بازار تبلتها همیشه یک بازار عجیب و غریب بوده است. دلیل این موضوع هم آن است که عموما اقبال و توجه کمتری از به این بازار، نسبت به سایر محصولات وجود داشته است. اما بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، حالا عرضه تبلت در بازار چین به بالاترین رشد خود در ۷ سال اخیر رسیده است و نیز اپل بیشترین حجم از این عرضه و فروش را به خود اختصاص داده است. با ترنجی همراه باشید.
قبل از شیوع و همهگیری ویروس کرونا، بازار جهانی تبلتهای از نظر میزان عرضه بسیار دلسرد کننده بود. با این حال، با افزایش تقاضا برای دستگاههایی با نمایشگر بزرگ، بازار تبلتها اکنون در حال تجربه یک رشد فوقالعاده است. طبق گزارش IDC، در بازار تبلتهای چین در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۸.۴۶ میلیون دستگاه عرضه شده است. این رقم یک افزایش سالانه ۲۱.۸ درصدی نسبت به آمار مشابه سال گذشته نشان میدهد. علاوه بر این، این آمار، بالاترین نرخ رشد در هفت سال گذشته است.
آمار فروش تبلت و نوت بوک فصل سوم ۲۰۲۱: قدرتنمایی اپل در هر دو جبهه
از سوی دیگر، عرضه جهانی تبلت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ با کاهش ۱۱.۹ درصدی نسبت به سال قبل، به ۴۵.۵۴ میلیون دستگاه رسیده بود. دلیل کاهش این آمار، در واقع کاهش تقاضای کاربران بود. در کل سال ۲۰۲۱، کل عرضه جهانی تبلت با ۲.۹ درصد افزایش سالانه به ۱۶۸ میلیون دستگاه رسید که بالاترین آمار از سال ۲۰۱۶ تا به امروز است. در بازار جهانی، اپل با سهم ۳۴.۲ درصدی از بازار، نسبت به سایر رقبا بسیار جلوتر است.
دادهها نشان میدهد که اپل در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۵۷.۸ میلیون آیپد به فروش رسانده است. این آمار یک افزایش ۸.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و سهم بازار این شرکت را به ۳۴.۲ درصد رسانده است. در حالی که اپل در جایگاه اول قرار دارد، عرضه محصولات سامسونگ و لنوو در جایگاه دوم و سوم است که کمتر از میزان عرضه و فروش محصولات اپل است. این موضوع نشان از تسلط این شرکت در بازار تبلتهای چیت دارد دارد.
قابل ذکر است که اوپو و سایر سازندگان دیگر مانند شیائومی، در حال ورود به بازار تبلتها هستند. این ورود ممکن است تغییرات عمدهای را در آینده این بازار ایجاد کند. اما از سوی دیگر، بازیگران اصلی نیز افزایش سرمایه گذاری را در کنار سیاستهای بهتر اتخاذ میکنند.
تحلیلگران IDC اعلام کردهاند که در حال حاضر توسعه سخت افزاری تبلتها جدی است و تنها میتوان به بهینهسازی نرم افزارها و سیستمها برای بهبود تجربه کاربری و افزایش جذابیت و رقابت این محصولات تکیه کرد. اما سال ۲۰۲۲ نیز سال بهینه سازی محصول و ارائه فناوریهای جدید است. بهبود و گسترش خط تولید محصولات و تنظیم و مدیریت محصولات، چند سناریو قابل توجهی است که احتمالا توسط شرکتها صورت میگیرد. همچنین باید گفت که پیشرفتهایی در فناوری تبلتها مانند افزایش کیفیت صفحه نمایش و همچنین توجه به محیط زیست سیستم نیز وجود خواهد داشت.
بازار تبلتها روز به روز بسیار جذاب میشود و سازندگان بزرگ نیز شروع به بهینه سازی پلتفرم خود کردهاند. در حال حاضر اندروید 12L یک سیستم و رابط کاربری مخصوص برای تبلتها و به طور کلی، برای محصولاتی با نمایشگرهای بزرگ است. به بیان دقیقتر، این رابط کاربری برای تبلتها، صفحه نمایشهای بزرگ و گوشیهای هوشمند تاشو بهینه شده است. با این وجود، میتوان گفت که، کاربران بیشتری در آینده تبلتها را به عنوان یک گزینه خوب و ایدهآل در نظر میگیرند.
به گفته GizChina، فناوریهای بیشتری برای عرضه در بازار و صنعت تبلتها در راه است. زمانی که توسعه این فناوریها به اندازه کافی پیشرفت کرده باشد، بازار تبلتها میتواند به رشد خود ادامه دهد. با این حال، با توجه به علاقه بسیاری از برندها نسبت به بازار تبلت، این رقابت همچنان در حال افزایش است. با این وجود، عبور و سبقت گرفتن هر شرکتی از اپل در بازار جهانی تبلتها، نیازمند تلاش جدی و ارائه یک محصول بی نقص است.
نظر شما در این مورد چیست؟ آیا بازار تبلتهای چین بازهم در سالهای آینده رشد خواهد کرد؟