حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار یک وعده محقق نشدنی دیگر است!

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | اخبار داخلی

در سال های اخیر و با نوسان نرخ تبدیل ارز شاهد تلاطم عجیبی در بازار موبایل بودیم، مثل تقریبا همه بازارهای دیگر. هر ساله هم گفته می شود که واردات گوشی تا فلان مبلغ ممنوع خواهد شد. مثلا اوایل تابستا ۱۳۹۸ بود که عنوان شد ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو لحاظ می شود. نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تا گوشی های تاشو گران قیمت سامسونگ با قیمت های بالای ۱۵۰۰ یورو و آیفون های عموما بالای ۸۰۰ یورو هم وفور در بازار کشور یافت می شدند و می شوند. به تازگی درباره ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار خبرهایی به گوش می رسد. به نظر ما این وعده نامعلوم و بدون جزئیات هم محقق نخواهد شد.

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار

در درجه اول باید گفت در حالی که خیلی از رسانه تیتر “ممنوعیت” می زنند، رئیس کل گمرک درباره “محدودیت” صحبت کرده است.

رئیس کل گمرک از اعمال محدودیت برای واردات گوشی بالای 600 دلار از سال آینده و تداوم این موضوع برای خودروهای لوکس همچون گذشته خبر داد.

رئیس کل گمرک در حاشیه جلسه با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات مربوط به تامین ارز افزود:

این بحث مربوط به سیاست های تجارت می شود و به دلیل این که ما تعادل ارز را در کشور داشته باشیم، واردات خودروهای لوکس و گوشی های همراه بالای 600 دلار به خاطر خروج ارز در سال آینده پیش بینی نشده است.

وی اظهار کرد:

این موضوع نهایتا در بحث تعرفه ها و حقوق ورودی که دریافت می شود تاثیر گذار است.

با این حال مقدسی در واکنش به این پرسش که آیا واردات گوشی های با قیمت بیش از  600 دلار در سال آینده کاملا ممنوع می شود، پاسخی نداد.

مقایسه سامسونگ Galaxy Z Fold 3 و آیفون ١٣ پرو مکس

حدود ۵ درصد از کل واردات موبایل مربوط به محصولات بالای ۶۰۰ دلار است

شایان ذکر است که پیش از این انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده بود که گوشی‌های با قیمت بیش از 600 دلار حدود 5 درصد از واردات موبایل را به خود اختصاص داده‌اند.

پیش از این شاهد دریافت عوارض 12 درصدی برای گوشی‌های بالای 600 دلار بودیم و اکنون به نظر می‌آید این تعرفه از بودجه 1401 حذف شده است.

مقدسی همچنین در جمع فعالان اقتصادی در پاسخ به یکی از اعضای فدراسیون واردات درباره تسهیل واردات کالاهای اساسی گفت:

کاهش تعرفه های این کالاها بررسی شده است، تقریبا 25 قلمی که جزو کالاهای اساسی هستند، حدود 800 ردیف تعرفه دارند که وزارت صمت سیاست گذار اصلی درباره آن هاست و قرار است آن ها را دسته بندی و اولویت بندی کند.

وی خواستار جدیت وزارت صمت در این خصوص شد و گفت:

دیدگاه شخصی بنده این است که حذف ارز 4200 تومانی آثار روانی خودش را می گذارد، این طبیعی است و ممکن است دو سه ماهی آثار روانی آن شدید باشد و بعد تعدیل شود.

مالیات روی گوشی بالای ۶۰۰ یورو در سال ۱۴۰۰

چرا این وعده محقق نمی شود؟

“ممنوعیت” موضوعی است که به نظر من به صورت دائمی رخ نخواهد داد. شاید در حرکت های موضعی شاهد محدودیت هایی باشیم یا تعرفه واردات این محصولات بیشتر شود اما ممنوعیت موضوعی نیست که بخواهد برای آن ها رخ بدهد. این را بگذارید در کنار نمایندگان و آقازادگانی که خود کاربر آیفون هستند و فکر کنید بخواهند آیفون جدید در بازار بخرند و نباشد یا نشود که رجیستر شود، نمی شود!

نظر شما چیست؟ شما چطور فکر می کنید؟

حاشیه های جدید پیرامون ممنوعیت واردات گوشی ۶۰۰ دلاری به ایران

رد و بدل شدن خبر مربوط به ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بار دیگر حواشی ممنوعیت ورود گوشی‌های لوکس را مطرح کرده است، اگرچه این انواع گوشی از نظر تامین نیاز بازار سهم قابل توجهی ندارند ولی ارزبری آنها هم کم نیست.

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ رئیس کل گمرک ایران آقای مقدسی و سرپرست معاون فنی گمرک آقای عسگری در جمع نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی حاضر شدند. از این جلسه خبری به نقل از رئیس کل گمرک ایران منتشر شد مبنی بر اینکه در سال آینده واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ممنوع خواهد بود.

انتشار و چرخش این خبر آن هم زمانی که هنوز در بودجه سال آینده چنین مصوبه‌ای وجود نداشته، در حالی می‌توانست بازار موبایل را تحت تاثیر قرار دهد که چند ساعت بعد گمرک ایران این خبر را تکذیب کرد.

گمرک:

ما نگفتیم واردات گوشی ۶۰۰ دلار به بالا ممنوع می‌شود.

در همین رابطه گفت‌وگویی که ایسنا با رئیس کل گمرک و معاون فنی وی انجام داد تا مبنای چنین اظهار نظری مشخص شود،‌ با این توضیح همراه شد که آنها در جلسه اتاق بازرگانی در رابطه با وضعیت درآمدی دولت صحبت می‌کرده‌اند و طی آن به این‌که در سال آینده نحوه درآمد دولت از محل واردات گوشی و یا خودرو چگونه است، اشاره کرده و گفته‌اند که واردات خودرو و موبایل‌های با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار به سیاست‌های تجاری و بازرگانی دولت و همچنین مصوبات مجلس بستگی دارد، اما برداشت درستی از این اظهارات نشده است.

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو یا مقدمه چینی برای ممنوعیت واردات آیفون؟

حواشی ۶۰۰ دلار و ۳۰۰ یورویی که لغو شد

در هر صورت این‌که در این جلسه چه موضوعی مطرح شده بود و چه انعکاسی داشت و آیا مسائل مطرح شده به طور غیرمستقیم بیانگر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بوده یا خیر و برداشت‌ها چگونه بوده است، چندان مورد بحث نیست، اما همین حواشی می‌تواند بار دیگر جریان ممنوعیت و یا محدودیت واردات انواعی از گوشی‌های لوکس را به میان آورد.

تیرماه سال گذشته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در مورد موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار تصمیم‌گیری کرد که بلافاصله بعد از انتشار این خبر، بازار واکنش منفی نشان داد؛ به طوری که ارقام ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی هم برای برخی انواع گوشی‌های آیفون ثبت و به دنبال آن این مصوبه لغو و اجرایی نشد.

این پایان کار نبود و دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای گرفت که براساس آن برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار افزایش عوارض اعمال شد، براساس تبصره ۸ قانون بودجه، حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل خارجی بالای ۶۰۰ دلار با افزایش حدود دو برابری به ۱۲ درصد رسید که به هر ترتیب از این محل افزایش درآمد دولت رقم می‌خورد.

اما به این بهانه، بررسی وضعیت واردات گوشی و ارز برای آن و البته سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو قابل توجه است.

صدرنشینی گوشی در واردات، حتی بالاتر از کالای اساسی

گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد که همواره گوشی‌ موبایل در صدر واردات قرار داشته و حتی میزان آن بیش از حجم واردات تک‌تک کالای اساسی است،‌ در هشت ماهه امسال هشت درصد از کل واردات به گوشی موبایل اختصاص داشته است، این در حالی است که ۲.۵ میلیارد دلار به وزن ۴۰۰۰ تن واردات گوشی انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۷ درصد و ارزش ۱۱۱ درصد افزایش دارد.

افزایش واردات موبایل نسبت به سال گذشته و اقبال به سوی گوشی های گران تر

اگرچه گزارش به روز شده‌ای در مورد جزئیات واردات گوشی براساس برندهای آن از سوی گمرک منتشر نشده ولی مروری بر گزارشی که از سوی ارونقی-معاون سابق فنی گمرک ایران- در مورد جزئیات واردات گوشی از دو سال گذشته تا  پنج ماهه اول امسال منتشر شد،‌ نشان داد که سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو از نظر تعداد و تامین نیاز بازار در مقایسه با سایر گوشی‌ها چندان بالا نیست ولی میزان ارز نسبت به حجم قابل توجه است.

۳۰۰ یور به بالا ۷ درصد بازار را شامل می شود

طبق این گزارش، در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ۷.۱ میلیون دستگاه گوشی موبایل به ارزش ۱.۱۹ میلیارد یورو وارد ایران شده که از این میزان ۶.۶ میلیون دستگاه کمتر از ۳۰۰ یورو ارزش داشته است. در این بین سهم گوشی‌های  کمتر از ۱۵۰ یورو ، ۴.۴ میلیون دستگاه بوده که  ۶۲ درصد در تامین نیاز بازار سهم داشته است،‌ ارزش این گوشی‌ها ۳۸۰ میلیون یورو و مصرف ارزی آن ۳۲ درصد از کل ارز برای واردات گوشی در این دوره است.

در مورد گوشی‌های ۳۰۰ یورو به بالا نیز حدود ۵۰۰ هزار دستگاه در پنج ماه اول امسال وارد شده که فقط هفت درصد نیاز بازار را تامین می‌کند و ارزش مجموع آن ۳۶۰ میلیون یورو بوده است. به عبارتی گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو حدود ۳۰ درصد منابع ارزی خرج شده برای گوشی را به خود اختصاص داده است.

۹۶ درصد بازار دست زیر ۳۰۰ یورو

اما در سال ۱۳۹۹ مجموع واردات گوشی ۱۵.۶ میلیون دستگاه به ارزش ۲.۴۷ میلیارد دلار بوده است. از گوشی‌های وارداتی پارسال،‌ بیش از ۱۴.۶ میلیون دستگاه زیر ۳۰۰ یورو ارزش داشته و سهم تامین بازار آنها حدود ۹۶ درصد است.

از این تعداد ۹.۸ میلیون دستگاه مربوط به گوشی‌های با ارزش کمتر از ۱۵۰ یورو است که سهم آنها از تامین بازار ۶۳ درصد و ارزش واردات این قبیل گوشی‌ها حدود ۸۲۰ میلیون یورو بوده که در مجموع ۳۳ درصد ارزش واردات گوشی در سال گذشته را در برمی‌گیرد.

سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در سال گذشته نیز حدود ۹۰۰ هزار دستگاه بوده که فقط شش درصد نیاز بازار را تامین کرده است که ارزش  مجموع آن به حدود ۷۰۰ میلیون یورو می رسد،‌ مجموع ارز مصرفی این گوشی‌ها حدود ۲۹درصد بوده است.

۳۶ درصد ارزش واردات گوشی برای ۳۰۰ یورو به بالا

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۸ نیز مجموع واردات گوشی ۱۵ میلیون دستگاه به ارزش ۲.۴۳ میلیون یورو گزارش شده بود که بیش از  ۱۴ میلیون دستگاه کمتر از ۳۰۰ یورو بوده است.

سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه می رسد که ۹ درصد سهم بازار را در اختیار داشته است، در سال مورد بررسی، ارزش گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو حدود ۸۴۰ میلیون یورو از مجموع واردات بوده که ۳۶ درصد مصرف ارزی را به خود اختصاص داده است.

ممنوعیت بعید هم نیست

اگرچه در حال حاضر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بحثی در مورد افزایش منابع ناشی از واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و یا ممنوعیت آنها مطرح نیست اما هیچ بعید نیست که در جریان بررسی لایحه بودجه این موضوع مصوب شده و در دستور کار قرار بگیرد چراکه اگر حساب ویژه‌ای روی عوارض واردات و گمرکی باز شده باشد، گوشی می‌تواند یکی از اهداف آن باشد.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

اگه بخوان این طرح اجرا کنن اول اینکه گوشی های بالای ۶۰۰یورو خیلی شدید گرون میشه علاوه بر اون این قطعا یه گرونی هم داخل رنج پایین رده میان رده خواهیم داشت

Monarch

طبق معمول برای ایجاد التهاب و گرون شدن باز خبر میدن که فلان کار میشه نمیشه

ali karimi

سلام، من نمیدونم این دولت مردهای ما بیکارن که اینطور فکرها به سرشون میزنه یا نه، برید به گرونی و مشکلات اقتصادی مردم که مهمتره برسین برفد به گرونی گوشت ومرغ و چیوچی برسید وگرنه گوشی چیزی نیستش که مردم مجبور باشن بخرن و بهشون فشار بیاد، هرکی داره میخره هرکی هم نداره نمیخره، ولی مواد غذایی یچیزیه که مردم هرروز هر لحظه باهاش سرکار دارن وباید استفاده کنن، برید به اینطور مشکلات برسید، الان میخوایید با این حرفتون و کارتون همه گوشیهارو گرون کنید که اینم بازم به ضرر مردم میشه اخرش، نکنید، الکی اذیت نکنید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)