حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مودم جیبی بخریم یا ثابت؟ + راهنمای خرید بهترین مودم با توجه به نیاز افراد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

امکان اتصال به اینترنت پرسرعت در هر زمان و هر مکان به نیازی اساسی در زندگی ما تبدیل شده است. به همین علت، مودم‌های ثابت دیگر به‌تنهایی پاسخگو نیستند. این نیاز مسیر جدیدی را ایجاد کرد تا مودم‌هایی تحت عنوان مودم جیبی یا همراه پا به عرصه وجود بگذارند. در این یادداشت، با شما هستیم تا به بررسی تفاوت مودم جیبی و ثابت بپردازیم و ببینیم آیا خرید مودم جیبی بهتر است یا رومیزی؟

مودم همراه بخریم یا مودم جیبی؟

ممکن است در زمره افرادی باشید که قصد خرید مودم دارید اما هنوز در شک هستید که یک مدل همراه خریداری کنید یا مودم‌های رومیزی انتخاب بهتری به شمار می‌آیند. خرید مودم به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد و آشنایی با تفاوت مودم جیبی و ثابت به این انتخاب کمک خواهد کرد. به‌طور مثال، یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین آن، میزان و نحوه استفاده شما از یک مودم است.
به‌طور مثال، اگر بخش قابل توجهی از روز خود را در خانه یا دفتر کار می‌گذرانید، یک دستگاه مودم ثابت adsl یا vdsl می‌تواند کار شما را کاملا راه بیندازد اما اگر به‌صورت مداوم در سفر، رفت‌و‌آمد یا جابه‌جایی هستید، فارغ از هر مشخصه دیگری بهتر است مودم همراهی برای خود خریداری کنید؛ زیرا مودم‌های جیبی امکان دسترسی به اینترنت را در هر زمان فراهم خواهند کرد.

مودم جیبی به چه معناست؟

مودم جیبی همانطور که از نام آن‌ پیداست، مودمی کوچک، قابل حمل و با اینترنت پرسرعت به حساب می‌آید که از طریق سیمکارت فعال می‌شود. تفاوت مودم جیبی و ثابت در این است که این مودم مانند یک تلفن همراه عمل می‌کند و امکان جابه‌جایی آن به هر محدوده‌ای وجود دارد‌. تنها کافی است سیمکارت مدنظرتان را در آن قرار دهید و به اینترنت پرسرعت 4G و 5G متصل شوید.
نحوه عملکرد این مودم‌ها به این صورت است که میان اینترنت 4G و 5G و سیگنال‌های خصوصی ارتباطی ایجاد می‌کند تا از این طریق، یک نقطه دسترسی به وجود بیاید. سپس با روشن کردن آیکون وای فای در دستگاه موردنظر مانند گوشی همراه، لپ‌تاپ، کامپیوتر و یا دوربین‌های مداربسته، قابلیت اتصال به این سیگنال‌ها را پیدا خواهید کرد.
دیگر تفاوت مودم جیبی و ثابت آن است که پوشش‌دهی مودم LTE کاملا بستگی به این دارد که میزان پوشش‌دهی اپراتور سیمکارت شما به چه صورت است. در واقع، سرعت اینترنت و محدوده تحت پوشش اینترنت به سیمکارتی برمی‌گردد که آن را در داخل مودم قرار داده‌اید.

مزایا و معایب خرید مودم همراه

با توجه به اینکه مودم‌های همراه با نام mobile wifi نیز شناخته می‌شوند، به آن‌ها mifi نیز می‌گویند. این بدان معنا است که یک مودم را همانند یک تلفن همراه می‌توانید به هر جا که می‌خواهید، با خود داشته باشید. برای آنکه عملکرد مودم LTE را بهتر ارزیابی کنید و به تفاوت مودم جیبی و رومیزی پی ببرید، در ادامه لیستی از مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

مزایای مودم‌های همراه:

– امکان پشتیبانی از کاربران و دستگاه‌های متعدد؛ این در حالی است که کیفیت و سرعت اینترنت کاهش پیدا نمی‌کند.
– حمل‌و‌نقل آسان؛ در واقع مودم جیبی در سایز و ابعاد کوچکی طراحی و ساخته می‌شود و کمترین فضای ممکن را به خود اختصاص می‌دهد.
– قابلیت پشتیبانی از آخرین نسل اینترنت پرسرعت تلفن همراه؛ این مودم‌ها می‌توانند از فناوری‌های 3G، 4G، 5G و LTE پشتیبانی کنند.
– برخورداری از پاوربانک و باتری با امکان استفاده طولانی‌مدت
– امکان دسترسی مداوم به اینترنت پرسرعت بدون محدودیت زمانی و مکانی

معایب مودم‌های همراه:

– قیمت نسبتا زیاد مودم جیبی؛ یک تفاوت مودم جیبی و ثابت آن است که مودم‌های نوع اول قیمت بیشتری نسبت به مودم رومیزی دارند.
– سرعت کمتر اینترنت در برخی مواقع؛ بسته به نوع اپراتور و مکانی که در آن قرار دارید، ممکن است سرعت اینترنت با افت روبه‌رو شود.
– در معرض ضربه قرار گرفتن در اثر جابه‌جایی‌

مودم ADSL به چه معناست؟

در کنار مودم‌های جیبی، مودم‌های ثابت و رومیزی وجود دارند. این مودم‌ها در دو نوع وایرلس و باسیم هستند و از فناوری DSL بهره می‌گیرند. از جمله این مودم‌ها، می‌توان به نوع ADSL اشاره کرد.  نوعی از مودم‌های ثابت است که از طریق شبکه‌های محلی یا مودم‌های معمولی می‌توان به آن‌ها متصل شد. هر کدام از این مودم‌ها دارای یک پورت LAN هستند و ممکن است در مواقعی تا ۱۶ پورت را نیز پشتیبانی کنند.
مهم‌ترین تفاوت مودم جیبی و ثابت در این است که انواع ثابت امکان جابه‌جایی ندارند، از برد کوتاهی در حدود ۵۰ الی۱۰۰ متر برخوردار هستند و تنها محدوده خاصی را پشتیبانی خواهند کرد؛ در حالی که مودم‌های جیبی همانند تلفن همراه در همه‌جا می‌توانند با شما باشند. علاوه بر این، مودم  به یک شماره تلفن ثابت شهری نیاز دارد تا راه‌اندازی شود؛ در حالی که مودم‌های جیبی با اپراتورهای متنوع دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کنند.

مزایا و معایب خرید مودم ADSL

انواع مودم‌ ثابت از جمله مودم ADSL مزایای بسیاری دارند؛ در حالی که معایب آن‌ها بسیار اندک است. شاید مهم‌ترین ضعف این نوع از مودم‌ها را بتوان نداشتن قابلیتی برای جابه‌جایی نام برد اما در عوض، سرعت و کیفیت فوق‌العاده‌ای را به دستگاه‌های متصل ارائه می‌دهند. به این نکته توجه داشته باشید که برای آن‌که بخواهید به اینترنت پُرسرعت متصل شوید، لزوماً نیازی به خرید مودم‌های گران‌قیمت و با قابلیت‌های زیاد نیست. شما می‌توانید حتی با خرید مودم ارزان خانگی و اداری، از اینترنت پُرسرعت در خانه و محل کار خود استفاده کنید. انواع مودم‌های خانگی را می‌توان حتی در دفاتر کوچک اداری نیز استفاده کرد.در ادامه، سری به مزایا و معایب آن‌ها می‌زنیم تا بتوانیم بهتر تفاوت مودم جیبی و رومیزی را دریابیم.

مزایای مودم‌های ADSL

– نصب آسان و راه‌اندازی بسیار راحت؛ با خرید مودم ADSL کارشناسان مخابرات آن را در کم‌ترین زمان راه‌اندازی و نصب خواهند کرد.
– امکان پشتیبانی دستگاه‌های مختلف بدون کاهش کیفیت و سرعت اینترنت
– امکان اتصال به اینترنت بدون اشغال کردن خط تلفن ثابت
– سرعت بسیار زیاد اینترنت؛ به‌طور معمول و حداقل از ۲ مگابایت بر ثانیه تا ۱۶ مگابایت در ثانیه
– امکان رمزگذاری‌های قوی برای جلوگیری از هک مودم
– دیگر مزیت و تفاوت مودم جیبی و ثابت؛ اضافه نشدن قبضی جدا بر روی صورت‌حساب‌های تلفن
– دارای پورت‌های LAN و WAN

معایب مودم‌های ADSL

– داشتن محدودیت پورت آزاد در منطقه مخابراتی
– عدم امکان جابه‌جایی
– سرعت کمتر اینترنت در مقایسه با اینترنت همراه 4G و 5G
– عدم برخورداری از باتری و نیاز به تامین‌کننده برق

مودم VDSL به چه معناست؟

فناوری DSL در جدیدترین نسل پیشرفت‌های خود به VDSL (Very-high-bitrate Digital Subscriber Line) می‌رسد. مدل جدیدی از مودم‌های رومیزی که کاربران را با سرعتی منحصربه‌فرد در دانلود و بارگذاری سورپرایز می‌کند.
از طرف دیگر، پهنای باند مودم ثابت  بیشتر از سایرین است؛ دانلود ۵۲ مگابایت بر ثانیه و آپلود ۱۶ مگابایت بر ثانیه. از سویی، این فناوری حداقل سرعتی برابر ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه را پشتیبانی خواهد کرد؛ عددی که ۵ برابر سرعت مودم ADSL است.
یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت مودم جیبی و ثابت DSL آن است که پهنای باند انواع جیبی با فاصله از مراکز ارائه‌دهنده اینترنت کاهش پیدا نمی‌کند و سرعت آن به اپراتور سیمکارت بستگی دارد. در حالی که در فناوری DSL با افزایش فاصله از مرکز ISP، سرعت نیز دچار افت می‌شود. فناوری VDSL با تاکید بر رفع این مشکل به گونه‌ای است که از زیرساخت‌های گسترده‌ای برخوردار هستند و بعد مسافت اثری بر روی سرعت آن‌ها نخواهد داشت.

مزایا و معایب خرید مودم VDSL

خرید مودم VDSL نیازمند آن است تا مزایا و معایب آن را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهید و سپس با ارزیابی تفاوت مودم جیبی و ثابت، انتخاب کنید کدام یک را بخرید. به همین علت، لیستی از مزیت‌ها و نقوص این مودم‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم:
انواع مدل های مودم vdsl از برندهای دی لینک (D-LINK)، تی پی لینک (TP-LINK)، زایکسل (ZYXEL)، ایسوس (ASUS)، لینکسیس (LINKSYS)، یوتل (UTEL) و شرکت‌های معروف دیگر را می‌توانید در فروشگاه راف نت پیدا کنید و آن‌ها را با هم از نظر قابلیت‌ها، کیفیت، کارایی، داشتن پورت‌های مختلف، بی سیم یا با سیم بودن، آنتن دهی بالا و دیگ موارد مهم در خرید مودم VDSL مقایسه کنید.

مزایای مودم‌های VDSL

– سرعت و پهنای باند بسیار زیاد
– ارائه اینترنت بر بستر فیبر نوری و عدم نیاز به سیم‌کشی مجزا
– کاربرد بهتر مودم ثابت VDSL برای برنامه‌های کنفرانس ویدیویی با پهنای باند زیاد مانند یوتوب و اسکایپ
– عدم نگرانی بابت آسیب رسیدن به باتری
– قطعی کمتر و اتصال دائمی به اینترنت بدون کاهش کیفیت و افت سرعت

معایب مودم‌های VDSL

– هزینه راه‌اندازی بالاتر مودم VDSL نسبت به ADSL و جیبی
– ارائه سرویس VDSL توسط تعداد محدودی از شرکت‌ها
– دسترسی محدودتر با مودم VDSL در مقایسه با فناوری ADSL

مودم جیبی انتخاب شماست یا ثابت؟

همانطور که در طول این یادداشت توضیح دادیم، در زمینه اینترنت پرسرعت با دو نوع مودم همراه و ثابت روبه‌رو هستیم. تفاوت مودم جیبی و ثابت در این است که در مدل‌ اول می‌توانید مودم را فارغ از ظرف زمان و مکان با خود همراه داشته باشید؛ در حالی که مودم رومیزی چنین امکانی را ندارد. از طرفی اتصال و سرعت اینترنت مسئله‌ای است که در مودم‌های ثابت بهتر از انواع جیبی است. با توجه به تمام این تفاوت‌ها، کدام یک از انواع مودم انتخاب شما خواهد بود؟

 

منبع: راف نت     rafnet.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات