حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خرید سرور مجازی لینوکس

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

راهنمای خرید سرور مجازی لینوکس

امروزه به‌دلیل پیشرفت تکنولوژی و سهولت استفاده، داشتن «سرور» در بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل به یک ضرورت شده است.

سرور با توجه به خدماتی که پشتیبانی می‌کند، از دسترسی چند کامپیوتر به یک سرور داخلی تا افزایش و گسترش خدمات از طریق اینترنت و پاسخ به ایمیل‌ها، متفاوت است. در نتیجه انوع سرورها براساس کاربرد، ارتباط و سیستم‌عامل دسته‌بندی می‌شوند. یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین سرورها «سرور مجازی لینوکس» است که با استفاده از نرم‌افزار خاص یک سرور را به چندین سرور مجازی با یک سخت‌افزار یکسان تبدیل می‌کند. اگر قصد خرید سرور مجازی مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس را دارید، بسیار مهم است که با برخی از ویژگی‌ها و نکات مهم آشنا شوید، به‌همین خاطر این مطلب راهنمایی کاملی خواهد بود برای علاقه‌مندان در این زمینه. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

سرور مجازی چیست؟

قبل از این‌که به معرفی سرور مجازی لینوکس و ویژگی‌های آن بپردازیم، بهتر است به‌طور خلاصه با سرور مجازی آشنا شوید. VPS که مخفف virtual private server و به معنای سرور مجازی خصوصی است، به یک سرور با سخت‌افزار مشخص اشاره دارد که با استفاده از نرم‌افزار و تکنیک‌های خاص به چندین بخش به‌منظور کاربرد و مقصدهای مختلف تقسیم‌بندی یا اصطلاحاً مجازی‌سازی می‌شود.

عمدتاً مجازی سازی سرور به منظور میزبابی وب‌سایت، انواع وب‌سرویس (میل سرور و…)، ارتقای عملکرد وب سایت، رمزنگاری اطلاعات و بهبود عملکرد سیستم‌ها کاربرد دارد.

در سرور مجازی کاربر می‌تواند به‌راحتی سیستم‌عامل و برنامه‌های مخصوص خود را نصب و استفاده کند، در واقع آن بخش از سرور مجازی که در اختیار کاربر قرار گرفته است، تحت تأثیر سایر کاربران قرار نمی‌گیرد و به‌صورت اختصاصی به وی تعلق دارد. بقیه کاربران نیز می‌توانند تمام تنظیمات و منابع موجود VPS کاملاً دلخواه مدیریت کنند.

اگر سرور فیزیکی و اصلی را یک مجتمع مسکونی در نظر بگیرید، VPS (سرور مجازی) واحدی است که یک فرد در آن زندگی می‌کند و آن واحد دارای اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و… با چیدمان دلخواه کاربر است و حافظه دسترسی تصادقی (RAM)، واحد پردازش مرکزی (CPU) فضای هارد و پهنای باند تحت تأثیر واحدهای دیگر قرار نمی‌گیرد.

سرور مجازی براساس سیستم‌عامل و سازگاری آن با  بسته‌های میزبانی به چندین نوع دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

– سرور مجازی لینوکس مجهز به سیستم‌عامل لینوکس

– سرور مجازی ویندوز مجهز به یکی از انواع سیستم‌عامل ویندوز (7، 8، 10و…)

– سرور مجازی میکروتیک مجهز به نرم‌افزار Router به‌منظور مسیریابی

– سرور مجازی ابری با کاربرد برای سازمان‌های بزرگ به‌منطور اختصاص تعدادی زیادی سرور فیزیکی برای میزبانی سرورهای مجازی

امروزه سرور مجازی به‌منظور میزبانی وب‌سایت‌ها، بسیار پرطرفدار شده است. برای میزبانی از چندین وب‌سایت با استفاده از سیستم عامل سرور مجازی یکی از انواع کنترل پنل مانند Cpanel، Plesk، DirectAdmin، و Websitepanel نصب می‌شود تا از طریق آن وب‌سایت‌ها به‌راحتی مدیریت شود.

مزایای خرید سرور مجازی لینوکس

انتخاب سیستم‌عامل سرور مجازی باید براساس سازگاری بسته‌های میزبانی مناسب وب‌سایت اگر شود. به‌عنوان مثال برای DreamHost با سیستم‌عامل ویندوز سازگاری ندارد و یا سایتی تحت برنامه‌نویسی زبان PHPباشد، باید از سرور مجازی با سیستم‌عامل لینوکس استفاده کنید. در نتیجه سرور مجازی از سیستم‌عامل لینوکس و معمولاً یکی از توزیع‌های Centos، Mint یا Ubuntu نصب می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل لینوکس «منبع باز (Open source)» است که بدون نیاز به خرید انواع لایسنس و گواهی می‌توانید آن را به‌صورت رایگان روی هر تعداد کامپیوتر نصب  و استفاده کنید. همچنین سرورهای مجازی مبتنی بر لینوکس نسبت به سرورهای اختصاصی از قیمتی مقرون به صرفه برخودار هستند، که این مزیت باعث می‌شود تا بتوانید علاوه بر برخورداری از عملکرد و امنیت بالا، هزینه‌ی کمتری برای سرور مجازی پرداخت کنید. از دیگر مزایای سرور مجازی لینوکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ۱- ثبات و بهره‌وری؛ یکی از ویژگی‌های سیستم عامل لینوکس فعال بودن آن در یک بازه‌ی زمانی طولانی بدون خراب شدن تجهیزات با ثبات و بهره‌وری بالا در عملکرد است. در نتیجه میزبانی وب‌سایت بدون این‌که لحظه‌ای از سرعت و بهره‌وری سیستم‌عامل کاهش یابد، در بهترین حالت ارائه می‌شود.

  1. ۲- امنیت؛ با این‎‌که سیستم عامل لینوکس منبع باز است اما نسبت به رقبای خود بالاترین سطح امنیت را ارائه می‌دهد. بنا به تجربه کاربران نسبت به ویندوز بدافزارها و ویروس‌ها در لینوکس بسیار پایین‌تر و معمولاً به سرعت شناسایی می‌شوند.
  2. ۳- عملکرد و بهره‌وری بالا؛ اگر با حجم زیادی از ترافیک سروکار دارید در نتیجه به قدرت سخت‌افزاری و عملکرد بهینه نرم‌افزاری نیاز خواهید داشت. به‌همین خاطر در انتخاب سیستم‌عامل لینوکس شک نکنید. زیرا علاوه بر این‌که سازگاری زیادی با منابع مختلف دارد به‌دلیل داشتن ابزارهای متعدد توسعه‌پذیری و بهره‌وری بالایی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  3. ۴- شخصی‌سازی؛ برخلاف ویندوز سیستم‌عامل لینوکس دارای ابزارهای متعددی برای شخصی‌سازی است که این نکته باعث می‌شود تا اطلاعات و داده‌های سرور و کاربران با حفظ حریم خصوصی کنترل شود.
  4. ۵- دسترسی بیشتر؛ همان‌طور که گفتیم سیستم‌عامل لینوکس سازگاری بیشتری با پنل و ابزارهای مدیریتی دارد در نتیجه این قابلیت باعث می‌شود تا نصب انواع برنامه‌های مدیریتی به راحتی انجام شود.
  5. ۶- میزبانی بدون محدودیت؛ سیستم‌عامل لینوکس می‌تواند بدون ایجاد مشکل و محدودیت هم‌زمان میزبانی از چند وب‌سایت را فراهم سازد.
  6. ۷- بکاپ‌گیری؛ با استفاده از سرور مجازی لینوکس به‌راحتی می‌توانید بکاپ‌گیری خودکاری را انجام دهید. این ویژگی باعث می‌شود تا در صورت هرگونه اتفاق، داده‌ و اطلاعات سرور مجازی در یک محل امن ذخیره و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.
  7. ۸- انتقال اطلاعات؛ در سیستم‌عامل لینوکس کاربر هاست اشتراکی می‌تواند اطلاعات و داده‌های را به سرور مجازی لینوکس انتقال دهد.
  8. ۹- مناسب برای همه‌ی افراد؛ میزبانی سرور مجازی لینوکس برای همه‌ی افراد حتی کسانی که در زمینه‌ی وبلاگ نیز فعالیت دارند بسیار مناسب است. در واقع این سرور مجازی به راحتی پاسخگوی‌ نیاز کلیه‌ی افراد از تازه‌کارها گرفته تا کسانی که در حال توسعه‌ی وب‌سایت هستند و یا با حجم زیادی از ترافیک سروکار دارند، است. سرور مجازی با سیستم‌عامل لینوکس برای وبلاگ، انواع وب‌سایت‌ها مانند خبری، فروشگاه‌های آنلاین و… یک انتخاب عالی هستند.

 

انواع سرور مجازی لینوکس

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سرور مجازی لینوکس در یکی از نسخه‌های Debian، Centos، Ubuntu و FreeBSD ارائه می‌شود و براساس پردازنده، مقدار رم، مقدار فضای حافظه (سرور)، نوع هارد و  ترافیک ماهیانه به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شود. همچنین سرور مجازی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس در دو نوع داخلی (ایران) و خارجی (کشورهای مختلف مانند آلمان، فرانسه و…) نیز با توجه به درخواست کاربر ارائه می‌شود.

 

نوع ایرانی سرور مجازی مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس، کلیه ویژگی‌هایی که برای مجازی‌سازی سرور نیاز دارید مانند پنل مدیریت قدرتمند، دسترسی به کنسول و ریموت دسکتاپ، امکان ارتقا منابع سخت‌افزاری، راه‌اندازی خودکار، مجازی ساز KVM  و… را همراه با بهترین نرم‌افزارها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. عمدتاً سرور مجازی لینوکس ایران با هارد SSD و بدون هیچ محدودیتی ارائه می‌شود.

نوع خارجی سرور مجازی تفاوت چندانی با نوع ایرانی از نظر سرعت، عملکرد و امکانات ندارد به‌جز این‌که از دو ویژگی خاص رم‌های DDR4 و هاردهای NVMe پشتیبانی می‎‌کند.

قیمت سرور مجازی لینوکس

برای اطلاع از قیمت خرید سرور مجازی لینوکس بسیار مهم است که نوع سرور (ایرانی یا خارجی)، پردازنده، مقدار رم، مقدار فضای حافظه، نوع هارد، ترافیک ماهیانه و دیگر اطلاعات را مشخیص کنید. به‌عنوان مثال یک سرور مجازی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس با ۱۰۲۴ مگابایت مقدار رم، ۲۵ گیگابایت فضای حافظه (سرور)، پردازنده اینتل زئون 1 هسته‌ای، با ترافیک نامحدود ماهیانه، پهنای باند 1 گیگابایت،  حافظه SSD و با دسترسی به توزیع  VNC و Console  قیمتی بین 180 تا 200 هزار تومان دارد.

در نتیجه برای دانستن قیمت خرید دقیق سرور مجازی که با سیستم‌عامل لینوکس کار می‌کند، باید کلیه اطلاعات مانند پردازنده، فضای سرور، میزان حافظه، میزان رم، پهنای باند، ترافیک ماهیانه، تعداد IP و… را براساس نیاز کاربری مشخص و سپس اقدام به خرید کنید.

جمع‌بندی

برای این‌که بتوانید یک سرور قدرمتند داشته باشید به‌ویژه اگر از ترافیک و بازدید بسیار بالایی برخوردار هستید، در خرید سرور مجازی لینوکس شک نکنید. امروزه سیستم‌عامل لینوکس تبدیل به یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سیستم‌عامل‌ها در سرورهای مجازی شده است که علاوه بر مدیریت آسان، به‌دلیل ارائه ابزارهای متنوع امنیت، سرعت و کارآیی بسیار بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

جالب است بدانید که اگر جزوء افرادی هستید که با لینوکس آشنایی ندارید، به‌راحتی و در مدتی کوتاه می‌توانید با استفاده از پنل مدیریتی این سیستم‌عامل از مبتدی تبدیل به یک کاربر حرفه‌ای شود. عمدتاً کنترل پنل سرور مجازی لینوکس ار طریق رابط کاربری گرافیکی فضای مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از طریق چند خط فرمان ساده می‌توانید بر مدیریت سرور مجازی مسلط شوید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات