امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و فناری بهطور چشمگیر لازم است که شرکتها برای اینکه بتوانند هزینههای خود را کاهش بدهند و همچنین جهت صرفهجویی در زمان بهترین راع استفاده از خدمات شبکه است. البته مراجعه به شرکتهای ارائهدهنده خدمات پشتیبانی شبکه ضرورت دارد. این شرکتها با ارائه خدمات پشتیبانی شبکه به شرکتها در بهبود فرآیند کسب و کار کمک بهسزایی میکنند.
اگر شما هم مجبور شده باشید چند بار پشتیبانی شبکه خود را عوض کنید، ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که به جای یک کارشناس فناوری یک شرکت را برای این کار انتخاب کنید. این کار چند دلیل میتواند داشته باشد. مهمترین آن هم این است که چنین شرکتهایی جای ثابتی دارند و همیشه هم در دسترس هستند. یعنی شما در هر زمانی در شرکت یا مؤسسه خود به کمک آنها احتیاج داشته باشید، در اولین فرصت خودشان را برای کمک به شما خواهند رساند. مانند کارشناسان نیستند که تنها یک شماره موبایل از آنها در دسترس است که اگر کسی پاسخگوی آن نباشد، دست شما به جایی بند نیست و ممکن است حتی یک روز کاری کارمندان به خاطر همین مسئله دچار مشکل شود.
پشتیبانی شبکه در واقع مجموعه کارهایی است که میتوان در زمینه خدمات شبکههای رایانهای تعریف کرد که با هدف حفظ، نگهداری و رفع مشکلات شبکه انجام میگیرد. این مشکلات میتواند حوزه نرم افزار و سخت افزار را در بر گیرد. با وجود شرکت پشتیانی شبکه شما دیگر بهراحتی میتوانید مشکلات مربوط به نرم افزار و سخت افزار را در حداقلترین زمان ممکن رفع کنید.
پشتیبانی شبکه در پی رشد و پیشرفت فناوری شبکههای رایانهای در همه کسب و کارها ایجاد شده است. تمامی شرکتها و مؤسسهها برای حفظ و نگهداری سیستمهای رایانهای و تجهیزات شبکهشان با دشواریهایی مواجه میشوند که برای رفع آنها نیاز به افراد متخصص دارند. بیشتر شرکتها خودشان دانش و توان برخورد با این دشواریها را ندارند. بهترین کسانی که میتوانند برای این مشکلات راهحلهای مناسب پیدا کنند شرکتهایی هستند که کارشان پشتیبانی و حمایت از شبکه است. کافی است با یکی از آنها قراردادی کوتاهمدت یا بلندمدت داشته باشید و از مزایای بسیار آن برخوردار شوید. شما میتوانید خدمات یک شرکت را بررسی کرده و باتوجه به نیاز خود قرارداد خود را ثبت کنید.
نگهداری شبکه میتواند شامل مشکلات سخت افزاری مثل ایرادات رایانهها، سرورها، تجهیزات تحت شبکه، دستگاههای اداری و تجهیزات امنیتی شود. این مشکلات میتواند برای امکانات جانبی مثل کابل و ترانک شبکه، رک و پچ پنلها ایجاد شود. مشکلات نرم افزاری که هر شرکت و مؤسسهای میتواند با آن مواجه شود شامل سرویسهای شبکه، نرم افزارهای کلاینت و سرور و یا سیستمهای عامل شود.
پشتیبانی شبکه مجموعهای از کارهای این حوزه را شامل میشود. حفظ و نگهداری از شبکه یکی از آنها است. نگهداری از همه سیستمهای مؤسسه یا شرکت نیز بر عهده این تیم خواهد بود. ارتقای زیرساخت ارتباطهای این مؤسسه یا شرکت و نصب و راهاندازی انواع نرم افزارها و سخت افزارهای لازم در دسته وظایف آنها قرار میگیرد. به این وظایف میتوان طراحی و نصب و نگهداری ارتباطها و اشتراک فایلها و منابع اطلاعاتی را نیز اضافه کرد. به برطرف کردن ایرادهای شبکه و آیندهنگری و برطرف کردن نیازهای آینده شبکه نیز میتوان اشاره کرد.
در کل، میتوان گفت که شرح وظایف هر شرکت پشتیبان شبکه با توجه نوع کسب و کار تعیین میشود. مهمترین مسئله این است اصول و استانداردهای لازم رعایت شود. همچنین، این شرکت پشتیبان باید از تمام سرورها، رایانهها، سوئیچها و مودم و اکسس پوینت و همه تجهیزات پسیو شبکه و زیرساختی مثل کابلها، داکت، پریزهای شبکه و رک و پچ پنل مستندسازی کنند. نقشه شبکه را نیز همراه با جزئیات تجهیزات شبکه تعیین کنند.
پشتیبانی و نگهداری شبکه با داشتن اطلاعات مکتوب از شبکه به خصوص در شبکههای بزرگ در پیدا کردن راه حل برای مشکلات به وجود آمده میتواند بسیار کمککننده باشد. در ضمن، میتواند آگاهی نسبی از اوضاع شبکه به دست دهد. در واقع، اطلاعات بهصورت مستندسازی نشده مشکلاتی را بهدنبال خواهد داشت. هر چقدر شبکه گستردهتر و با جزئیات بیشتری باشد، به اسناد بیشتری نیز نیاز خواهد بود. نبود این اطلاعات در شبکههای خیلی بزرگ منجر به هدر رفتن زمان و انرژی و هزینه خواهد شد.
پشتیبانی شبکه در واقع به معنای نگهداری و مراقبت از سیستمها و تجهیزات به شکلی است که شرکتها و مؤسسهها با کمترین مشکلات مواجه شوند و برای رفع آنها نیز هزینه کمی را صرف کنند. مهمترین وظایف این پشتیبانان عبارت اند از:
یکیدیگر از وظایف مهم شرکتهای پشتیبان طراحی شبکه و کابل کشی شبکه بر اساس تجارت شرکت و مؤسسه است تا بیشترین نفع را برای آنها به همراه داشته باشد. یکیدیگر از کارهایی که آنها باید انجام دهند این است که به افرادی که بهطور مستقیم با این تجهیزات سر و کار دارند آموزشهای لازم را بدهند.
پشتیبانی شبکه هزینههایی را برای شرکتها و مؤسسهها در بر خواهد داشت که با توجه به کارها و وظایف آنها قابل توجه نیست. عوامل مختلفی در تعیین هزینه اثرگذارند. تعداد دستگاهها و رایانهها، تعداد سرورها، تعداد روزهایی که باید به آنجا مراجعه شود میتوانند در این هزینه تعیین کننده باشند. نرم افزارهایی که در شبکه موجود هستند نیز در مشخص شدن این مبلغ مؤثرند. از آنجا که شرکتهای پشتیبان مدام در حال نظارت بر سیستمها هستند از هزینههای اضافی در آینده جلوگیری خواهد شد.
پشتیبانی شبکه امری تخصصی است که میتوان آن را به شرکت ایمن شبکه هوشمند سپرد. این شرکت در زمینه پشتیبانی و نگهداری از شبکه خدمات ویژهای را به شرکتها و مؤسسهها ارائه میدهد. این خدمات شامل خدمات پشتیبانی و توسعه و نگهداری شبکه رایانهای، فروش و راهاندازی سرویسهای فعال شبکه، طراحی و اجرای اتاق سرور و اتاق رک با استاندارد روز، اجرای پروژهها و خدمات پشتیبانی پسیو شبکه، خدمات کبل کشی شبکه، اجرای دیتاسنتر یا مرکز داده با تکنولوژیهای روز و سیستمهای امنیتی و دوربین مداربسته میشود.