حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

راهنمای خرید اینترنت و مودم فیبر نوری

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

چرا باید از فیبر نوری استفاده کنیم؟

اینترنت فیبر نوری یکی از جدیدترین فناوری‌های انتقال اطلاعات برای ارسال سریع تر دیتا و اینترنت از طریق کابل است. با کمک کابل فیبر نوری میتوانیم اینترنت را با ثبات‌تر و بسیار سریع‌تر دریافت کنیم چرا که اینترنت از میان رشته هایی به شفافیت شیشه و از طریق سیگنال های نوری بدون نویز و بدون اختلال به دست ما می‌رسد.

سیگنال‌های نوری منتشر شده در فیبر نوری، در مقایسه با سیگنال‌های الکتریکی که در سیم مسی منتشر می‌شوند، سرعت و کیفیت بیشتر دارند و همچنین تضعیف سیگنال در کابل فیبر نوری در مسیر های طولانی به مراتب کمتر از همتای سیم مسی خود در وضعیت مشابه است. در نتیجه امکان دستیابی به پهنای باند و سرعت بیشتر میسر می‌شود.

برای دریافت اینترنت فیبر نوری نیاز به مودم‌های اختصاصی فیبر نوری نیز داریم که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت. البته قبل از هرکاری باید از پوشش اینترنت فیبر نوری  منطقه خودتان مطلع شده و سپس اقدام به تهیه تجهیزات فیبر نوری کنید.

 

تفاوت‌های مودم فیبر نوری و سایر مودم های خانگی چیست؟

مودم های فیبر نوری نیز مانند مودم های خانگی ADSL  و VDSL  دارای تشابهات زیادی است. به عنوان مثال مودم های فیبر نوری نیز از چند پورت اترنت برای متصل کردن چند سیستم دیگر به اینترنت و وای‌فای برای اتصال تجهیزات بی‌سیم استفاده می‌کند. ولی تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که در همین بخش به آن اشاره می‌کنیم.

اولین تفاوت مودم فیبر نوری و مودم های خانگی در فناوری دریافت اینترنت است که مودم فیبر نوری توانایی دستیابی به سرعت بسیار بالاتری نسبت به سایر مودم های معمولی دارد.

با مودم فیبر نوری همزمان می‌توانید علاوه به دسترسی به اینترنت، به خط تلفن نیز دسترسی داشته باشید. این مزیت مناسب شرکت‌ها و مراکزی است که می‌خواهند بدون نیاز به استفاده از سیم های مسی (مخصوصا زمانی که خط تلفن جدید توسط مخابرات قابل عرضه نباشد) ، به تلفن نیز دسترسی داشته باشند. در واقع می‌توان از پورت‌های تلفن مودم فیبر نوری ، به عنوان یک خط آزاد تلفن استفاده کرد. همچنین امکان ارائه سرویس های سیپ فون و سیپ ترانک با کیفیت بالاتر نیز وجود دارد.

البته هزینه های راه اندازی اینترنت فیبر نوری به دلیل تجهیزات اختصاصی و کابل کشی و البته قیمت بالاتر مودم های فیبر نوری ، گران تر از اینترنت خانگی است.

 

چند نوع شبکه فیبر نوری وجود دارد؟

شبکه‌های فیبر نوری به دو دسته PON و AON تقسیم بندی می‌شوند:

شبکه AON (Active Optical Network) در مسیر خود از تجهیزات اکتیو یا برقی استفاده می‌کند و برد مسافتی تحت پوشش بیشتری دارد.

در شبکه PON (Passive Optical Network ) برد مسافتی نسبت به AON کاهش می‌یابد، ولی مصرف انرژی کمتر و بیشتر دارد چرا که این شبکه از مرکز داده تا محل مورد نظر کامل پسیو یا غیر اکتیو است.

شبکه PON از انواع گوناگونی مانند APON و BPON و EPON و GPON تشکیل شده است.

 

اینترنت فیبرنوری چطور به دست ما می‌رسد؟

به مسیری که سیگنال از طریق کابل های فیبر از مرکز مخابراتی به خانه و یا سازمان شما راه پیدا میکنند FFTH می‌گویند. این کلمه مخفف عبارت Fiber to the Home است که منظور آن انتقال اینترنت توسط فیبر از مرکز مخابراتی به خانه است. یکی از روش‌هایی که در FTTH  استفاده گسترده دارد،  GPON است. آخرین تجهیز فیبر نوری که در سمت مشترک قراردارد و اینترنت و سرویس های دیگر ارائه شده توسط فیبر نوری را به مشترک می‌رساند، ONT یا همان مودم فیبر نوری است.

در برخی موارد کشیدن کابل های فیبر نوری در داخل مجموعه‌ها به دلیل دشواری های زمان اجرا و هزینه های زیاد، ممکن نیست. به همین دلیل، گاهی فیبر نوری، سرویس اینترنت به داخل کابینت های مخصوصی در خیابان وارد می شود و سپس توسط کابل مسی به داخل مجموعه ها راه پیدا می کند. در واقع ترکیبی از فناوری مسی و فیبر نوری در این مسیر اینترنت را به خانه و یا محل کار شما می‌آورند که به آن FFTC یا Fiber to the Cabinet گفته می‌شود.

FTTB نیز حالت دیگری از  ارائه سرویس فیبر نوری است. بدین صورت که کابل فیبر نوری تا ورودی ساختمان کشیده شده و در ادامه از کابل های مسی یا روش های دیگر برای انتقال دیتا استفاده می‌شود،  مودم های مورد استفاده در FTTB، ONU  نام دارند.

 

معرفی چند مودم فیبر نوری با کیفیت و قیمت مناسب

مشهورترین  برندهای تولید کننده تجهیزات شبکه مانند تی پی لینک ، هوآوی هستند. در ادامه  چند مودم فیبر نوری شرکت هوآوی موجود در ایران  که در بازار شبکه نیز وجود دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

مودم فیبر نوری ONT هوآوی مدل HG8546M

جزو ارزان ترین مودم های فیبرنوری هوآوی در ایران است که جنس بدنه آن از پلاستیک و دارای 4 پورت LAN ، 2 پورت USB و دو آنتن خارجی است.

مودم فیبر نوری ONT هوآوی مدل HG8245H-APC

از نظر قیمتی از مدل HG8546M گران تر است و به هوآوی پورت سبز نیز معروف است. این مودم همچنین به پورت USB و 2 پورت تلفن نیز مجهز است.

مودم فیبر نوری ONT هوآوی مدل HG8245H

HG8245H یک مدل دیگر از مودم های فیبر نوری هوآی است که مناسب کاربران خانگی است. این مودم با پشتیبانی از وای فای و دارا بودن 4 پورت اترنت و یک  پورت USB، مناسب کسب و کارهای کوچک است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات