حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پیشنهاد ترسناک الکسا می توانست منجر به مرگ یک دختر بچه 10 ساله شود

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، هوش مصنوعی

در اطراف ما دستیارهای صوتی مختلفی مانند الکسا و سیری وجود دارند که با بهره‌مندی از توان هوش مصنوعی، پیشنهادات مختلفی را ارائه می‌دهند. به همین دلیل این دستیارها تبدیل به ابزارهای مفیدی برای ما شده‌اند. اما به غیر از یک مورد عجیب و غریب که پیشنهاد ترسناک الکسا می‌توانست منجر به مرگ یک دختر بچه 10 ساله شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

پیشنهاد ترسناک الکسا؛ احتمال مرگ ناخواسته یک کودک 10 ساله

اخیرا مادر یک دختر 10 ساله در حساب توییتر خود داستان ترسناکی درباره توصیه ترسناک الکسا منتشر کرده است. او می‌گوید که این اتفاق ممکن بود پایانی تلخ و غمگین را به همراه داشته باشد. کودک وی از دستیار شخصی آمازون یعنی الکسا درخواست یک چالش کرده و این دستیار دیجیتال در پاسخ به او گفته است که شارژر تلفن را به صورت نصفه به پریز برق وصل کند و دو شاخه‌های در معرض دید آن را با یک سکه پنی لمس کند. اینطور که پیداست، چنین دستورالعملی فاجعه آمیز و دلهره‌ آور است. زیرا همانطور که می‌دانید، نزدیک کردن یک سکه به دو شاخه متصل به برق می‌تواند موجب برق گرفتگی و مرگ این دختر بچه شود.

صدای آمیتا باچان برای الکسا در هند استفاده خواهد شد

مادر این دختر، کریستین لیودال (@klivdahl) توییتی را منتشر کرده که شامل پاسخ الکسا بوده که اغلب کودکان از او می‌خواهند سرگرمی‌های ساده را جهت بازی و انجام چالش توصیه کند. اما این چالش‌ها قرار نیست کشنده باشند. البته الکسا نیز تنها دستیار دیجیتالی نیست که به کاربران روش‌های بالقوه برای خودکشی توصیه می‌کند. در ماه اکتبر، یکی از کاربران گوگل در توییتر گزارش داد که اگر به گوگل بگویید “تشنج دارم، حالا باید چه کنم؟”، اطلاعاتی که گوگل به شما نشان می‌دهد نادرست بوده و در واقع هنگام تشنج نباید این کارها را انجام دهید.

پیشنهاد ترسناک الکسا

به عبارت دیگر، گوگل به افرادی که دچار تشنج شده‌اند توصیه‌های خطرناکی کرده است که این توصیه دقیقا همان کارهایی است که نباید انجام دهند. در آن زمان، Verge توانست این گزارش را تأیید کند. اگرچه وقتی امروز این سؤال را در گوگل جستجو کنید، همان اطلاعات خطرناک و نادرست ظاهر نمی‌شود.

به عنوان مثال، سه ماه پیش اگر از جستجوی گوگل می‌پرسیدید که پس از تشنج چه باید کرد، پاسخ جستجو این خواهد بود که باید فرد را محکم نگه‌دارید و سعی کنید حرکات او را متوقف کنید. سپس چیزی را در دهان او قرار دهید. در طول تشنج، تست CPR یا تنفس دهان به دهان را انجام دهید و به فرد مصدوم غذا یا آب بدهید تا زمانی که دوباره هوشیار شود. اما توصیه اول می‌تواند باعث آسیب به دندان یا فک شود و توصیه دوم یعنی دادن آب و غذا حین تشنج کاملا اشتباه است.

توصیه مرگبار الکسا و عواقب ناراحت کننده آن

اکنون اگر آن پاسخ‌ها را با پاسخ‌هایی از صفحه وب واقعی مطابقت دهید، توصیه شده است که شخص را پایین نگه‌ندارید و سعی نکنید حرکات او را متوقف کنید. چیزی را در دهان فرد قرار ندهید زیرا این می‌تواند باعث آسیب به دندان یا فک مصدوم شود. تست CPR یا سایر تنفس‌های دهان به دهان را در طول مدت تشنج انجام ندهید. همچنین تا زمانی که فرد مصدوم دوباره هوشیار نشده است، به او غذا یا آب ندهید.

یک توصیه اشتباه پزشکی توسط گوگل می‌تواند نتایج مرگباری داشته باشد. آنچه که در رخ داده این است که گوگل به افرادی که به تازگی تشنج کرده‌اند، به انجام کارهایی که نباید انجام دهند توصیه کرده است که این موضوع به نوبه خود می‌توانست به مشکل بسیار جدی‌تری منجر شود. گاهی اوقات مشکل این نیست که گوگل جواب را خراب کرده است، بلکه مشکل این است که در وهله اول مشکل یا بیماری را اشتباه تشخیص داده است. پیش از این نیز زمانی که یک کاربر در جستجوی راه حلی برای فشار خون ارتواستاتیک بالا بود، گوگل نتایجی را برای افت فشار خون ارتواستاتیک ارائه کرد.

طوطی به نام روکو (Rocco) با دستیار صوتی هوشمند الکسا در غیاب صاحبش برای خود تنقلات سفارش می داده است

حالت اول نوعی فشار خون پایین است و زمانی رخ می‌دهد که فرد در حالت نشسته یا دراز کشیده و سپس بایستد. مورد دوم نیز افزایش مداوم فشار خون سیستولیک است که در عرض سه دقیقه پس از بلند شدن فرد رخ می‌دهد. بدیهی است که این دو مورد با هم متفاوت هستند و گوگل یکی را با دیگری اشتباه گرفته است. مشابه همین موارد، یک کاربر توییتر گفته است که اگر شما عبارت پرفروش‌ترین فرستنده بلوتوث در آمازون را جستجو کنید، نتایج مربوط به پرفروش ترین گیرنده بلوتوث را خواهید دید.

به گفته phonearena، اگر فرزند شما به یک موتور جستجو دسترسی دارد، این موضوع مهم است که به او صحبت کنید تا هر چیزی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌بیند، باور نکند. تصور کنید آن دختر 10 ساله تصمیم می‌گرفت این چالش ترسناک و بیمارگونه الکسا را ​​امتحان کند. والدین باید به دقت مراقب فعالیت فرزندانشان در فضای اینترنت باشند. تنها چیزی که برای وقوع یک حادثه غمگین کننده لازم است این است که یک دستیار دیجیتالی بی دقت داشته باشید و با توصیه‌های اشتباه آن، اتفاقات ناگواری رخ دهد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما نیز تجربه چنین موارد مشابهی را داشته‌اید؟ به نظر شما برای حل این مشکلات چه باید کرد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

این دیگه چی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان