حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دستیار صوتی سیری پس از انتشار iOS 15، مشکلاتی را برای افراد توان یاب دارد

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | iOS، آپدیت، اپل، اخبار، مشکلات

دستیار صوتی Siri، یکی از محصولات محبوب اپل است که روزانه توسط میلیون‌ها کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. آپدیت iOS 15، قابلیت‌های جذابی را برای کاربران آیفون به همراه داشت. اما در این بین، قابلیت‌هایی از دستیار صوتی سیری حذف شده‌اند که ناامید کننده است!

دستیار صوتی سیری پس از انتشار آپدیت iOS 15، گزینه‌های کم‌تری را در اختیار افراد توان یاب قرار می‌دهد

دیگر چه کسی است که دستیار صوتی Siri را نشناسد؟ مخصوصاً اگر کاربر آیفون بوده باشید، حتماً تاکنون یک بار از Siri استفاده کردید. اما به گزارش Phonearena، منوی Accessibility، جایی است که اپل در آن ویژگی‌هایی را برای افراد توان یاب یا دارای مشکل شنوایی و بینایی قرار داده است. این دسته از افراد، می‌توانند از قابلیت‌هایی مانند خواندن بلند محتوا، ویژگی تشخیص صدا برای شناسایی هشدارها و زنگ‌های خطر مختلف و… استفاده کنند. از سوی دیگر، صدای شکستن شیشه و تشخیص صدای گریه نوزاد، همگی از قابلیت‌های موجود در این منو هستند.

از دیگر ویژگی‌های Accessibility در آیفون‌ها، می‌توان به قابلیت زیرنویس نوشته‌ها و لیست‌هایی از امکانات برای دستیار صوتی سیری اشاره کرد. اما با این وجود، پس از ارائه آپدیت iOS 15، برخی از قابلیت‌هایی که سیری به کاربران کم بینا یا نابینا ارائه می‌داده است، حذف شده‌اند. بر اساس گزارش Macrumors، دستیار صوتی اپل دیگر ایمیلی را ارسال نمی‌کند. همچنین سیری دیگر به این فرمان‌ها پاسخ نمی‌دهد:

– آیا من پیام صوتی دارم؟

– پیام‌های صوتی مرا پخش کن.

– تماس‌های اخیر مرا بررسی کن.

– سابقه تماس‌های مرا بررسی کن.

– چه کسی به من زنگ زده است؟

– ایمیل ارسال کن.

– ایمیلی را به فرد X ارسال کن.

یک انجمن آنلاین برای کاربران آیفون با بینایی محدود وجود دارد. این انجمن با نام AppleVis، اخیراً نظر یک شخص استفاده کننده از آیفون که با مشکل بینایی مواجه بوده است را ارسال کرده است:

من دستوراتی را با iPhone SE خود در iOS 15 و به وسیله Siri امتحان کردم و جواب او این بود: “متأسفم، نمی‌توانم با آن به شما کمکی بکنم”. متعاقباً من در یک گوشی دیگر با iOS 12، پاسخ مشابهی را دریافت کردم. اگر این ویژگی حذف شده باشد، مطمئنا برای برخی از کاربران با بینایی کم تأثیر منفی خواهد داشت. این راهی ساده است برای ارسال ایمیل مختصر.”

مشکل دستیار صوتی سیری

اما فعلاً ناامید نشوید. زیرا پس از پیگیری این موضوع از اپل، یک پاسخ ارسال شده است. اپل می‌گوید که از این موضوع مطلع است و در حال بررسی برای رفع آن است. بنابراین، این پاسخ می‌تواند حکایت از ارسال یک به روزرسانی در آینده‌ای نزدیک برای رفع این ایراد سیری داشته باشد. مطمئناً این نتیجه گیری، منطقی‌تر از آن است که بگوییم اپل به طور ناگهانی تصمیم به حذف قابلیت‌های مهم سیری گرفته است! جالب است که بدانید این اتفاق، تنها در iOS 15 رخ نداده است. بلکه کاربران در iOS 14 و نسخه‌های قدیمی‌تر آن نیز چنین مشکلی را گزارش کرده‌اند. درست است که سیری در برخی مواقع، پیام‌های صوتی فرد را خوانده است. اما در این بین، تمام آن‌ها خوانده نشده‌اند.

سیری در iOS 15، با تغییرات جذابی همراه شده است. اکنون پردازش گفتار این دستیار صوتی، به جای پردازش در سرور اپل، در خود دستگاه انجام خواهد گرفت. دلیل این اتفاق، چیزی نیست جز پیشرفت قدرت پردازشی آیفون‌ها! اکنون آیفون‌ها می‌توانند به خوبی پردازش‌های خارج از سرور سیری را انجام دهند. این دستیار صوتی، هم اکنون قابلیت‌هایی را دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون وصل بودن به اینترنت، زنگ ساعت را تنظیم کند، تایمر تنظیم کند و یا از بخش‌های مختلف گوشی خود استفاده کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب و جدید سیری که به تازگی در دسترس کاربران قرار گرفته است، ویژگی اشتراک گذاری محتوای نمایشگر است. اکنون کاربران می‌توانند به وسیله دستیار صوتی سیری، محتوای صفحات وب، محتوای Apple Music، اپل Podcasts، مکان‌های موجود در Maps، اپل News و بسیاری دیگر از موارد مرتبط را به اشتراک بگذارند. تنها چیزی که نیاز است بگویید، این است که به سیری بگویید: این را برای برادرم بفرست!

اما جمع بندی ما از این ماجرا چیست؟ خب، به نظر می‌رسد که اپل به طور عمدی این ویژگی‌های کاربردی را حذف نکرده است. موضوع مهم، این نیست که اپل چرا و چگونه این قابلیت‌های دستیار صوتی سیری را حذف کرده است. مهم این است که کوپرتینویی‌ها هرچه سریع‌تر اقدام به بازگرداندن این قابلیت‌های سیری کنند. چرا که افراد توان یاب با بینایی محدود، نیاز زیادی به حضور این امکانات در آیفون خود دارند. کاربران آیفون اکنون با باگ‌های زیادی در iOS 15 مواجه هستند. در نتیجه، باید منتظر بمانیم تا اپل در اسرع وقت آپدیت iOS 15.1 را با رفع باگ‌ها منتشر کند.

نظر شما در مورد حذف شدن قابلیت‌های سیری برای افراد توان یاب چیست؟ آیا شما این اقدام را عمدی می‌دانید ؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehpsa

آقای نویسنده از خدا بترس و توبه کن، اپل هیچ عیبی ندارد این عیب ها مال خود افراد کم توان هست وگرنه بهشون کم توان نمی‌گفتند( مخلص افراد کم توان هم هستم میخواستم استدلال اپلی فائزی نشونتون بدم)
اخه گوشی که سنسور انگشت رو حذف میکنه و سه سال بعد از اندروید ها اینترنت نسل پنج و نمایشگر معیوب ژله ای با رفرش فیک بالا و شارژر فوق العاده فست سوپر شارژ 20 واتی و باطری اتمی سه هزار و خورده ای بدون شارژر در جعبه میده و هنوز از صفحه یکپارچه و دوربین زیر نمایشگر و گوشی تاشو و دوربین تلسکوپی چیزی نمیفهمه کجاش عیب داره؟ تازه گوشی 400 دلاری رو هم 1100 دلار میده (این یکیش موردی نداره چون اکثر عشق اپلی ها خودشون پول نمیدن بلکه معمولا نیم ساعت یا ربع ساعت میرن تو کوچه تاریک روی صندلی شاگرد دوست پسرشون یا شوهرشون یه اپل میگیرن حالا میخواد 1100 دلار باشه یا 1000 تومان، اتفاقا هر چی گرونتر باشه بهتر هم هست اگه شک دارید دقایقی بعد فائز میاد همینجا ازش بپرسین)

Auroro

بچه بیا پایین

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️