حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مسیریابی اشتباه Waze و اعتراف مدیر عامل آن درباره الگوریتم این برنامه

نوشته

2 سال قبل | 7 دیدگاه | اخبار، گوگل

نرم‌افزار Waze از جمله نرم‌افزارهای محبوب و شناخته شده است که کاربران برای موقعیت یابی از آن استفاده می‌کنند. به تازگی مدیر عامل Waze اعتراف کرده است که الگوریتم این برنامه، کاربران را به اشتباه می‌اندازد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

اعتراف مدیر عامل Waze درباره مشکلات الگوریتم این برنامه؛ مشکلات همچنان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

به گزارش phonearena، شرکت زیر مجموعه آلفابت، یعنی گوگل، نه تنها مالک نرم‌افزار Google Maps است، بلکه مالک نرم‌افزار Waze نیز می‌باشد. Waze یک برنامه ناوبری و موقعیت یابی است که الگوریتم‌های آن بر اساس سوابق الگوهای ترافیکی و اطلاعات جمع‌ آوری‌ شده از کاربران، کار می‌کند تا کاربران را با خیال راحت به سریع‌ترین مسیر بین نقطه A و B برساند. طبق گزارش رسانه‌‌های خارج از فلسطین اشغالی که Waze در آنجا تأسیس شده است، این برنامه موقعیت یابی، به مسافران مسیرهای نادرستی را ارائه می‌دهد. همچنین به طور تصادفی برخی از میلیون‌ها کاربر خود را مستقیماً به نقطه اوج ترافیک فرستاده می‌فرستد.

اخیرا گای برکوویتز (Guy Berkowitz)، مدیر عامل Waze اعتراف کرده است که الگوریتم این برنامه مشکل دارد. Waze هر چقدر که به کاربران بیشتری خدمت رسانی کند، بیشتر تحت تأثیر مشکلات قرار می‌گیرد. ویروس کرونا ما را در موقعیتی قرار داده است که باید الگوریتم خود را از اول بازنویسی کنیم. این موضوع به دلیل افزایش شدید ترافیک در جاده‌ها نیز می‌باشد.

ویز جاده های برفی مسدود شده را مشخص می کند

ویز برای کمک به مقابله با کرونا مجهز می شود

تغییر الگوی ترافیک، الگوریتم Waze که منجر به ارائه مسیرهای نادرست می‌شود را خراب کرده است

در زمان شیوع ویروس کرونا، ترافیک در جاده‌ها وجود نداشت. اکنون که مردم دیگر در خانه‌ها نمی‌مانند، الگوهای ترافیکی کاملاً متفاوت شده است و این تغییرات بر الگوریتم مورد استفاده برای محاسبه سریع‌ترین مسیر بین دو نقطه تأثیر می‌گذارد.

اعتراف مدیر عامل Waze

Waze Application

گای برکوویتز می‌گوید: سوابق جاده که بخشی از اطلاعات مورد استفاده در الگوریتم برنامه ما است، دیگر واقعیت را منعکس نمی‌کند. به مسیر جاده‌ای فکر کنید که سوابق آن، نشان می‌دهد که ترافیکی در آن وجود ندارد ولی امروز پر شده است. بنابراین ویروس کرونا، استفاده از سوابق ترافیک جاده‌ای را در الگوریتم این برنامه، بی استفاده کرده است. پس الگوریتم‌ها باید تغییر کنند تا اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به آن چه که در زمان واقعی اتفاق می‌افتد را ارائه بدهند. جهت یابی این برنامه همیشه درست نیست، زیرا راهی که این برنامه شما را به آن هدایت می‌کند، لزوما کوتاه‌ترین یا سریع‌ترین راه نیست، بلکه صرفا راه پیشنهاد Waze است.

چندین کاربر از Waze شکایت کرده‌اند که مسیرشان را به شهرهای دور از دسترس تغییر داده است و از این که برنامه مذکور دچار مشکلاتی شده است، شکایت کرده‌اند. بر اساس گزارشی که Waze برای این اطلاعات ذکر کرده است، ترافیک جاده‌ای در فلسطین اشغالی در دو هفته اول ماه اکتبر، 23 درصد بیشتر از میزان ترافیک قبل از شیوع ویروس کرونا بوده است. طبق این گزارش‌ها، افزایش ترافیک جاده‌ای به دلیل نگرانی مردم در مورد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین به دلیل کارهایی است که در جاده‌ها انجام می‌شود.

مسیربابی گوگل مپس کاربران ایرانی فعال شد + حالت شب

 

خریداری Waze توسط گوگل

گوگل در سال 2013 برنامه Waze را با قیمتی بین 1.03 تا 1.30 میلیارد دلار خریداری کرد. در سال‌های بعد، گوگل برخی از بهترین ویژگی‌ها را از Waze گرفته و به Google Maps اضافه کرد. از جمله این ویژگی‌ها، امکان اجازه به کاربران Google Maps برای ارائه گزارش در مورد تصادفات و تله‌های سرعت می‌باشد.

در طول سال‌های اخیر، بسیاری تعجب کرده‌اند که چرا گوگل پس از خرید Waze، این برنامه را تعطیل نکرده است. زیرا این کار رقیب گوگل مپ را از دور رقابت حذف می‌کند. در سال 2019، زمانی که گوگل ویژگی گزارش رویدادها را از برنامه Waze به برنامه Maps خود آورد، صحبت‌هایی مبنی بر اینکه Waze به آرامی از بین برود، شنیده می‌شد. اما به نظر می‌رسد که این طور نیست و این برنامه فقط در فلسطین اشغالی بیش از یک میلیون کاربر دارد.

نرم‌افزار Waze با ارائه تبلیغات محلی درآمد کسب می‌کند

همان طور که گفته شد، قرار بر این نیست که گوگل بهبود Waze را متوقف کند. هفته گذشته بود که حالت تاریک کامل و یکپارچه به اپلیکیشن Waze اضافه شد. این در حالی است که نقشه‌های مورد استفاده در Waze قبلاً نیز قابلیت استفاده از حالت تاریک را داشتند. آخرین آپدیت ارائه شده به کاربر اجازه می‌دهد تا حالت تاریک را در کل برنامه از جمله منوی تنظیمات فعال کند.

از حالا اعلان صوتی از نقشه گوگل خود در زمان ترافیک روی آیفون دریافت کنید

برنامه Waze هنوز هم با فروش و ارائه تبلیغات محلی به مشاغل مختلف، برای گوگل درآمد کسب می‌کند. اگر شرکتی 60 دلار در ماه پرداخت کند، به 30.000 کاربر Waze دست پیدا خواهد کرد. در حالی که با 30.000 دلار در ماه، یک شرکت به بیش از 1.5 میلیون کاربر Waze دسترسی خواهد داشت. یکی از تفاوت‌های Waze و Google Maps این است که Waze به طور کامل بر روی مسئله موقعیت یابی تمرکز دارد. یعنی در حالی که Waze شما را از نقطه A به نقطه B می‌رساند، Google Maps به شما می‌گوید که پس از رسیدن به نقطه مد نظر خود، باید به کجا بروید.

با نرم‌افزار Waze، کاربران می‌توانند مسیرهای رفت و آمد افراد مشهور را بشناسند (به عنوان مثال Boy George یکی از گزینه‌های در دسترس است). همچنین حتی می‌توانید ترتیبی دهید که صدای خود را ضبط کنید و مسیرها را از خودتان دریافت کنید. به نظر می‌رسد که مشکلات فعلی پیش روی Waze فقط بر کاربران برخی نقاط جهان تأثیر می‌گذارد. اگر در جای دیگری زندگی می‌کنید و می‌خواهید برنامه را امتحان کنید، می‌توانید آن را از App Store یا Google Play Store نصب کنید.

قابلیت ثبت اطلاعات ترافیکی به گوگل مپ آمد

نظر شما کاربران ترنجی در این مورد چیست؟ آیا شما از برنامه Waze استفاده می‌کنید یا از برنامه Google Maps؟ به نظر شما کدام یک از این دو برنامه در مقایسه با یکدیگر، کاربردی‌تر هستند؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali.reza.9821

انصافا هم همین تهران مسیرهای چرتی میده و خیلی بیخود شده ویز … بلد و نشان الان خیلی بهتر و پرامکاناتتر هم هستن و مسیردهیشون هم از ویز بهتره

meiyou

تو ایران نشان و بلد نسبت به مسیریاب‌های مشابه خارجی خیلی کارآمدتر هستن
من حدود 2 سال پیش بلد رو تو اصفهان تست کردم رضایت بخش نبود، دیگه سمتش نرفتم ولی نشان رو 3-4 ساله دارم همیشه کارم رو راه انداخته، مخصوصا برای شهر مشهد که فوق العاده پر جزئیاته

m.b

مرسی از تجربه خوبت… منم از نشان استفاده میکنم راضی‌ام…

نیما عرفانی

صحیح
اتفاقاً ۲ هفته پیش(چهارشنبه) تا جمعه هفته پیش مشهد بودم ،انصافاً عملکرد نشان رضـایت بخش بود و به راحتی کارمو راه انداخت. قبل از حرکت میخواستم همین Waze خودمو آپدیت کنم که چشمم خورد به نشان تو گوگل پلی و از تعداد دانلودهاش نسبت به بلد حساب کار دستم اومد. فقط بعضی اوقات تو مسیریابی ، چپ و راست رو جا به جا میگه که خودت باید حواست به مسیری که با خط رو صفحه نشون داده باشه… مثلاً چندبار پیش اومد گفت بپیچ به چپ در حالیکه منظورش راست بود و بالعکس.

AmirA2

من چند ساله از ویز استفاده میکنم، همزمان از آغاز زمانیکه گوگل مپس قابلیت مسیریابی رو برای کاربرای ایرانی باز کرد هم ازش استفاده کردم، بلد و نشان رو هم حتی همین الان رو گوشیم دارم.
تردد من توی تهران هست و هیچ مسیریابی به قدرت ویز برام کار نکرده، چه قبل کرونا و چه الان.
تمرکز گوگل مپس روی مسیرهای سر راست و کم پیچ و خم و با اولویت بزرگراهی هست، ولو اینکه ترافیکش کمی بیشتر باشه و این باعث میشه افرادیکه تمایل ندارن توی مسیرهای پیچ در پیچ بیوفتن ازش لذت ببرن.
بلد خیلی خوشش میاد مسیرهای به ظاهر میان‌بر رو بزنه، واقعا نمیفهمم چرا انقد اصرار به این کار داره، چون باعث شده بارها خوده من به سختی بیوفتم و نه تنها مسیرم سریع نباشه بلکه توی کوچه هایی سخت گذر یا مسیرهای پر از چراغ قرمز بیوفتم.
ویز به من بهترین مسیر ترکیبی رو همیشه پیشنهاد داده و گاهی خودم هم هوشمندانه وقتی به نقطه های خاص ترافیکی میرسم یه لحظه مسیریابیشو استاپ میکنم و دوباره مسیریابی به مقصد رو میزنم که اگه راه کم ترافیکتری به نقطه ی جدیدم داشت رو پیشنهاد بده!
نشان هم بنظرم بیشتر به این درد میخوره که ازش برای پیدا کردنه مکان دقیقتر مقصدت ازش کمک بگیری، چون پلاک ساختمونها رو هم توی خودش داره، ولی مسیریابی کاملا معمولی ای داره. (البته دلیل اینکه پلاکها رو داره اینه که فک میکنم تیم طراحش همون تیم طراح سایت نقشه تهران هستن!)
ماشالله انقد ترافیک توی شهر بخاطر تردد ماشینای تک سرنشین و ترس از کرونا و شاید کمی استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی (که البته همونا هم خیلی شلوغ هستن هنوز) باعث شده حجم ترافیک خیلی زیاد بشه و وقتی خوده من توی محله ای که زندگی میکنم کوچه فرعیاش هم تراکم ترافیک ببینم چه انتظاری از سطح شهر و خیابونای اصلی و توانِ مسیریابها میشه داشت؟

ببخشید اگه طولانی شد، خواستم کامل تجربمو نوشته باشم شاید به درد کسی بخوره. 😊🌹

mehpsa

گرافیک و امکانات ویز خیلی بهتر از گوگل مپ هست ، مثلا داخل گوگل مپ نمیشه به راحتی تشخیص داد که باید از جاده اصلی بری کنار گذر ،
در قیاس با برنامه های نشان و بلد هم برای من بهتر و راحت تر بوده ،
فقط بعضی اوقات واقعا مسیر کوتاهتر رو پیشنهاد نمی‌ده که البته باید ببینیم داخل الگوریتم هاش اولویت با کدوم فاکتور هست ، مثلا درسته خیلی جاها مسیر کوچه ها نزدیک تر هست ولی بخاطر سرعت کم و دست انداز و عرض کم شاید از لحاظ زمانی بدتر باشه
در کل ویز برای من مثل عصا برای نابینایان عزیز هست و بدونش در شهر های غریب به مشکل میخورم

mehpsa

بحث دیگه ای هم هست اینه بعضی جا ها ممکنه ما بتونیم با انتخاب کوچه ها و پس کوچه ها مسیری با زمان و مسافت کمتر پیدا کنیم که در ویز پیشنهاد نشده باشه ، ولی باید این رو در نظر گرفت که شاید اگه بخواهیم طبق مقررات داخل کوچه ها با سرعت حداکثر ۳۰ حرکت کنیم زمان بیشتری نیاز داشته باشیم و چون فرض این قبیل برنامه ها رعایت تک تک مقررات راهنمایی و رانندگی هست مسیر ذکر شده رو پیشنهاد نمیدن ، یا خیلی جا ها در مسافرت های بین شهری به عمد مسیر کمربندی رو پیشنهاد میده که طیف عرف و مقررات درست هست اما با فرهنگ رانندگی ما ایرانی ها زیاد همخوانی ندارد،
فقط من نمیدونم چرا بعضی مواقع با اینکه در نقشه مکان دوربین رو نشون میده ولی هشدار صوتی نمی‌ده ، اگه کسی می دونه یه ما هم بگه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان