حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بلومبرگ: طراحی محصولات اپل پس از خروج جانی آیو از این شرکت بهبود یافته است

نوشته

2 سال قبل | 6 دیدگاه | اپل، اخبار، چهره ها

خبرگزاری بلومبرگ، در یکی از جدیدترین مقاله‌های خود استدلال کرده است که طراحی محصولات اپل از زمانی که جانی آیو، مدیر سابق طراحی این شرکت، اپل را ترک کرده، بهبود یافته است. در این مقاله آمده است که بدون تأثیر تعدیل‌کننده استیو جابز، آیو در ترجیح دادن فرم به عملکرد پا را فراتر گذاشته و این مورد در طول زمان بسیار تغییر کرده است.

طراحی محصولات کاربردی‌تر توسط اپل پس از خروج جانی آیو از این شرکت

جانی آیو در ابتدا از سمت مسئول ارشد بخش طراحی محصولات اپل در سال 2015 کناره‌گیری کرده و تمرکز خود را بر مقر جدید این شرکت، یعنی Apple Park معطوف ساخت. سپس دو سال بعد به سمت اصلی خود بازگشت. وی درنهایت، در سال 2019 اپل را برای همیشه ترک کرده و به تأسیس شرکت خصوصی خود به نام ‌LoveFrom پرداخت. با این حال، اپل ادعا می‌کند وی هنوز هم در زمینه مشاوره با این شرکت درحال همکاری است.

جدایی جانی آیو از اپل احتمالا تغییرات قابل توجهی در محصولات این شرکت ایجاد می کند

Alex Webb از بلومبرگ در جدیدترین اظهارنظر خود بیان می‌کند:

 اپل امروز، بدون آیو وجود نداشته است. او مغزمتفکر خلاق پشت طراحی آیپاد، آیپد، مک و مهم‌تر از همه، آیفون بود و رویکرد طراحی اپل، برای توسعه محصولات پیشگام تلقی می‌شد. اما در اغلب موارد بین طراحی و عملکرد یک محصول، تنش وجود دارد؛ آیا ظاهر یک دستگاه بر سهولت استفاده از آن اولویت دارد یا خیر.

 این حس همیشه وجود داشت که بدون تأثیر تعدیل‌کننده استیو جابز، شاید آیو بیش از حد شروع به اولویت دادن به مباحث زیبایی‌شناسی کرده است. از آنجا که او در پایان سال 2019 از سمت طراح ارشد کناره‌گیری کرد، به‌نظر می‌رسد که اپل بار دیگر عملکرد را در اولویت قرار داده است. از آیفون گرفته تا اپل تی‌وی و مک بوک، روزهای “لعنت به کاربرد، ما فکر می‌کنیم این عالی به‌نظر می‌رسد” گذشته است.

وی استدلال می‌کند که مک بوک پرو جدید شاهدی بر این ماجراست.

 رونمایی روز دوشنبه اپل از لپ‌تاپ‌های جدید Macbook Pro، شواهدی از این تغییر را ارائه می‌دهد. ویژگی‌های مطرحی که پنج سال پیش زیرنظر آیو ارائه شد، اکنون حذف شده است. کیبورد به‌اصطلاح “پروانه‌ای” کنار گذاشته شده که درنتیجه دستگاه را نازک‌تر کرده است، اما مکانیک‌های ناهنجار آن، تایپ را دشوارتر می‌کند. همچنین تاچ بار نیز از این محصول حذف شده، یک نمایشگر نواری حساس به لمس در امتداد بالای کیبورد که می‌توانست عملکردهای مرورگر وب را یک راستا و ابزارهای ترکیبی برای برنامه‌های مختلف را درلحظه نشان دهد، اما استفاده از این مورد بدون نگاه کردن به آن، تقریباً غیرممکن بود. درعوض، درگاه HDMI برگشته که به شما امکان می‌دهد کامپیوتر را بدون استفاده از آداپتور، به نمایشگرهایی با وضوح بالا متصل کنید.

طراحی محصولات کاربردی‌تر توسط اپل پس از خروج جانی آیو از این شرکت

طراحی محصولات کاربردی‌تر توسط اپل پس از خروج جانی آیو از این شرکت

چنین استدلال‌هایی همیشه مشکل هستند، زیرا اپل محصولات خود را سال‌ها پیش از عرضه رسمی، طراحی می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان گفت چه کسی به‌طورخاص رهبری طراحی یک محصول را برعهده داشته است. با توجه به ماهیت نقش آیو در اپل، نتیجه‌گیری پیرامون این مورد حتی دشوارتر نیز می‌شود.

وقتی اپل در سال 2019 خروج آیو را اعلام کرد، گروهی استدلال کردند که او چهار سال زودتر از این شرکت خارج شده است.

 آیو پیش‌تر و در سال 2015، از مسئولیت مستقیم طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار اپل عقب‌نشینی کرده بود. گمانه‌زنی‌ها در آن زمان، دال بر این بود که این یک تبلیغ است، اما برای همه واضح بود که آیو اکنون نقش عملی کمتری دارد.

من گمان می‌کنم که آیو از همان موقع قصد ترک شرکت را داشته است، اما اپل با کار بر روی پروژه جدید، Apple Park، درحالی‌که وظایف دیگری نیز برعهده وی بود، توانست او را نگه دارد.

 من بر این عقیده هستم که خروج جانی آیو از اپل، درواقع در همان سال 2015 اتفاق افتاد. من فکر می‌کنم ایده وجود یک طراح برای اپل، همانند چرخش روابط عمومی است، همان‌طور که ترفیع وی برای اولین بار نیز اینگونه بود.

به بهانه خروج جانی آیو از اپل: ۱۵ طراحی نمادین از iOS 7 تا اپل پارک

دیدگاه شما چیست؟ آیا نظر نویسنده بلومبرگ مبنی‌بر بهبود طراحی در محصولات اپل پس از خروج جانی آیو (به‌صورت رسمی در سال ۲۰۱۹ اما در عمل از سال ۲۰۱۵) را قبول دارید؟ به‌نظر خود شما، طراحی محصولات اپل پس از خروج وی از این شرکت، به چه سمتی رفته و آیا پیشرفت کرده و یا پسرفت در آن مشاهده می‌شود؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehpsa

کدوم طراحی ؟ منظورتون همون جابجایی دوربین هاست؟
مثلا اگه این بنده خدا از شرکت نمی‌رفت امسال اپل جای دوربین هاش رو هم عوض نمیکرد؟

Farcry

یعنی اگر پنج خط اول رو میخوندی میفهمیدی کدوم طراحی رو میگه
نابغه منظورش مک بوک پرو ۲۰۲۱ هست
میگه جانی آیو هدف اصلیش در محصولات اپل کاهش ضخامت و طراحی سبک بوده ولی الان اپل روی مک بوک پرو ۲۰۲۱ روی باتری ‌و افزایش پورت ها تمرکز کرده که همین باعث افزایش ضخامت (۰/۵ میلی متر نسبت به مک بوک پرو مدل ۱۶ اینچی ۲۰۱۹) و افزایش وزن ۱۰۰ گرمی نسبت به قبل شده

Auroro

عقب موندست ولش کن

AL1K1NG

پایداری شما دو تن به جواب دادن به این سبک مغز محترم ستودنیه👌

AL1K1NG

برای چسنمک هایی که برای جای دوربین آیفون ۱۳ مارو مالیدن:
سنسور ها و تکنولوژی های موجود توشون بزرگ تر از پارسال هست و توی یک خط جا نمی‌شدند
محض اطلاع قطر مربع از ضلعش بلندتره

mrmoji

خیلی خوب شده بخصوص تو ناچ یه متری آیفونا…
و بخصوص ناچ مک بوک پرو :))))
سه سال درجا زدن تو طراحی پشت آیفون
پنج سال درجا زدن تو طراحی جلوی آیفون

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی