حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه داینامیک رنج عکس های خود را افزایش دهیم؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | آموزش و راهنمایی، تصویربرداری

ممکن است جزئیات زیادی در عکس های شما وجود داشته باشد که شما آنها را نمی‌بینید. خبر خوب این است که معمولا می‌توانید به این جزئیات با افزایش داینامیک رنج عکس، دسترسی داشته باشید.

برای افزایش داینامیک رنج راهکار های متفاوتی وجود دارد

پیش از شروع هر توضیحی بیایید ببینیم اصلا رنج دینامیکی به چه معناست. در عکاسی و فیلمبرداری، داینامیک رنج به محدوده نور قابل مشاهده در یک صحنه اشاره دارد. اگر رنج دینامیکی عکس های شما مطلوب نباشد احتمالا جزئیات تصویر در قسمت های کم نور به سمت تیرگی گرایش پیدا کرده و دیده نمی‌شوند. به همین ترتیب در نزدیکی منابع نوری یا نقاط روشن عکس نیز ممکن است جزئیات از دست بروند.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید نقاط تاریک تر تصویر (که قسمت بیشتری از عکس را نیز تشکیل می‌دهند) به نقاط روشن تر ترجیح داده شده و جزئیات قسمتی که با فلش مشخص شده دیگر قابل مشاهده نیستند. این تصویر با یک گوشی هوشمند گرفته شده است. تلفن های هوشمند به دلیل سنسور های کوچک‌تر معمولاً داینامیک رنج محدود تری نسبت به دوربین های عکاسی دارند.

عکسی با داینامیک رنج محدود

هر چه دوربین شما بتواند دامنه دینامیکی بیشتری بگیرد، جزئیات بیشتری هنگام ویرایش عکس در اختیار شما قرار می‌گیرد. اصطلاح محدوده دینامیکی در زمینه های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این زمینه ها تلویزیون‌ و نمایشگرهایی با رنج دینامیکی بالا (یا HDR) است. در حال حاضر، بسیاری از تلفن‌های هوشمند نیز از این ویژگی‌ برخوردارند. این نمایشگرها بر اساس یک اصل مشابه عمل می‌کنند، زیرا می‌توانند در هر زمان محدوده بالاتری از نقاط برجسته و سایه‌ ها را در مقایسه با فناوری قدیمی رنج دینامیکی استاندارد (SDR) نشان دهند.

عکاسی با فرمت RAW به شما کمک خواهد کرد

اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از یک عکس ببرید، در صورت امکان با فرمت RAW عکس بگیرید. این فرمت تا حد امکان جزئیات را در یک صحنه ثبت می‌کند. البته لازم به ذکر است که دقیقا به همین علت، عکس های RAW بسیار حجیم از همتایان JPEG یا HEIC خود هستند. به عنوان مثال، یک عکس RAW با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل از یک دوربین بدون آینه سونی APS-C حدود ۲۵ مگابایت فضا را اشغال می کند. در حالی که یک عکس با فرمت JPEG در تنظیمات «Fine» از همان دوربین تنها حدود ۷ مگابایت حجم خواهد داشت. عکس هایی با رزولوشن پایین تر که توسط گوشی های هوشمند گرفته شده اند، در صورت استفاده از فرمت های HEIC یا JPEG تنها چند مگابایت از حافظه ذخیره سازی شما را اشغال خواهند کرد.

عکاسی با فرمت RAW باید انتخابی آگاهانه باشد. زمانی که می‌دانید می‌خواهید از عکس گرفته شده برای شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید، احتمالا استفاده از فرمت مذکور انتخاب منطقی نخواهد بود. زیرا حافظه ذخیره سازی دستگاه شما به سرعت پر خواهد شد. اما اگر می‌خواهید عکسی را با فرمت RAW توسط گوشی هوشمند خود تهیه کنید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید! اگر از آیفون های جدید استفاده می‌کنید تنها نیاز است که با ویژگی ProRAW عکس بگیرید. اما اگر از آیفون های قدیمی استفاده می‌کنید باید با نصب برنامه هایی از این ویژگی دستگاه خود استفاده کنید. در تلفن های هوشمند اندرویدی نیز معمولا عکاسی با فرمت RAW در رابط کاربری دوربین دیده می‌شود. اما اگر برنامه Camera گوشی هوشمند شما از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید یا نصب یرنامه هایی مانند ProCam X و Open Camera با فرمت RAW به عکاسی بپردازید.

گوشی‌های هوشمند کوچک و راحت هستند، اما با عکاسی با دوربین‌های SLR دیجیتال یا بدون آینه قابل مقایسه نیستند. این دستگاه ها دارای سنسورهای بسیار بزرگ‌تری هستند که نور بیشتری جذب می‌کند و در نتیجه ثبت جزئیات و کیفیت کلی عکس بالاتر خواهد رفت. بسیاری از دوربین‌های کامپکت از جمله دوربین‌های سری RX100 سونی و دوربین‌های GR ریکو نیز امکان عکاسی با فرمت RAW را در اختیار شما می‌گذارند.

همان‌طور که وب‌سایت HowToGeek اشاره می‌کند، یکی از نکات مهم در افزایش داینامیک رنج، توجه به نوردهی در هنگام ثبت عکس است. اگر صحنه ای که در حال ثبت آن هستید به طور مساوی دارای نقاط روشن و تاریک است، نوردهی را در نیمه خود قرار دهید. اما اگر صحنه مورد نظر شما دارای نقاط تاریک زیادی است، نوردهی را افزایش دهید و همینطور بالعکس.

چگونه محدوده دینامیکی را با استفاده از ویرایش عکس افزایش دهیم؟

هیچ «راه درست» واحدی برای ویرایش عکس وجود ندارد. ممکن است ترجیح دهید کارهایی متفاوت از مراحل زیر انجام دهید، و این موضوع اشکالی ندارد. آنچه که بسیار مهم است این است که بدانید تنظیمات مختلف چگونه بر عکس شما تأثیر می گذارد. همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین راه برای یادگیری، آزمایش است.

عکس پیش از شروع ادیت

این مراحل باید تقریباً روی تمام نرم افزار های ویرایش عکس، از برنامه های شاخص مانند فتوشاپ و لایت روم و یا ختی گزینه های معقول تر مانند Affinity Photo در دسترس باشد. حتی می‌توانید از نرم‌افزارهای رایگانی مانند GIMP، برنامه‌های Apple Photos در macOS یا موبایل، یا Google’s Snapseed برای اندروید و iOS استفاده کنید. همان‌طور که می‌توانید ببینید عکس مورد نظر ما برای ویرایش یک صحنه از یک غروب دل انگیز است(: این عکس توسط دوربین سونی A6500 با فرمت RAW گرفته شده است.

در حالی که تماشای صحنه دلپذیر است، اما تشخیص جزئیات بسیار دشوار است. ما برای بازگرداندن برخی از جزئیات با کاهش هایلایت و افزایش سایه ها شروع می کنیم (به تصویر زیر توجه کنید). پس از انجام این کار ها تشخیص خورشید و همچنین جزئیات چادر بسیار راحت تر خواهد بود.

پس از انجام این مراحل متوجه خواهید شد که از کنتراست تصویر کاسته شده است. بنابراین با استفاده از هر نرم افزاری که در حال ویرایش عکس هستید کمی کنتراست عکس خود را افزایش دهید. مراقبت باشید که چندان کنتراست را افزایش ندهید زیرا تمام کارهایی که از ابتدا انجام دادید را خنثی خواهد کرد. اگر می‌خواهید نقاط سیاه تصویر را کاهش دهید می‌توانید از گزینه clarity استفاده کنید. دقت کنید که از این گزینه نیز بیش از حد استفاده نکنید.

خروجی نهایی پس از اتمام ویرایش

در نهایت با انجام تغییرات فوق‌الذکر در کمتر از چند دقیقه به عکس نهایی مورد نظر خود رسیده ایم. اکنون می‌توان جزئیات بیشتری از چادر و شکل خورشید را مشاهده کرد. همچنین عکس گرم تری را نیز در اختیار داریم.

حالت HDR به افزایش داینامیک رنج کمک خواهد کرد

با استفاده از حالت HDR دستگاه شما در لحظه چندین عکس گرفته و آن ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا در نهایت داینامیک رنج بالاتری داشته باشید. البته استفاده از این روش کم و کاستی هایی دارد و برای همه صحنه ها کاربردی نخواهد بود.

داینامیک رنج در عکاسی چیست و چه تأثیری در آن دارد؟

برای ثبت نتایج مناسب به وسیله HDR باید تمام عکس های گرفته شده دقیقاً یکسان باشند. بنابراین اگر سوژه شما موج های دریا، برگ درختان (به ویژه در هنگام وزش باد) و یا هر جسم متحرک دیگری است با خروجی مصنوعی و غیرطبیعی مواجه خواهید شد.

نظر شما چیست؟ چه راهکار های دیگری برای افزایش داینامیک رنج سراغ دارید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی