حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل و سامسونگ بزرگترین خریداران تراشه در جهان در سال 2021 بوده‌اند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، پردازشگرها، سامسونگ

مؤسسه تحقیقات آماری گارتنر اخیراً اعلام کرده است که مجموع ارزش خرید تراشه توسط شرکت‌های فناوری در سال 2021، 583.477 میلیارد دلار برآورد شده که افزایش 25.1 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. کمپانی اپل با خرید نیمه‌هادی‌ها به ارزش 68.269 میلیارد دلار جایگاه اول را به خود اختصاص داده که نسبت به سال 2020، افزایش 26.0 درصدی داشته است. در سال 2021، عملکرد اپل در تجارت گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی چشمگیر است؛ به‌طوری‌که سری آیفون 12 و آیفون 13 به مدل‌های برتر در زمینه‌ی فروش تبدیل شده‌اند. درکنار برند آمریکایی، سامسونگ نیز در جایگاه دوم به‌عنوان بزرگترین خریداران تراشه در سال 2021 شناخته می‌شود.

بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱

سامسونگ الکترونیکس با خرید تراشه به ارزش 45.775 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته که نسبت به سال گذشته، 28.5 درصد افزایش داشته است. غول فناوری کره‌ای همچنین بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند و تلویزیون در جهان شناخته می‌شود. این کمپانی همچنین تولیدکننده شماره یک نیمه‌هادی‌های حافظه و رتبه دوم در تولید تراشه را دراختیار دارد. از این میان، دو واحد تجاری Samsung Electronics Device Experience (DX) و Samsung Electronics Devices Solutions (DS) بیشترین خریداران تراشه در زیرمجموعه سامسونگ می‌باشند.

Lenovo چین و BBK Electronics نیز به‌ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. حجم خرید لنوو 25 میلیارد دلار بوده، درحالی‌که حجم خرید BBK Electronics حدود 23 میلیارد دلار برآورد می‌شود. خرید این دو کمپانی نسبت به سال قبل به‌ترتیب 32.9 درصد و 63.8 درصد افزایش یافته است. لنوو، بزرگ‌ترین سازنده رایانه‌های شخصی در جهان، خرید پردازنده‌ها، پردازنده‌های گرافیکی و حافظه خود را افزایش داده است. BBK Electronics نیز گوشی‌های هوشمند خود تحت برندهای Oppo ،Vivo و Realme را می‌فروشد که در رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان قرار دارند.

بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱

بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱

دل، شیائومی و هواوی از BBK Electronics عقب‌ترند. خرید دل 21.092 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل 25.4 درصد افزایش یافته است. شیائومی و هواوی نیز به‌ترتیب 17.251 و 15.382 میلیارد دلار نیمه‌هادی خریداری کرده‌اند. در مقام مقایسه نسبت به سال گذشته، خریدهای شیائومی 68.2 درصد افزایش یافته، اما خریدهای هواوی 32.3 درصد کاهش یافته است. در بین 10 شرکت برتر، تنها هواوی خرید خود را کاهش داده است.

دل ازنظر سهم بازار در رتبه دوم رایانه‌های شخصی در جهان قرار دارد. شیائومی نیز سومین سازنده گوشی هوشمند در جهان به‌شمار می‌رود. هواوی ممکن است از 10 تولیدکننده برتر گوشی در جهان خارج شود، اما در بازار تجهیزات مخابراتی در رتبه بالایی قرار دارد. این شرکت پیش‌تر برند تلفن همراه خود یعنی Honor را که اکنون در رتبه هفتم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند قرار دارد، از خود جدا کرده بود.

گارتنر در گزارش خود آورده است:

«سازندگان نیمه‌هادی در سال 2021 تراشه‌های بیشتری نسبت به سال 2020 عرضه خواهند کرد، اما بازهم تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. میانگین قیمت‌های فروش نیمه‌هادی (ASP) نیز درحال افزایش است. در سال 2021، واحدهای میکروکنترلر (MCU) و ASP برای مدارهای مجتمع منطقی همه‌منظوره (IC) 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافتند.»

کمبود قابل‌توجه تراشه در صنعت وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود تولیدکنندگان بزرگ به‌دنبال تولید و عرضه بیش از پیش تراشه باشند. بر اساس گزارش‌ها، کمبود تراشه تا سال 2023 ادامه خواهد داشت. در بازار گوشی‌های هوشمند، اپل درحال‌حاضر پایدارترین عرضه تراشه را دراختیار دارد.

نظر شما درباره‌ی آمار بزرگترین خریداران تراشه در سال ۲۰۲۱ و سهم بالای اپل و سامسونگ از این میزان چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی