حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولویت وزیر ارتباطات بر توسعه شبکه ثابت اینترنت است: نهضت فیبرکشی

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، اینترنت

در سال های اخیر شاهد رشد قابل توجه اینترنت همراه بوده ایم. ارایه شبکه های 3G و 4G در نسل های پیشرفته آن ها و آغاز راه اندازه شبکه 5G به صورت آزمایشی و محدود در برخی شهرها سبب شد تا زیرساخت خیلی از کسب و کارهای موفق اینترنتی این روزها فراهم شود. حال و حداقل برای ۴ سال آتی به نظر می رسد که اولویت وزیر ارتباطات بر توسعه شبکه ثابت اینترنت است. وی درباره “نهضت فیبرکشی” صحبت می کند.

گسترش اینترنت ثابت با نهضت فیبرکشی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تغییر موازنه شبکه ارتباطی کشور از ارتباطات سیار به ارتباطات ثابت، گفت:

متاسفانه ریل‌گذاری ارتباطی در یک دهه اخیر به سمتی پیش رفته که کفه ترازوی توسعه شبکه همراه سنگین‌تر از شبکه ثابت بوده است. برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.

این روزها مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بزرگ‌ترین مشکل اینترنت کشور را، عدم توسعه ارتباطات ثابت می‌دانند و معتقدند برای رفع مشکلات و اختلالات اینترنتی و در حالی که در سال‌های گذشته اینترنت همراه توانسته از اینترنت ثابت پیشی بگیرد، لازم است تغییرات اساسی در حوزه ثابت اتفاق بیفتد.

اینترنت ADSL که در ایران هم پس از اینترنت موبایل، کاربران زیادی دارد جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است و می‌توان روی خطوط تلفن ثابت، بدون نیاز به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید، اتصال اینترنت ADSL را ایجاد ندارد. اگرچه اینترنت ADSL ، ارزان و نسبت به انواع دیگر اینترنت پهن‌باند راه‌اندازی سریع و ساده‌تری دارد، اما با محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست.

FTTx

FTTx

اینترنت فیبرنوری FTTx راه حل توسعه اینترنت ثابت پرسرعت در کشور

در عین حال، یکی از انواع جدید اینترنت ثابت، اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی‌بر کابل‌های فیبر نوری است که از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL  دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد و سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت ارائه دهد. به همین دلیل تاکید مسوولان هم ضرورت توسعه فیبر نوری در کشور است.

در این راستا عیسی زارع‌پور (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چهار سال آینده دو راهبرد اساسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال خواهد شد، گفت:

نخستین راهبرد، توسعه دسترسی‌ به شبکه پرسرعت داخلی تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور خواهد بود. به‌طور طبیعی و مثل سایر کشورهای پیشرفته در حوزه ارتباطات، اولویت ما در توسعه دسترسی ارتباطی شبکه ثابت است.

وی بابیان اینکه راهبرد دوم در دور جدید وزارت ارتباطات توسعه خدمات هوشمند خواهد بود گفت:

ما باید زندگی مردم را با خدمات فناورپایه بومی گره بزنیم. در این چهار سال در سه بخش خدمات دولت الکترونیکی، خدمات غیردولتی مرتبط با کسب‌وکارها و خدمات پایه‌ کاربردی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات تلاش خواهیم کرد تا نیازهای مردم را در این حوزه‌ها فراهم کنیم. باید همه خدمات فناورانه‌پایه به شکل یکپارچه در اختیار مردم قرار گیرد اما در حال حاضر جزایر متعددی در حوزه خدمات شکل‌گرفته است که هر کدام از دستگاه‌های دولتی با راه‌اندازی پلتفرم‌های مستقل و مجزا خدماتی مختص به خود ارائه می‌کنند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید توسعه شبکه ثابت چقدر می تواند در تجربه کاربری ما تاثیر بگذارد؟ البته که توسعه شبکه ثابت واقعا نیازمند است و زیرساخت های ما در این زمینه خیلی ضعیف هستند ولی نباید از توسعه شبکه همراه هم غافل بود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)