وقتی صحبت از نرم افزاری برای مدیریت فروش و یا نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری میشود، منظور نرمافزاری است که به شرکتها و کسب و کارها کمک میکند تا ارتباطات خود با مشتریان (فعلی و احتمالی) را بهبود بخشیده و فروش خود را مدیریت کند. اما کار همینجا تمام نمیشود. نرم افزار CRM بهترین ابزار برای مدیریت فروش است. میپرسید چرا؟ حتما این مقاله از ترنجی را تا انتها بخوانید.
ابزار CRM در بخشهای مختلف، عملکرد متفاوتی دارد. به عنوان مثال، تیم پشتیبانی از CRM برای مدیریت مشکلات و چالشهای مشتریان استفاده میکنند؛ در حالی که تیمهای بازاریابی این ابزار را برای تجزیه و تحلیل نحوه واکنش مصرفکنندگان به کمپینهای آنلاین مورد استفاده قرار میدهند و یا وقتی نوبت به فروش میرسد، از CRM برای سادهسازی مدیریت کاریز فروش استفاده میشود. از نمونه مجموعه های ارائه دهنده CRM در ایران می توان به CRM دیدار، پیام گستر، CRM سرو و … اشاره کرد.
ابتدا برای آشنایی با مفهوم CRM باید بدانیم که CRM چیست و چه کاربردی دارد.
CRM ابزاری برای مدیریت نقاط تماس با مشتریان بالقوه و فعلی در طول چرخه فروش است. به یاد داشته باشید که هر نقطه از تماس (چه مستقیم و چه غیرمستقیم) میتواند تعاملی مهم و موثر میان شما و مشتریهایتان تلقی شود. بنابراین باید به آن توجه کنید. برای این منظور CRM:
اساساً CRM وظیفه سادهسازی فرآیندهای «یافتن» و «تبدیل» مشتریان را بر عهده دارد. بعلاوه از آنجایی که از طریق CRM وظایف اداری و سازماندهی دادهها به صورت خودکار انجام میشود، دیگر مجبور به صرف زمان زیاد برای انجام امور پیشپا افتاده (مانند ورود دادهها) نخواهید بود. بنابراین با کمک CRM میتوانید بیشتر وقت خود را به انجام امور مهمتری که منجر به افزایش فروشتان میشود، اختصاص دهید.
از آنجایی که حیطه وظایف کارشناسان فروش گسترده است (از انجام تحقیقات فروش گرفته تا برقراری تماسهای سرد و مدیریت معاملات و فروش میدانی)، بدون در نظر گرفتن یک سیستم متمرکز برای مدیریت عملیات روزانه، همه چیز میتواند به سرعت دچار اختلال شود.
خوشبختانه CRMهایی مثل نرم افزار CRM دیدار، به عنوان ابزارهای یک مرحلهای برای گردش کار روزانه طراحی شدهاند و میتوانند با ابزارها و کانالهای ارتباطی موجود ادغام شده و همهچیز را در یک پلتفرم واحد و یکپارچه مدیریت کنند. این تمرکز دادهها نمایندگان فروش را قادر میسازد تا به دقیقترین و به روزترین اطلاعات مورد نیاز خود برای پیگیری یک مشتری احتمالی یا بستن قرارداد دست یابند. به عبارت دیگر نرم افزار مدیریت فروش CRM کمک میکند تا در تمام کانالهای ارتباطی، مانند ایمیل، تلفن، چتهای آنلاین و غیره بدون نیاز به جابجایی بین برنامهها یا برگههای مرورگر، با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کرده و راهنماییهای لازم را انجام دهید.
برای شرکتهایی که از CRM استفاده نمیکنند، تجزیه و تحلیل فرایندها یک چالش اساسی محسوب میشود. آنها مجبورند حجم عظیمی از دادهها را در اکسل جمع آوری کرده و برای کشف و درک مسائل، ساعتها با فرمولهای اکسل دست و پنجه نرم کنند.
این در حالی است که یکی از مزیتهای مهم CRM در مدیریت فروش، تجزیهوتحلیل دادههاست. به عنوان مثال در نرم افزار CRM دیدار که مورد بررسی قرار گرفته، اطلاعات مشتری بلافاصله و بهطور خودکار در قسمت «گزارشهای هوشمند» این نرم افزار جمعآوری شده و گزارشی درباره نحوه عملکرد بخش فروش ارائه میدهد.
اگر کارشناسان فروش شما مجبور به ورود دستی دادهها باشند، ممکن است بهطور تصادفی دادههای نادرستی را ثبت کنند و یا به طور کلی وظیفه ثبت و ذخیره سازی دادهها را فراموش کنند. بنابراین ورود دستی دادهها مستعد خطاهای انسانی است.
CRM این خطاها را از طریق ثبت خودکار فعالیتهای کارشناسان (مانند شروع تماس فروش یا ارسال ایمیل بعدی) به حداقل ممکن میرساند. در ابزار CRM این اقدامات در بخش «فوری» و «تماس» نمایش داده میشوند. بنابراین اگر به دنبال اطلاعات خاصی در مورد مشتری بالقوه و یا یک رویداد هستید، میتوانید به راحتی دادهها را بر اساس نوع فعالیت یا کاربران فیلتر کنید.
بکارگیری این قابلیتها علاوه بر اینکه احتمال ثبت دادههای نادرست توسط نمایندگان را از بین میبرد، مدت زمان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را هم کاهش میدهد.
این مورد، اصلیترین نقش CRM در مدیریت فروش است. هر کسبوکاری ویژگیها و فرایند فروش مخصوص خودش را دارد. یعنی اگر سیستمی مختص شرایط خودتان داشته باشید، افزایش فروش و پیگیری مشتریان آسانتر میشود. به علاوه میتوانید کاریز فروش را تجزیه و تحلیل کرده و گزارشهای آن را دریافت کنید. مثلا میتوانید ببینید:
هر اطلاعاتی که در CRM ذخیره میشود، قابلیت گزارشدهی دارد. میتوانید میزان فروش کارشناسان مختلف، درصد تبدیل، نرخ ریزش مشتری، تعداد تماسهای فروش انجام شده و هر چیز مرتبط با مدیریت فروش را بررسی کنید.
با استفاده از نرم افزار مدیریت مشتری و فروش CRM میتوانید درآمدهای مورد انتظار خود را از طریق تجزیه و تحلیل ارزش خریدها و یا تاریخ تقریبی بسته شدن معاملات پیشبینی کنید و احتمال فروش را بهدست آورید. کمتر نرم افزار مدیریت فروشی میتواند این دادهها را در اختیارتان قرار دهد.
برای مدیریت فروش، باید یک هدف خاص تعریف کنید (ماهانه، سه ماهه، سالانه و غیره). بعد باید برای رسیدن به این هدف برنامهریزی کرده و عملکردتان را بر اساس بودجه تعیین شده بسنجید. نرم افزار سی آر ام شرکت دیدار این پروسه را به سادهترین حالت ممکن تبدیل کرده و مدیریت فروش را به کاری لذتبخش و آسان تبدیل میکند.
نتیجهگیری
نرم افزار سی آر ام یکی از قدرتمندترین و بهترین نرم افزارهای مدیریت فروش است. با استفاده از CRM میتوانید فروش خود را 300 برابر کنید. برنامهریزی، پیشبینی و بررسی موفقیت در فروش، اصلیترین نیازهای مدیریت فروش هستند که با استفاده از این نرمافزار به راحتی قابل انجام هستند. ما در این مطلب نرم افزار CRM شرکت دیدار را بررسی و تحلیل کردیم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این نرم افزار توصیه میکنیم به وبسایت این مجموعه به نشانیhttps://didar.me مراجعه کنید.