حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بزرگ ترین خرید تاریخ صنعت نیمه هادی به قیمت ۴۰ میلیارد دلار، لغو شده به نظر می رسد

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، عملکرد تجاری شرکت ها

اگر پیگیر اخبار بوده باشید، قطعا اطلاع دارید که شرکت انویدیا قصد انجام یک خرید بسیار سنگین و گرانقیمت را داشت. این خرید چیزی نبود به جز خرید ARM توسط این غول کهنه‌کار. بر اساس اخبار منتشر شده، گویا ظاهرا بزرگ ترین خرید تاریخ صنعت نیمه هادی لغو شده به نظر می‌رسد. با ترنجی همراه باشید.

بزرگ ترین خرید تاریخ صنعت نیمه هادی؛ چه بر سر نقشه بزرگ انویدیا آمد…؟

به یاد دارید زمانی که انویدیا برای اولین بار اعلام کرد قصد دارد هولدینگ Arm را به قیمت ۴۰ میلیارد دلار خریداری کند؟ شروع این اتفاقات در سپتامبر سال ۲۰۲۰ بود. این معامله باعث ادغام برترین طراح تراشه‌های گرافیکی جهان یعنی انویدیا با Arm که خط تولید پردازنده‌های گرافیکی مالی در دست داشت، می‌شد. اما واقعیت آن است که بزرگ‌ترین تجارت Arm طراحی هسته‌های CPU است که در تراشه‌ها استفاده می‌شود.

طبق معمول برای معامله ای با این اهمیت و به این بزرگی، چندین آژانس نظارتی باید این معامله را امضا کنند. برخی از شرکت‌ها مانند کوالکام به دنبال قرار گیری در این معامله بودند. زیر این شرکت نگران بود به محض اینکه انویدیا، Arm را تصاحب کند، دیگر به آن اجازه ندهد داد تا هسته‌های CPU خود را به شرکت‌های دیگری مانند کوالکام ارائه دهد. معماری تراشه‌های Arm در ۹۵ درصد گوشی‌های هوشمند جهان یافت می‌شود و بیش از ۵۰۰ شرکت مجوز طراحی تراشه را برای استفاده در محصولات خود دارند.

بزرگ ترین خرید تاریخ صنعت نیمه هادی

از جمله شرکت های فناوری معروفی که مجوز معماری تراشه‌های Arm را استفاده می‌کنند باید به اپل، کوالکام و سامسونگ اشاره کرد. با وجود این شرکت‌های بزرگ فناوری در لیست مشتریان Arm، جای تعجب نیست که این معامله بزرگ ترین خرید تاریخ صنعت نیمه هادی باشد.

در نتیجه، موانعی که انویدیا را از بستن قرارداد خرید Arm باز می‌دارد، ممکن است اکنون بیش از آن غیرقابل عبور باشد که بتوان از آن گذر کند. بلومبرگ امروز گزارش داده است که با در نظر گرفتن این موضوع، انویدیا در حال برنامه‌ریزی برای خروج از معامله است که از کسب سود چند میلیارد دلاری شرکت SoftBank ژاپن جلوگیری می‌کند. این شرکت Arm را به قیمت ۳۲ میلیارد دلار خریداری کرده بود و در صورت نهایی شدن معامله، سود خوبی کسب می‌کرد.

قرارداد تصاحب آرم توسط انویدیا مورد حمایت مدیاتک و سایر تولیدکنندگان تراشه می‌باشد

باب شربین، سخنگوی انویدیا می‌گوید ما همچنان به نظراتی که در آخرین پرونده‌های نظارتی بیان شده است، ادامه می‌دهیم. این تراکنش فرصتی برای تسریع Arm و تقویت رقابت و نوآوری فراهم می‌کند. طبق گزارشات، هنوز تصمیم نهایی برای ادغام Nvidia و Arm گرفته نشده است.

بلومبرگ می‌گوید که انویدیا بی سر و صدا به شرکای خود اطلاع داده است که با وجود ادامه مذاکرات با رگولاتورها، قرارداد بسته نخواهد شد. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در ایالات متحده، از ترس اینکه معامله رقابتی نباشد، برای جلوگیری از آن شکایت کرده است. همچنین دولت بریتانیا تصمیم گرفته که در معامله پیشنهادی دخالت داشته باشد.

شکایت FTC برای جلوگیری از تصاحب Arm توسط انویدیا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار

 

در چین، دولت آماده است تا در صورت کسب موافقت در سایر کشورها، این معامله را لغو کند. از برخی جهات، این معامله شبیه به اقدام کوالکام برای خرید NXP Semiconductors به ​​مبلغ ۴۴ میلیارد دلار است. تجارت NXP بر روی تراشه‌های خودرو متمرکز است. تمام چیزی که کوالکام برای انجام این معامله نیاز داشت تایید چین بود، اما پس از دو سال انتظار برای آن، سرانجام کوالکام از خرید آن منصرف شد.

بزرگ ترین خرید تاریخ صنعت نیمه هادی

کشورهایی که هنوز معامله Nvidia و Arm را تایید نکرده‌اند

وقتی صحبت از کوالکام شد، قبلا در این مورد به شما گفته‌ایم که این شرکت امیدوار است که خرید Arm توسط انویدیا لغو شود. گروهی متشکل از کوالکام، اپل، اینتل، مایکروسافت و آمازون بر این باورند که با هم می‌توانند با رگولاتورها صحبت کنند تا معامله را لغو نمایند. ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و چین هنوز باید آن را تایید کنند.

جنسن هوانگ، مدیر اجرایی انویدیا است که با ارزش‌ترین شرکت ایالات متحده در صنعت نیمه‌رساناها را ایجاد کرده است. زیرا ارزش سهام انویدیا اکنون بیش از نیم تریلیون دلار است. شرکتی به این بزرگی باید بتواند پیشرفت کند حتی اگر معامله انجام نشود. استیسی راسگون، تحلیلگر Sanford C. Bernstein در یادداشتی تحقیقاتی گفته است در حالی که داشتن این دارایی می‌توانست فوق العاده باشد، ما معتقدیم که آن‌ها نیز مجبور به داشتن آن نیستند.

مهندس ارشد سابق گروه Lenovo معتقد است که چین خرید ARM توسط Nvidia را ملغی خواهد کرد

به گفته phonearena، انویدیا امیدوار بود از این معامله به عنوان انگیزه‌ای برای ورود به صنعت سایر تراشه‌ها نیز استفاده کند. اما این تحلیلگر می‌گوید که انویدیا قطعا می‌تواندبه تلاش‌های خود برای اداره تجارتش را به تنهایی و بدون نیاز به کمک Arm ادامه دهد.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما نتیجه نهایی تایید معامله بین arm و nvidia چه چیزی می‌توانست باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mydroid

سلام، بهتره بنویسیم نیمه رسانا، واژه نیمه هادی میشه نصف آقا هادی زشته به خدا

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان