حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رژیم غذایی برای بعد از واکسن کرونا

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

ویروس کرونا در دو سال اخیر زندگی همه انسان‌ها را دستخوش تغییر کرد؛ صدها هزار نفر را به کام مرگ کشاند و میلیاردها نفر را دچار نگرانی و اضطراب کرد. این ویروس منحوس کماکان قربانی می‌گیرد، اما واکسن کرونا توانسته به‌طور معجزه‌آسایی آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا را کاهش دهد. با وجود نتایج خوبی که واکسن کرونا داشته، برای خیلی از افراد مهم است بدانند قبل و بعد از دریافت واکسن باید از چه نوع رژیم غذایی استفاده کنند. توصیه می‌کنیم اگر قصد زدن واکسن را دارید یا اخیرا واکسن کرونا زده‌اید، این مطلب را دنبال کنید تا با بهترین رژیم غذایی برای بعد از تزریق واکسن کرونا آشنا شوید.

واکسن کرونا و تاثیرات آن در بدن

شاید شما هم دیده باشید بسیاری از افراد بعد از زدن دوز اول یا دوم واکسن کرونا، تب و لرز شدید گرفته‌اند یا حتی مدتی بعد، علایم بیماری داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن زدن می‌تواند باعث دگرگون شدن حال برخی از افراد شود. به عنوان مثال علایمی نظیر تب و لرز، سردرد و کوفتگی بدن، بعد از واکسیناسیون کرونا عادی است و فرد باید در منزل مانده و با مصرف مایعات به استراحت بپردازد. توجه داشته باشید علایمی مثل آبریزش‌بینی، از دست دادن حس‌بویایی و چشایی و گلودرد، بعد از تزریق، خیلی مرتبط با واکسن نیستند و ممکن است نشانه ابتلای به ویروس کرونا باشد، در این صورت، فرد باید احتیاط بیشتری داشته باشد و خود را قرنطینه کرده و در اسرع وقت تست تشخیص کرونا را انجام دهد.

یکی از مواردی که اخیرا زیاد درباره‌ آن پرسیده می‌شود، تاثیر رژیم غذایی بر سلامت افرادی است که واکسن کرونا زده‌اند، در واقع اینکه قبل و بعد از واکسن چه رژیمی غذایی داشته باشیم، اهمیت دوچندانی در ماه‌های اخیر پیدا کرده است.

 

بعد از زدن واکسن کرونا چه کنیم؟

واکسن کرونا روی تمام قسمت‌های بدن شما تأثیر می‌گذارد. مهم نیست از کدام‌یک از واکسن‌های تأیید شده ایرانی، چینی، روسی و… استفاده می‌کنید. فرایند تولید همه واکسن‌ها اعم از سینوفارم، مدرنا، آسترازنکا، اسپوتنیک یا فایزر تقریبا یکسان است. نتیجه نیز چندان تفاوتی نمی‌کند. بررسی‌های انجام شده نشان داده که واکسن کرونا شامل مواد تحریک کننده سیستم ایمنی است و زمانی که وارد بدن می‌شود، توسط برخی سلول‌ها برداشت شده و به سلول‌های سیستم ایمنی عرضه می‌شود. در این فرایند طیف وسیعی از پاسخ‌های ایمنی آنتی‌بادی و سلولی در بدن القا می‌شود. مدت زمانی که این پاسخ‌ها شروع به فعالیت می‌کنند، در عفونت‌ طبیعی و واکسن تقریبا مشابه یکدیگر هستند و حدودا یک هفته بعد از برخورد با ویروس یا تزریق واکسن، پاسخ‌های آنتی‌بادی آرام‌آرام شکل می‌گیرند و طی مدت زمان خاصی شروع به فرایند بلوغ می‌کنند. از همین‌رو در بازه زمانی که واکسن در حال تاثیر روی سیستم ایمنی بدن است، نقش رژیم غذایی و تاثیر آن بیش از هر زمان دیگری است. نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از الزاماتی است که هر فردی که واکسن را ترزیق می‌کند، بهتر است نسبت به انجام آن‌ها، حساسیت بیشتری داشته باشد. در ادامه برخی از این موارد را مرور می‌کنیم:

 

1- از مکمل‌های آلرژی‌زا دوری کنید

واکسن کرونا، بدن شما را بسیار حساس می‌کند. به همین جهت لازم است تا پنج روز بعد از انجام واکسیناسیون از مکمل‌ها و ادویه‌هایسی که آلرژی‌زا هستند، دوری کنید. این مواد می‌توانند باعث شروع واکنش‌های مختلف در بدن شما شوند. این‌یک قاعده کلی است تا پنج روز بعد از زدن واکسن، نباید درگیر هیچ‌گونه آلرژی شوید. برای اینکه از رژیم‌ غذایی‌تان خیالتان راحت باشد، توصیه می‌کنیم به موسسات معتبری نظیر لیمومی که در حوزه ارائه رژیم غذایی، رژیم لاغری و رژیم چاقی فعال هستند، مراجعه کنید. لیمومی متناسب با سوابق پزشکی و وضعیت فعلی شما، بهترین رژیم غذایی را برای کمک به بهبود سلامتی شما بعد از دریافت واکسن کرونا ارائه می‌کند.

2- فعالیت‌های سنگین را کنار بگذارید

بعد از زدن واکسن، بدن شما تحت تأثیر یک شوک و در حال مقابله با واکسن دریافت شده است. در این حالت بدن در ضعیف‌ترین حالت سیستم ایمنی قرار دارد. زمانی که در حالت انطباق‌پذیری با واکسن کرونا هستید، نباید سیستم بدنی خود را خسته کنید. به همین علت حداقل تا 48 ساعت از زدن واکسن، از فعالیت‌های سنگین، ورزش‌های خسته‌کننده و پیاده‌روی‌های طولانی خودداری کنید.

3- خواب‌تان را تنظیم کنید

داشتن خواب مناسب حتی از قبل از زدن واکسن کرونا هم مهم است. سعی کنید چند روز قبل از زدن واکسن، خواب کامل حدودا هشت ساعت و آرام داشته باشید و این روند را تا چند روز بعد هم حفظ کنید.

4- از استرس دوری کنید

هیچ‌چیز مانند استرس نمی‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را تضعیف کند. سعی کنید در آرامش و به دور از اضطراب واکسن بزنید و تا چند روز بعد هم پیگیر هیچ خبر استرس‌آوری نباشید.

5- حواستان به نوشیدنی‌ها باشد

بعد از زدن واکسن کرونا، با نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه یا نوشیدنی‌های سنگین مانند چای غلیظ تا مدتی خداحافظی کنید. در این زمان بدن شما به مایعات مهمی مثل آب نیاز دارد. روزانه هفت الی هشت لیوان آب بنوشید.

6-سوپ بلافاصله بعد از واکسیناسیون

بسیاری از افراد می‌پرسند اولین چیزی که بعد از زدن واکسن کرونا باید بخوریم چیست؟ در این لحظه مصرف یک لیوان سوپ مرغ بدون خامه به همراه سبزی‌ها دلخواه، بهترین چیزی است که می‌توانید میل کنید تا حال شما را بهتر کند.

در پایان اگر باز هم نگران سلامتی‌تان بعد از دریافت واکسن کرونا هستید، حتما توصیه می‌کنیم از نظر مشاوران تغذیه موسسات معتبری نظیر لیمومی که در حوزه ارائه رژیم غذایی فعال هستند، استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ورود به لینک زیر، از نظر متخصصان تغذیه و لاغری لیمومی بهره‌مند شوید.

https://limoo.me/getdietplan

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات