حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمالا اینتل با پردازنده های نسل پانزدهم Arrow Lake به رقابت با M1 اپل بپردازد

اینتل یکی از بزرگان حوزه سخت‌افزار و فناوری‌‌های نوین است. اگرچه نباید اینتل و اپل را رقیب تمام قد یکدیگر در نظر بگیریم، اما حرکت بزرگ اپل به سمت معماری Arm و نتایج درخشان آن در بخش پردازشی و مصرفی، همه شرکت‌ها را به یک رقابت ناخواسته با اپل واداشت. حال به گفته بسیاری، احتمالا اینتل با پردازنده های نسل پانزدهم Arrow Lake به رقابت با M1 اپل بپردازد و آغازی بر تلاش‌های سنگین این غول حوزه فناوری برای کنار زدن اپل باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

پردازنده های نسل پانزدهم Arrow Lake اینتل و آغاز رقابتی جدید با اپل

با نگاهی اولیه به مشخصات و تاریخ عرضه احتمالی پردازنده‌های موبایل نسل پانزدهم Arrow Lake-P اینتل، باید گفت که حتی هنوز فرصتی برای آزمایش تراشه‌های نسل دوازدهم Alder Lake-P آن نداشته‌ایم. این افشاگری به لطف نقشه راه اخیر فاش شده از سری Intel Gen Arrow Lake است و نشان می‌دهد که چگونه اینتل قصد دارد با تراشه‌های M1 Pro/Max اپل که تاکنون توانسته‌اند در بخش گرافیکی از اینتل پیشی بگیرند، رقابت کند.

به نظر می‌رسد Arrow Lake اینتل بر اساس معماری Lion Cove و Skymont به ترتیب برای هسته‌های Performance و Efficiency ساخته خواهد شد. نقشه راه سرمایه گذاری این شرکت به TSMC N3 اشاره می‌کند که به این معنی است تراشه‌های مورد بحث، از فرآیند و تکنولوژی N3 TSMC استفاده خواهند کرد.

درگیری اینتل با اپل؟ اینتل با tsmc مذاکره میکند!

همچنین در افشای این اطلاعات، ذکر شده است که CPU ها از هسته‌های عملکردی و کارآمدتری، به ویژه پیکربندی های ۶+۸ استفاده می‌کنند. گفته می‌شود تعداد هسته‌های آن نیز همانند تراشه نسل چهاردهم، برابر با ۱۴ هسته است.

پردازنده های نسل پانزدهم Arrow Lake

با این حال، APU های Arrow Lake-P از حداکثر ۳۲۰ واحد اجرای گرافیکی استفاده می‌کنند که مطمئنا عملکرد گرافیکی برای هر لپ‌تاپ مبتنی بر گرافیک یکپارچه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

اگرچه اینتل همچنین تراشه‌هایی را برای محصولات دسکتاپ نیز عرضه خواهد کرد، اما تمرکز اصلی این شرکت حالا بر روی موبایل است تا به طور خاص مک بوک پرو ۱۴ اینچی و مک بوک پرو ۱۶ اینچی اپل را هدف قرار دهد. با توجه به آنچه که از این شایعات می‌دانیم، تراشه اینتل، ظاهرا تراشه‌های M1 اپل را با ۱۴ هسته در مقایسه با ۱۰ هسته (اپل) شکست می‌دهد.

شرکت Arm می خواهد اینتل و AMD را با یک پردازنده بزرگ ۱۹۲ هسته ای نابود کند

به گفته وب سایت خبری TechRadar، طبق نقشه راه، لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های Arrow Lake-P در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شوند. اما از آنجایی که این اطلاعات هنوز فاش نشده‌اند، تا زمانی که اینتل رسما آن را تأیید نکند، قابل اتکا نیست و نباید با اطمینان درباره آن سخن گفت.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا تلاش‌های اینتل در نهایت می‌تواند به پادشاهی اپل در حوزه پردانده‌های موبایل و لپ‌تاپ پایان دهد؟ به نظر شما، اینتل بیش از هر کاری، به چه چیزی برای رقاب با اپل نیاز دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان