حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسیده است

شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین، با وجود مزایا و فواید بی شماری که دارند، اما همواره محلی برای سو استفاده کلاهبرداران نیز هستند. بی شک با این مسئله آشنا هستید که کلاهبرداری آنلاین چگونه صورت می‌پذیرد. بر اساس اخبار و اطلاعات به دست آمده، در سال ۲۰۲۱، کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی به اوج خود رسیده است. با ترنجی همراه باشید.

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی؛ یک معضل قدیمی و تمام نشدنی…!

آمار ارائه شده از سوی کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نشان می‌دهد که کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. FTC ادعا می‌کند که یک چهارم کل کلاهبرداری‌های صورت گرفته در سال، در رسانه های اجتماعی اتفاق افتاده است. به طوری که قربانیان در طول سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷۰ میلیون دلار را از دست داده‌اند که به طور متوسط معادل ​​حدود ۴۶۰ دلار در هر کلاهبرداری می‌باشد.

هک شدن اکانت های سرشناس در توییتر با هدف کلاه برداری با بیت کوین

این آمار و ارقام به دست آمده، یک افزایش ۱۸ برابری نسبت به ۴۲ میلیون دلار کلاه برداری شده در تنها پنج سال پیش را نشان می‌دهد. اگرچه قبلا این جمعیت مسن‌تر و ساده لوح بودند و به راحتی مورد کلاهبرداری قرار می‌گرفتند، اکنون گویا این روند در حال تغییر است. زیرا قربانیان کلاه‌ برداری حالا از سنین ۱۸ تا ۳۹ ساله تا ۲.۴ برابر بیشتر از افراد بالای ۴۰ سال مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی

کلاهبرداری با روش‌های عاشقانه، سرمایه گذاری و ارزهای دیجیتال

از بین مجموعه روش‌های مختلفی که کلاهبرداران برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند، دو روش از همه محبوب‌تر است. یکی روش عاشقانه و دیگری روش سرمایه‌گذاری. وقتی صحبت از کلاهبرداری‌های عاشقانه به میان می آید، موضوع کاملا ساده است. ابتدا فردی با هویت جعلی (مثلا در فیس‌بوک یا اینستاگرام) یک درخواست دوستی یا دنبال شدن را ارسال می‌کند، پس از تایید شدن و شروع به صحبت، کلاه‌بردار به ظاهر بی‌گناه وارد عمل می‌شود. پس از مدتی گفتگو و جل اعتماد قربانی، مهاجم شروع به درخواست پول می‌کند.

کلاهبرداری با روش سرمایه گذاری کمی پیچیده‌تر است. به صورت کلی ممکن است پلتفرم‌ها یکسان باشند، اما در هر پلتفرم، روش‌ها و رویکردهای مختلفی صورت می‌پذیرد. در برخی موارد، مردم با تبلیغاتی مواجه می‌شوند که فرصت‌های مختلف سرمایه‌ گذاری سودآور را تبلیغ می‌کنند، یا افرادی که این موارد را تبلیغ می‌کنند با آن‌ها تماس می‌گیرند. بیش از نیمی (۵۴ درصد) از کلاهبرداری‌های انجام شده به روش سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱، از شبکه‌های اجتماعی رخ داده است.

دبی کوین (Dubai Coin) یک پروژه کلاه برداری است، مواظب باشید!

به گفته techradar، گسترش بازار ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری‌های صورت گرفته به روش سرمایه گذاری را بیش از پیش افزایش داده است. به علت ساده بودن و راحتی انتقال و ارسال مبالغ مختلف توسط کاربران، آن هم اغلب بدون نظارت سازمان‌های نظارتی، این موضوع را به یک کانال ایده‌آل برای کلاهبرداران تبدیل کرده است. سال گذشته، انجام پرداخت با رمز ارزهای رایج، روش مورد استفاده تقریبا دو سوم (معادل ۶۴ درصد) از کل کلاهبرداران روش سرمایه گذاری در رسانه‌های اجتماعی بوده است.

نظر شما در مورد کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی چیست؟ آیا تا کنون با شخص یا اشخاصی که به دنبال کلاه برداری هستند روبرو شده‌اید؟ در قبال این نوع خطرات چه روش‌هایی در پیش می‌گیرید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان