگیره، روز به روز با پیشرفت این حسگرها رانندگی آسونتر میشه و اتفاقات و حوادث رانندگی هم کمتر، ولی خب بدبختانه خودروهایی که داخل کشور ما ساخته میشن از این حسگرها بی نصیب هستن حتی ساده ترین حسگرها، اابته با وارد شدن خودروهای چینی این حسگرهاهمراه با خودرو بیشترشدن.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان