حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استیو جابز زمانی مایکل دل را برای نصب macOS در کنار ویندوز بر روی رایانه‌های Dell متقاعد کرده بود

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | اپل، چهره ها، دل

دیروز، دهمین سالگرد درگذشت استیو جابز، بنیان‌گذار فقید اپل بود که این شرکت در صفحه‌ای اختصاصی در وب‌سایت رسمی خود، با ادای احترام به تجلیل وی پرداخت. در همین حال، مایکل دل، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Dell، به مصاحبه با CNET در مورد میراث استیو جابز پرداخته و به توافقنامه‌ای اشاره می‌کند که جابز در سال 1997 بین اپل و دل پیشنهاد کرده بود.

نصب macOS در کنار ویندوز؛ پیشنهاد استیو جابز به مدیرعامل دل

مایکل دل این هفته با تبلیغ کتاب جدید خود، Play Nice But Win: A CEO’s Journey from Founder to Leader، که امروز منتشر شد، در مطبوعات بر سر زبان‌ها افتاده است. دل ۵۶ ساله در گفتگو با CNET، میراث جابز را این‌گونه موردبررسی قرار می‌دهد:

“هر کسی که قصد انجام کار شگفت‌انگیزی را دارد، باید رویکردی متفاوت و غیرمتعارف داشته باشد. شما نمی‌توانید از قوانین پیروی کنید تا اتفاقات شگفت‌انگیزی رخ دهد. استیو مطمئناً در این زمینه استثنایی بود.”

در سال 1993 و پس از برکناری جابز از اپل و تأسیس NeXT، او دل را بر استفاده از سیستم‌عامل NeXT به‌جای ویندوز متقاعد کرد و گفت که این بهتر از پیشنهادات مایکروسافت است:

 دل می‌گوید آن سال جابز چندین بار به خانه‌اش در تگزاس آمده و سعی کرده او را متقاعد کند که از سیستم‌عامل Next در رایانه‌های شخصی Dell استفاده کند و استدلال کرد که این سیستم‌عامل بهتر از ویندوز مایکروسافت است و می‌تواند بازار Unix workstation را که توسط Sun Microsystems تبلیغ می‌شود، تضعیف کند. دل می‌گوید به جابز گفته مشکلی که وجود دارد اینست که هیچ برنامه‌ای برای این سیستم‌عامل وجود ندارد و علاقه مشتری به صفر می‌رسد.

پیشنهاد استیو جابز به مایکل دل

پیشنهاد استیو جابز به مایکل دل

سپس، در سال 1997، هنگامی‌که جابز سمت خود را در اپل پس گرفت، به Dell پیشنهاد دیگری داد. جابز این گزینه را برای مجوز macOS به این شرکت ارائه داده و به دل گفته است که می‌تواند خریداران رایانه را به انتخاب در استفاده از سیستم‌عامل اپل یا سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت که بر روی دستگاه آنها نصب‌شده است، آزاد بگذارد.

با این حال، به گفته دل، مشکلاتی در مورد پیشنهاد جابز وجود داشت. جابز نمی‌خواست اپل هزینه مجوز را برای هر رایانه‌ای که با سیستم‌عامل Mac فروخته می‌شود، بپردازد؛ او از Dell می‌خواست تا “سیستم‌عامل Mac را در کنار ویندوز بر روی هر رایانه Dell بارگذاری کند و به مشتریان اجازه دهد تصمیم بگیرند از کدام سیستم‌عامل استفاده کنند” و سپس به Apple هزینه‌ای را به‌ازای هر کامپیوتری که Dell می‌فروشد، پرداخت کند.”

CNET در ادامه می‌افزاید:

 دل وقتی داستان را بازگو می‌کند، لبخند زده و بیان می‌کند که این معامله از نظر جابز یک تلاش خوب بود، اما از نظر وی، این “یک پیشنهاد اقتصادی نیست که منطقی باشد” زیرا او مجبور است صدها میلیون دلار به اپل پرداخت کند، حتی اگر خریداران رایانه‌های جدید، از سیستم‌عامل Mac استفاده نکنند. مشکل دیگر این بود که جابز سه، چهار یا پنج سال بعد دسترسی به سیستم‌عامل مک را تضمین نمی‌کرد. این می‌توانست باعث شود تا مشتریان دل که از MacOS استفاده می‌کنند، با پیشرفت در نسخه‌های این سیستم‌عامل، آنها را از دست بدهند.

 با این حال، دل اذعان می‌کند که این معامله، لحظه‌ای در تاریخ بوده که می‌توانست به حقیقت بپیوندد.

 دل می‌گوید: “این می‌توانست مسیر را برای Windows و MacOS در رایانه‌های شخصی تغییر دهد. اما بدیهی است که آن‌ها در جهت دیگری حرکت کردند.”

در همین حال، دل در مصاحبه‌ای جداگانه با CNBC، بیان کرد که اپل در دوران پس از جابز نیز، “به نوآوری ادامه داده است”، اما به طریقی که “مطمئناً متفاوت ازآنچه استیو انجام می‌داد”، می‌باشد.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farcry

چقدر عالی میشد اگر این اتفاق میفتاد و کاربر میتونست توی محصولی غیر از مک بوک از مک اس استفاده کنه

mehpsa

اگه این اتفاق می افتاد امروز بجای کال آف دیوتی و پی اس و فیفا و هزاران بازی دیگه می بایست انگری برد روی کامپیوتر هامون بازی کنیم و با پرداخت پول و نصب هزار تا برنامه به زور بتونیم تصویر زمینه کامپیوترمون رو عوض کنیم ، الان که مک رقیبی مثل ویندوز و لینوکس داره و انحصاری نداره و به شدت در حال بازاریابی هست نود در صد بازی ها و برنامه ها رو نداره وای به حالی که سهم قابل توجهی از بازار دستش باشه، در کل دو شرکت مایکروسافت و گوگل بیشترین حق رو به گردن فناوری اطلاعات عصر حاضر دارند .
الان farcry , و faez میان میگن تو که تا بحال عصر تو دستت نگرفتی چکار به عصر داری؟

Auroro

نه تنها حرفات چرت محضه، بلکه افکارت بچه گونست…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی