حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ممکن است اپل مجبور به قرار دادن روش های نصب جانبی در iOS شود

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، سیاست

بی راه نیست اگر بگوییم که اپل پیوند خاصی با کلمه انحصار دارد. این انحصارها گرچه سبب محدودیت‌هایی می‌شوند، اما همانطور که این شرکت می‌گوید، این محدودیت، امنیت دستگاه کاربران را افزایش می‌دهد و آن‌ها را از خطرات احتمالی در امان نگه می‌دارد. با این حال، اخباری منتشر شده است که گویا ممکن است اپل مجبور به قرار دادن روش های نصب جانبی در iOS شود. با ترنجی همراه باشید.

اجبار اپل به قرار دادن روش های نصب جانبی در iOS؛ درست یا غلط…؟

به نظر می‌رسد که اپل این بار هم بدشانس باشد و اوضاع مطلبق میلش پیش نرود، حداقل در کمیته قضایی سنا اینطور است. اخیرا اپل به چند سناتور نامه نوشته و از آن‌ها خواسته است که قانون پیشنهادی سنا که این شرکت را مجبور به قرار دادن روش‌های نصب جانبی در iOS می‌کند، رد نمایند. با این حال، AppleInsider گزارش داده است که این قانون در کمیته قضایی سنا تصویب شده است و هم‌اکنون توسط اعضای سنا مورد بحث قرار گرفته است.

اگر قانون Open Markets پذیرفته شود، ممکن است اپل مجبور شود تا روش های نصب جانبی را در آیفون و آیپد مجاز کند. قانون Open Markets یا بازارهای باز، لایحه‌ای است که اپل را مجبور می‌کند تا اصولا به کاربران اجازه دهد برنامه‌ها را از مکان‌هایی غیر از اپ استور اپل دانلود و نصب نمایند. این فانون اکنون از کمیته قضایی سنا خارج شده و برای رای گیری به مجلس سنا می‌رود.

اعضای کمیته قضایی سنا این قانون پیشنهادی را تقریبا به اتفاق آرا تصویب کرده‌اند. بر اساس گزارش رسانه ها، نسبت آرا ۱ به ۲۱ بوده و تنها عضوی از کمیته که به قانون پیشنهادی رای منفی داده است، سناتور جان کورنین (John Cornyn) است.

روش های نصب جانبی در iOS

قانون Open Markets یک لایحه ضد انحصار است که محدودیت‌های بیشتری را برای شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل و گوگل ایجاد می‌کند. در صورت پذیرش این قانون، شرکت‌های مذکور از ممنوعیت روش‌های بارگذاری جانبی بر روی پلتفرم خود منع خواهند شد. این چیزی است که اپل نگرانی‌ها و مشکلاتی با آن داشته است، زیرا این شررکت همچنان موضوع حریم خصوصی و کلاهبرداری‌های احتمالی در گوشی‌های هوشمند خود را جدی می‌داند و در صورتی که این لایحه به یک قانون تبدیل شود، این شرکت مجبور به قرار دادن روش های نصب جانبی خواهد شد.

سناتور مارشا بلکبرن (Marsha Blackburn) در توئیتر گفته است که تصویب قانون Open Markets از کمیته قضایی سنا ما را یک قدم به امضای این قانون و عملی شدن آن نزدیک‌تر می‌کند. لایحه مذکور به کاربران این امکان را می‌دهد که برنامه‌ها را مستقیما از فروشگاه‌های خارجی دانلود و نصب کنند. بدین ترتیب کاربران مجبور نیستند از فروشگاه رسمی و اصلی اپل برنامه‌ها را دانلود و نصب نمایند.

علاوه بر این، قانون بازارهای باز، شرکت‌ها را از الزام توسعه‌دهندگان به استفاده از سیستم‌های پرداخت اصلی خود منع می‌کند و همچنین استفاده غول‌های فناوری از اطلاعات غیر عمومی برای رقابت با توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های کوچک‌تر را ممنوع می‌کند.

آیا اپل و گوگل به‌واقع راهبرد انحصار را در قبال فروشگاه های برنامه خود در پیش گرفته‌اند؟

سناتور امی کلوبوچار (Amy Klobuchar) که یکی از حامیان اصلی این لایحه است، اظهار داشت که این قانون قوانین جدیدی را برای فروشگاه‌های اپلیکیشن ایجاد می‌کند و بنابراین به ایجاد عدالت در رقابت کمک می‌کند. علاوه بر این، این لایحه بازار اپلیکیشن‌های نوآورانه و رقابتی را نیز تضمین می‌کند. این لایحه اکنون یک قدم به قانون شدن خود نزدیک‌تر شده است.

چرا اپل نمی‌خواهد این قانون تصویب شود؟!

همانطور که قبلا گفته شد، خود اپل یکی از مخالفان جدی این قانون پیشنهادی بوده است. این شرکت چند نامه به اعضای قوه قضاییه سنا ارسال کرده و توضیح داد که چگونه این لایحه می‌تواند به حریم خصوصی، امنیت و انتخاب کاربران آسیب برساند. نامه‌ای که اپل درباره این لایحه فرستاده است، توسط تیم پودرلی (Tim Powderly)، رئیس امور دولتی اپل در قاره آمریکا نوشته شده و برای اعضای ارشد کمیته قضایی سنای آمریکا ارسال شده بود.

پودرلی نوشته بود که این قانون در صورت عدم اصلاح، باعث می‌شود پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی از رویه‌های مشتری مدارانه اپ استور اجتناب کنند. علاوه بر این، اپل تأکید می‌کند که این لایحه به حریم خصوصی کاربر آسیب می‌زند و عدم اطمینان قانونی و مسئولیت‌های گسترده‌تری ایجاد می‌کند و همچنین انتخاب مصرف‌کننده نیز پایمال می‌کند.

دادستان‌های ۳۵ ایالت در آمریکا از اپیک گیمز دربرابر رفتار انحصاری اپل حمایت می‌کنند

اپل در مورد روش‌ های جانبی نصب برنامه‌ها در آیفون یا آیپد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. Powderly نوشته است که این قانون به کلاهرداران این امکان را می‌دهد که از حریم خصوصی و حفاظت‌های امنیتی اپل فرار کنند و برنامه‌ها را بدون بررسی‌های امنیتی لازم، منتشر کنند. همچنین در نامه آمده است که تصویب چنین قانونی موجب تشدید توسعه بدافزارها، افزایش اشکال مختلف کلاهبرداری و افزایش بهره‌برداری از داده‌های شخصی کاربران خواهد شد.

به گفته phonearena، پیش از این در ماه ژانویه، لایحه دیگری در دست بررسی قرار گرفت که اپل با آن مخالفت شدیدی داشت. این شرکت نامه‌ای به سناتور دیک دوربین (Dick Durbin)، امی کلوبوچار (Amy Klobuchar,) و مایک لی (Mike Lee) ارسال کرد و در آن گفت که لوایح ضد انجصاری می‌تواند امنیت و حریم خصوصی کاربران را در آیفون‌ها به طریق مختلف تضعیف کند. این نامه تقریبا چیزی شبیه به نامه‌ای است که این شرکت در رابطه با قانون بازارهای آزاد ارسال کرده بود.

هراس توسعه دهندگان اپلیکیشن از سیاست های ضد انحصار اپل و گوگل

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا چنین قانونی موجب کاهش امنیت پلتفرم iOS خواهد شد؟

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان