حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شارژ کردن گوشی در اتاق خواب ممکن است منجر به چاقی و دیابت شود

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پزشکی و سلامت

گوشی‌های هوشمند که تقریبا بیش از یک دهه است وارد زندگی ما شده‌اند، توانسته‌اند به شدت روی سبک زندگی ما تاثیر بگذارند. به همین دلیل چیزی که سبب می‌شود تا نکات منفی این گجت‌های محبوب پر رنگ‌تر شود، تاثیرات جدی و مخرب آن‌ها بر سلامتی انسان است. اخیرا نتایج تحقیقاتی نشان می‌دهد که شارژ کردن گوشی در اتاق خواب ممکن است منجر به چاقی و دیابت شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

شارژ کردن گوشی در اتاق خواب ممکن و عواقب سنگینی که سلامتی انسان را از بین خواهد برد

اخیرا گزارشی با این توضیح که چگونه شارژ کردن گوشی‌های هوشمند در اتاق خواب بر ترشح ملاتونین تأثیر می‌گذارد، توجه همه را به خود جلب کرده است. ملاتونین هورمونی است که در غدهٔ صنوبری (غدهٔ کوچکی در مغز) تولید می‌شود و به تنظیم چرخهٔ خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد.

طبق گزارش رسانه‌ها و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دانشمندان انگلیسی به این نتیجه رسیده‌اند که یک محیط خواب تاریک برای تولید ملاتونین در بدن لازم است. این موضوع می‌تواند حتی متابولیسم انسان را بهبود بخشد و کیفیت خواب را افزایش دهد.

اگر از لپ تاپ زیاد استفاده می کنید، حتما بخوانید

اگر موبایل یا تبلت خود را در اتاق خواب شارژ کنید، این موضوع بر ترشح ملاتونین در بدن تاثیر می‌گذارد. نتیجه این امر عدم تعادل متابولیسم خواهد بود و علائمی مانند چاقی و دیابت را نیز ممکن است به دنبال داشته باشد.

این تحقیق همچنین ادعا می‌کند که در حالت آماده به کار، مقدار تشعشعات الکترومغناطیسی تلفن همراه ۲.۳ میلی گاوس است. پس از اتصال دستگاه به شارژر، این رقم به ۳.۴ میلی‌گاوس افزایش می‌یابد. همچنین مقادیر تشعشعات الکترومغناطیسی تلفن همراه در فواصل ۵ سانتی متر، ۱۰ سانتی متر و ۱۵ سانتی متر به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۰.۳ میلی گاوس است.

شارژ کردن گوشی در اتاق خواب

همانطور که می‌بینیم، مقدار تشعشعات تلفن همراه در دو حالت مختلف در حال کار و روشن متفاوت است. هرچه از تلفن همراه دورتر باشید، مقدار تاثیرگذاری تشعشعات الکترومغناطیسی آن نیز کمتر است. بنابراین، محققان توصیه می‌کنند هنگام خواب تلفن همراه خود را خاموش کنید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بهتر است تلفن همراه خود را داخل اتاق خواب نیاورید.

پس با این توضیحات باید متوجه شده باشید که نباید گوشی تلفن همراه خود را برای شارژ شدن در اتاق خوابتان قرار دهید یا حتی آن را کنار بالش خود قرار دهید. هنگامی که گوشی هوشمند شما شارژ می‌شود، مقدار کمی تشعشعات الکترومغناطیسی تولید می‌کند. حتی اگر از دستگاه استفاده نکنید بازهم این موضوع در حال رخ دادن است. علاوه بر این، بهتر است قبل از رفتن به رختخواب، سایر لوازم خانگی را نیز از برق بکشید.

خواب راحت شبانه با پوشیدن جوراب

این یافته‌ها جدید نیستند و به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردند

در سال ۲۰۱۴، محققان دانشگاه گرانادا و کارشناسان دانشگاه منچستر در این مورد تحقیقاتی انجام داند. هر دوی آن‌ها با این موضوع موافق بودند که استفاده از کامپیوتر یا گوشی هوشمند در شب می‌تواند باعث چاقی انسان شود. علاوه بر این، آیوی چونگ (Ivy Cheung) از دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو گفت که سه ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی غنی شده، به شدت بر گرسنگی و متابولیسم گلوکز تأثیر می‌گذارد.

ما همچنان مشتاق این موضوع هستیم که بفهمیم چگونه تغییر در الگوی خواب و بیداری ممکن است باعث دیابت و چاقی شود. ما همچنین در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا شرایط خواب بهتر، تأثیر مثبتی بر مواردی مانند دیابت و چاقی دارد یا خیر. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد شب‌ها که تاریکی می‌رسد و ملاتونین افزایش می‌یابد، باید از دستگاه‌های هوشمند دوری کنیم و بخوابیم.

کمتر از ۵ ساعت خواب شبانه چه بلایی سر شما می‌آورد؟!

به گفته gizchina، هنگامی که خورشید طلوع می‌کند، ترشح ملاتونین را مسدود می‌کند. این چرخه روشنایی و تاریکی برای بدن ما خوب است تا تغییرات محیط را پیش‌بینی کند. بنابراین، اگر در زمان خاصی از شب تا نزدیک اوایل صبح در معرض نور باشید، این موضوع ترشح ملاتونین را مختل می‌کند و این می‌تواند به تغییر در متابولیسم کمک کند و همچنین سبب می‌شود که مدت زمان خواب شما کوتاه و ناکافی باشد.

۱۱ موردی که شاید درباره خوابیدن نمی‌دانستید!

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما شب‌ها از گوشی یا تبلت خود استفاده می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان