حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دوربین همیشه روشن کوالکام یک کابوس حریم خصوصی است

نوشته

2 سال قبل | 10 دیدگاه | امنیت، برترین‌های ترنجی

واضح است که هر چه بخواهیم دستگاه ما هوشمندتر باشد، باید اطلاعات بیشتری به آن بدهیم. مرزهای حریم خصوصی همین حالا با پایش همیشگی موقعیت مکانی، صدا و حرکات فیزیکی ما بسیار کمرنگ و به عقب رانده شده است. با این حال به نظر می رسد که این موضوع هیچ پایانی ندارد و شاهد پدیده ای به نام “دوربین همیشه روشن” هستیم. به عبارت خیلی ساده باید گفت دوربین همیشه روشن کوالکام یک کابوس حریم خصوصی است.

دوربین همیشه روشن کوالکام

به وافع دوربین همیشه روشن جدید کوالکام یک کابوس حفظ حریم خصوصی است، چرا؟ چون به معنی واقعی کلمه گوشی های هوشمند اندرویدی سال آینده که مجهز به این فناوری باشند، با یک چشم بدون نیاز به استراحت؛ همواره شما را زیر نظر خواهند داشت.

“دوربین جلوی تلفن شما همیشه به طور ایمن به دنبال صورت شما است، حتی اگر آن را لمس نکنید یا آن را بلند نکنید تا صفحه گوشی را روشن کنید.”

به این ترتیب، جاد هیپ، معاون مدیریت محصول Qualcomm Technologies، قابلیت‌های جدید دوربین همیشه روشن این شرکت را در پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 معرفی کرد که قرار است در اوایل سال آینده در گوشی‌های پرچمدار اندرویدی عرضه شود.

بسته به اینکه شما چه کسی هستید، این جمله می تواند هیجان انگیز یا وحشتناک باشد. برای کوالکام اینطور است که فکر می‌کند این ویژگی جدید موارد استفاده جدیدی را فعال می‌کند، مانند اینکه بتوانید صفحه گوشی خود را بدون نیاز به برداشتن آن روشن کرده و قفل آن را باز کنید یا زمانی که دیگر چهره شما را نمی‌بیند، فورا قفل شود.

اما برای آن دسته از ما که درک درستی از نحوه استفاده از فناوری مدرن برای نقض حریم خصوصی خود داریم، دوربینی که روی تلفن ما همیشه در حال ضبط تصاویر است (حتی زمانی که از آن استفاده نمی‌کنیم) مانند کابوس‌های شبانه به نظر می‌رسد. خب مشخصا این هزینه سنگینی برای حریم خصوصی ما دارد، بسیار بیشتر از هر مزیتِ راحتی بالقوه است.

دوربینی که تصویر شما را حتی زمانی که از آن استفاده نمی کنید ضبط می کند، برای هدف خوبی پیش بینی شده است اما عواقبش مشخص نیست.

هدف اصلی کوالکام از این ویژگی آن است که شما قادر به باز کردن قفل گوشی خود در هر زمانی باشید که به آن نگاه می‌کنید، حتی اگر فقط روی میز قرار داشته بوده یا روی پایه قرار گرفته باشد.

با این ویژگی نیازی نیست آن را بردارید یا روی صفحه ضربه بزنید یا یک فرمان صوتی بگویید، بلکه فقط با دیدن صورت شما قفل آن باز می شود. من متوجهم که که اگر دست‌های شما کثیف بوده یا درگیر هستند، این ویژگی مفید باشد یا شاید وقتی شما گوشی‌تان را در ماشین خود نصب کرده اید، و می توانید فقط نگاهی به آن بیندازید تا مسیرهای رانندگی را بدون نیاز به برداشتن دستان خود از روی فرمان یا روشن نگه داشتن صفحه نمایش در تمام مدت مشاهده کنید.

قفل شدن خودکار گوشی وقتی دیگران به صفحه آن نگاه می کنند

این شرکت همچنین تلاش می کند به ۳ روش زیر دستگاه شما را ایمن تر کند:

  1. ۱- قفل کردن خودکار گوشی زمانی که دستگاه دیگر صورت شما را نمی بیند.
  2. ۲- قفل کردن خودکار گوشی زمانی که تشخیص می دهد که فردی از بالای شانه شما به صفحه گوشی‌تان نگاه می کند و چت شما را زیر نظر می گیرد.
  3. ۳- عدم نمایش نوتیفیکیشن ها زمانی که شخصی به جز شما به گوشی نگاه می کند.

به صورت خلاصه باید گفت اساساً، اگر به آن نگاه نمی کنید، تلفن شما قفل است و اگر بتواند شما را ببیند، قفل آن باز می شود. اگر بتواند شما و شخص دیگری را ببیند، می تواند به طور خودکار گوشی را قفل کند یا اطلاعات خصوصی یا اعلان ها را از نمایش روی صفحه پنهان کند.

اما در حالی که این ویژگی‌ها ممکن است ساده و شاید راحت به نظر برسند، من متقاعد نشده‌ام که داشتن یک دوربین همیشه روشن ارزش زندگی کردن با نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی را دارد.

میکروفون های همیشه روشن و حالا دوربین همیشه روشن

کوالکام دوربین همیشه روشن را شبیه به میکروفون‌های همیشه روشنی که سال‌ها در گوشی‌های ما وجود دارد، توجیه می‌کند. از آن ها برای گوش دادن به دستورات صوتی مانند «Hey Siri» یا «Hey Google» (یا «Hi Bixby») و سپس بیدار کردن تلفن و ارائه پاسخ استفاده می شود که بدون نیاز به لمس یا برداشتن تلفن عمل می کند.

اما تفاوت اصلی این است که آنها به کلمات خاص برای فعال شدن گوش می دهند. همچنین اغلب محدود به کارهایی خواهند بود که فقط در صورت باز کردن قفل گوشی توسط شما، انجام می شود.

خب مسلما شرایط وقتی دوربینی وجود دارد که همیشه شبیه شما را رصد می کند، کمی متفاوت است.

دوربین همیشه روشن یک قدم فراتر از میکروفون های همیشه روشن است که قبلاً در تلفن های ما وجود دارد

درست است که محصولات خانه هوشمند قبلاً دارای ویژگی هایی مانند این هستند. Nest Hub Max Google از دوربین خود استفاده می کند تا وقتی به سمت آن می روید چهره شما را تشخیص دهد و با اطلاعات شخصی مانند تقویم به شما سلام کند.

دوربین‌های امنیتی خانه و زنگ‌های ویدیویی دائماً روشن هستند و به دنبال فعالیت یا حتی چهره‌های خاص هستند. اما آن دستگاه‌ها در خانه شما هستند و همیشه در هر کجا که می‌روید آن ها را با خود حمل نمی‌کنند. همچنین معمولاً خصوصی‌ترین اطلاعات شما مانند اطلاعات تلفن شما در آنها ذخیره نمی‌شود.

به جز این، محصولاتی که نام برده شد اغلب دارای ویژگی هایی مانند شاترهای فیزیکی برای مسدود کردن دوربین هستند یا حالت های هوشمند برای غیرفعال کردن ضبط در زمانی که در خانه هستید و فقط زمانی که شما نیستید آن را از سر می گیرند. تصور اینکه هر سازنده گوشی یک شاتر فیزیکی در جلوی گوشی هوشمند پرچمدار باریک و براق خود قرار دهد، سخت است.

نقص حریم خصوصی در دوربین های همیشه روشن فعلی که در خانه های هوشمند استفاده می شود

به دور از همه این ها، گزارش‌های بسیاری از نقض‌های امنیتی و هک‌های مهندسی اجتماعی برای فعال کردن دوربین‌های خانه هوشمند در زمانی که قرار نیست روشن باشند وجود دارد. هکرها ها به ارسال این اطلاعات به سرورهای راه دور، بدون اطلاع صاحب خانه می پرداختند. سیستم‌عامل‌های مدرن گوشی‌های هوشمند اکنون به خوبی به شما اطلاع می‌دهند که برنامه‌ای به دوربین یا میکروفون شما دسترسی پیدا می‌کند، اما مشخص نیست که چگونه می‌توانند شما را از استفاده زنده یک دوربین همیشه روشن مطلع کند.

کوالکام گفت که:

«در حالی که این دوربین ها به دنبال چهره می‌گردند، داده‌های دوربین همیشه روشن هرگز از مرکز سنجش امن خارج نمی‌شوند»

به این معنی که داده‌ها به فضای ابری ارسال نمی‌شوند و برنامه‌های روی گوشی نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

زیاد اصغر یکی دیگر از معاونان مدیر محصول Qualcomm Technologies گفت که کاربران می توانند آن را غیرفعال کنند.

او گفت:

“مصرف کننده این انتخاب را دارد که بتواند انتخاب کند که چه چیزی فعال است و چه چیزی فعال نیست.”

شاید برخی شرکت ها ترجیح بدهند برای افزایش اعتماد کاربران این ویژگی را در سطح سخت افزاری حذف کنند

همچنین ممکن است سازندگان گوشی های هوشمندی که از اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده می کنند، حتی این ویژگی را در سطح سخت افزاری فعال نکنند. از آنجایی که کوالکام واقعا موبایلی تولید نمی‌کند، شرکت‌هایی مانند سامسونگ، وان پلاس و شیائومی می‌توانند ویژگی‌هایی را که در تلفن‌هایشان فعال هستند را سفارشی کنند. برخی از این شرکت‌ها در حال حاضر اجزای پردازش تصویر کوالکام را به نفع راه‌حل‌های خود دور می‌زنند و عجیب نیست که ببینیم آنها انتقادات مربوط به حفظ حریم خصوصی را جدی می‌گیرند و این ویژگی را نیز نادیده می‌گیرند.

به جز این موضوع باید به یاد داشته باشید که شاید دیگر شرکت ها همین راه را پیش بگیرند و ویژگی دوربین همیشه روشن را در تراشه و دستگاه های خود قرار بدهند.

برچسب روی وبکم لپتاپ ها به دوربین سلفی موبایل ها می رسد؟!

حتما دیده اید که کاربران با دغدغه حریم خصوصی بالا، روی وبکم کامپیوتر شخصی خود یک مسدودکننده قرار می دهند. شاید با این روند ببینیم که در آینده نه چندان دور شاهد طراحی محافظی برای مسدودکردن دوربین سلفی موبایل ها هم باشیم. به هر حال در آینده نه چندان دور این دوربین همیشه روشن حتی زیر نمایشگر پنهان خواهد شد!

نظر شما چیست؟ نگران این فناوری هوشمند جدید هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

یه زمانی به وبکم لپ تاپ کاغذ میچسبوندیم
الان باید این کارو تو گوشیا انجام بدیم😅😅

این یه لایک داشت😂
سم تر این بود که برچسب نوشته میزدن که او شما را میبیند…😂🤦‍♂️

آره😂😂👍🏼

mehpsa

مزایای خیلی خوبی داره به مثلا همینکه وقتی با کسی داری روی گوشی چیزی رو نگاه می‌کنی اعلان نفرسته یا توی مترو و … جلوی فضول ها رو بگیره اما همون جور که گفتید یه عیب بزرگ داره
به نظر من اگه امکان تنظیم زمان کار کردن و نکردن دوربین در اختیار باشه و یه لامپ کوچک (شبیه همون نشانگر شارژ شدن گوشی ) کنار دوربین باشه که هر وقت دوربین روشنه این روشن باشه خوبه ، چون اینجوری میدونی که دوربین خودکار طبق تنظیماتی که خودت کردی روشن و خاموش میشه.
ولی واقعا اگه نشه کنترل روش داشته باشی برای من یکی که وحشتناکه

Mahdi

خیلی بزرگش کردید گفتن که میشه غیرفعالش کرد

m.b

جدی یعنی الان انتظار داشتی غیراز این بگه؟
مثلاً بگه اجباری همه باید تن بدن به این مورد؟
خب مشخصه میگه اختیاریه اما خب صرف وجود همین موضوع خطرناکه… چه اختیاری چه اجباری…

Mahdi

نتونی به برند سازنده گوشیت اعتماد کنی که این موردو غیرفعال کنه باید بری نوکیا دکمه ای استفاده کنی

m.b

یک سری چیزا دست سازنده ها نیست… باگای امنیتی که هر سری تو چیپست های یک مدل تو گوشی های برند های مختلف دیده میشه یه نمونه‌ش…

Mahdi

وقتی به اینترنت نمیتونه دسترسی داشته باشه کجاش خطرناکه من نمیدونم

amir.sobhi

به واقعیت رسیدن فیلم ارباب حلقه ها …

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)